Eestis alustas meditsiini Uber

FOTO: Kuvatõmmis

Eestis alustab järgmisel nädalal tegevust uus eratervise lahendus, mille esmaseks tooteks on töötajate ülikiire pääs eriarstide, esmaste uuringute ja ravi juurde ja selle kulud katab tööandja sõlmitud kindlustus.

«Ma arvan, et kõik tööandjad, kes oma töötajate tervisest hoolivad, on tulevikus meie kliendid,» sõnas teenuse loonud Viveo Healthi juhatuse esimees Raul Källo.

Mida Viveo Health reaalselt pakub, on see, et aitab inimese esimesel vabal ajal erialaarsti juurde. Kõrva-kurgu-nina arsti juurde pääseb homme, mitte 128 päeva pärast - nagu see on reaalne olukord riikliku kindlustussüsteemi puhul. Inimene ise ei pea seejuures arsti aja- ja ravi eest midagi maksma, seda teeb USA kindlustusettevõte AmTrust International Services kuni 3000 euro ulatuses töötaja kohta.

«Kui te praegu lähete ise eriarsti juurde, peate te ise maksma ja tegelikult end ka ise diagnoosima. Kui inimene pöördub meie poole, siis ei pea ta end ise diagnoosima – ta helistab meile, meil on olemas arstidest ja õdedest koosnev tervise teejuhi meeskond, kes kuulab teid ära, ja kellel on ka ligipääs teie varasematele terviseandmetele, meie tervise teejuht teeb diagnostikaplaani ning eriarsti juurde või analüüsidele digitaalse saatekirja.» selgitas Källo. «Me lühendame digitaalsete lahenduste – nagu telemeditsiin - kaudu oluliselt teekonda ravini ja oleme kättesaadavad 12 tundi päevas iga päev.»

Kokkuvõttes teeme töötaja jaoks tasuta kättesaadavaks kiire ent tasulise arstiabi. Kusjuures puudub ka omavastutus, nii et töötaja jaoks on see teenus tõesti tasuta. Mis puutub tööandjatesse, siis nemad peavad sellise ravikindlustuse eest maksma 400 maksuvaba eurot aastas töötaja kohta.

Viveo suudab nii kiired arstiajad saada tänu sellele, et tema põhilisteks koostööpartneriteks on praktiliselt kõik Eesti suuremad erakliinikud ja laborid ning lisaks on tal on jõudu saada suurtelt haiglatelt neid tasulisi arstiaegu, mida haigekassa osta ei jõua.

Hetkseisuga on selliseid partnereid Viveol üle Eesti ligikaudu 30 ning suurtest tegijatest on soov lähemal ajal koostöölepinguni jõuda TÜ Kliinikumi ja  Ida-Tallinna Keskhaiglaga. Lisaks sellele, et Viveo platvorm on digitaalselt liidestatud mitmete raviasutuste registratuuridega, helistatakse vajadusel ka haiglaid läbi ning teatud kogus aegu on Viveo klientidele ka püsivalt broneeritud.

Ettevõtte partnersuhete juht Ester Eomois ütles, et Viveo ei võta kindlasti perearstidelt tööd ära. «Kui inimesel on oma perearstilt diagnoos ja suunamine olemas, siis meie aitame tal ikkagi kiirelt ja tasuta eriarstis aja leida. Navigeerime erinevate terviseteenuse osutajate vahel ja leiame esimese vaba aja,» rääkis ta. 

Viveol on kasutusel seadusega kooskõlas patsientide telefoni teel identifitseerimise süsteem - kui patsient tuvastatud, siis lähevad käiku ka telemeditsiini lahendused, et patsiendid võimalikult kiiresti ravi peale saaksid ja tööandjad saaksid endale töötajakiirelt tagasi.

Kuidas muuta selline teenus ikkagi ahvatlevaks tööandjale, kellel on niigi sotsiaalmaksu näol niigi töötajate tervise rahastamise koormus peal?

«Ma maksamegi tõesti palju. Samas, meie maksame siin Eestis SKPst tervishoiule 6,7 protsenti, Euroopa Liidu keskmine on 9,9 protsenti ja USA on 17 peal. Loomulikult meie tervishoiusüsteem on alarahastatud. Kõik, kes on tarbimise poole peal, saavad sellest väga hästi aru. Katmata ravivajadusi, ehk haigestumisi, mis jäävadki ravimata, on meil samas ligikaudu 13 protsenti,» selgitas Raul Källo.

Tööandja jaoks on tema hinnangul tähtis see, et ta saab oma haigestunud töötaja kiirelt tööle tagasi ja et ta on tööl efektiivselt, mitte ei virele seal lihtsalt pooltõbiselt. Lisaks on selline lahendus ülitugev motivatsioonipaketi osa.

«Kanadas on välja arvutatud, et iga töötaja tervisesse investeeritud dollar toob tööandjale tagasi 8-16 dollarit. Tööandja jaoks peab olema kõige tähtsam tema töötaja, mitte klient. Kui on ülihea töötaja, siis tema teenindab ka väga hästi seda klienti. See võiks olla motivatsioonipaketi tähtsaim osa, lisaks tööandja kuvandit tugevdajana,» lisas Källo.

Mis puutub ootustesse riigile, siis leiab Källo, et erisoodustusmaksust tuleks vabastada kõik tööandja kulutused töötaja tervisesse ning praegune 400-eurone aastane  piir tuleks ära kaotada.

Juba Eestis käivitamise eel on praeguseks Viveo platvormi vastu huvi tundutud Soomest, Rootsist, Austriast, USAst, Inglismaalt ja Sambiast.

Milliseid ravijuhte Viveo rahaliselt katab?

Viveo tasub raviasutusele Viveo kliendi kulud kuni 3000 euro ulatuses ühes aastas. Viveo tasub ainult need kulud, mis esmase tervisevaevuse diagnoosimiseks vajalike:

  • tasulistele arstivisiitidega
  • tasuliste uuringute ja analüüsidega
  • telemeditsiini ( arstiga suhtlemine video teel) sessioonidega
  • elementaarsete raviprotseduuridega, mida osutatakse diagnostilise uuringu või visiidi käigus.

NÄIDE 1: Pikka aega kestnud köha –Tervise Teejuht nõustab telefoni teel ning teeb diagnostikaplaani, mille alusel saadab Viveo kliendi vajalikele analüüsidele ja uuringutele täpse põhjuse väljaselgitamiseks, nagu näiteks kopsuröntgen, bakteriuuring, põletiku-uuring, kopsu- kompuuteruuring, pulmonoloogi visiit.

NÄIDE 2: Tugev kõhuvalu – Tervise Teejuht Tervise Teejuht nõustab telefoni teel ning teeb diagnostika plaani, saates põhjuse väljaselgitamiseks vereanalüüsile, ultraheli-uuringule, gastroenteroloogi vastuvõtule ja/ või endoskoopilistele uuringutele.

Viveo tasub ka raviasutusele esmase haigusseisundi diagnoosimisega seotud kulud, sh päevaravi (kuni neli tundi, ilma haiglas ööd veetmata) teenuse eest koos vajalike uuringute ja analüüsidega.

Viveo ei kata varem esinenud krooniliste haiguste (kestnud eelnevalt enam kui kolm kuud) ravimise ja jälgimisega seotud kulusid, haiglaravi; erakorraliste või eluohtlike seisundite ravi, raseduse või viljatusega seotud kulusid; ravieesmärgiga visiidid ja operatsioonid; taastusravi jm kindlustuspoliisil ja VIVEO terviseportaalis märgitud välistusi.

Tagasi üles