Kriis kogub hoogu: riigid keelavad riburadapidi Boeingu lennukil oma õhuruumi sisenemise

Boeing 737 Max 8 Singapuri Changi lennujaamas.

FOTO: Edgar Su / REUTERS

Hiina, Indoneesia, Singapur, Austraalia, Omaan, Ühendkuningriik ja Norra on nüüdseks käskinud oma lennufirmadel ajutiselt lõpetada Boeing 737 MAX 8 reisilennukite kasutamise ja õhuruumi lubamise, kuna lennuk on viimase viie kuu jooksul kukkunud alla juba kaks korda.

Hiina lennuamet teatas esmaspäeval, et keelab ajutiselt kõigil Boeing 737 MAX 8 reisilennukitel õhku tõusmise. Veel samal päeval tuli sarnase teatega välja ka Indoneesia, kelle sõnul tuleb enne nimetatud mudeli kasutamise jätkamist viia nende peal läbi põhjalikud turvakontrollid. Singapuri valitsus teatas teisipäeval, et peatab ajutuselt 737 MAX 8 lennukite kasutamise.

Lisaks peatas Omaan ajutiselt Boeing 737 MAX tüüpi lennukite väljalennud oma lennujaamadest. Viimasena keelasid Ühendkuningriik ja Norra lennukitel oma õhuruumi sisenemise.

Pühapäeval Etioopias toimunud lennuõnnetuses hukkus lühidalt peale õhku tõusmist alla kukkunud 737 MAX 8 pardal kõik 157 reisijat. Möödunud oktoobri lõpus toimus sarnane õnnetus ka Indoneesias, kui sama mudeli lennuk kukkuks natukene peale õhku tõusmist merre. Toona kaotas oma elu 189 inimest.

Kahte õnnetust seovad mitu asjaolu: mõlemad lennukid olid sisuliselt uhiuued ja kukkusid alla vaid minutid peale õhku tõusmist. Esmaspäeval tekkinud kahtlused on mõjunud Boeingu mainele laastavalt ja ettevõtte aktsia kukkus kohati kuni 13,5 protsenti ja lõpetas kauplemispäeva viie protsendiga languses.

Boeing teatas esmaspäeval, et lükkab edasi oma uue 777X ülisuure reisilennuki debüüdi. Tegu on väidetavalt maailma kõige suurima kahe mootoriga reisilennukiga, mis suudab kanda kuni 425 resijat. Lennuki pikkus on 77 meetrit ja tiivaulatus 77 meetrit. Ettevõte on hetkel tellinud enam kui 300 777X lennukit, kuid nende müügiedu võib nüüd ohtu sattuda.

USA föderaalne lennuamet (FAA) teatas esmaspäeval, et Boeing peab viima 737 MAX 8 lennukite peal läbi tarkvarauuenduse, mille kallal on ettevõte väidetavalt töötanud juba mitu kuud. Boeingu sõnul ei seostu tarkvarauuendus pühapäeval toimunud lennukatastroofiga ning selle kallal hakati töötama pärast Indoneesia õnnetust. Mitmed USA senaatorid nõuavad aga vaatamata uuendusele 737 MAX 8 lennukite kasutamiskeelu kehtestamist.

FAA teatas ühtlasi, et nad on leidnud kahe õnnetuse vahel sarnasusi, kuid uurimine alles käib ning mingisuguseid konreetseid järeldusi nad veel ei tee. Küll aga ei kõhkle nad tõendide leidmisel «kiireid ja otsustavaid» samme astumast. Kanada transpordiministeerium teatas, et ka nemad on valmis peale tõendite leidmist lennukid käigust maha võtma.

Boeingu 737 seeriat on toodetud üle 50 aasta ja seda peetakse üheks kõige ohutumaks ja töökindlamaks lennukiks maailmas. 737 MAX on 737 perekonna kõige uuem versioon, mis lasti välja 2017. aastal.

Tagasi üles