Abiks lapsevanemale: kuidas välistada lapse mobiilioste

Mobiiltelefon

FOTO: JOSH EDELSON / AFP

Pahatahti avastavad lapsevanemad end järjekordset mobiiliarvet vaadates olukorras, kus sinna on siginenud üllatavad ostud äpipoest Google Play ning nende sooritajaks ei keegi muu kui varateismeline laps. Uurime välja, kas selliseid oste on võimalik lisaks manitsevatele sõnadele ka kuidagi tehniliselt «kinni keerata».

«Armsad targad sõbrad, palun aidake hüva nõuga! Vaatan telefoniarvet – noorim laps on teinud oste kohast nimega Google Play. Kuidas selline võimalus oste teha igaveseks ajaks igavesti kinni keerata? Mis ma veel olen lapsevanemana tähelepanuta jätnud?» nii kurtis ja küsis alles mõne päeva eest sotsiaalmeedias meie võrdõiguslikkuse volinik Liisa Pakosta.

Just see sissekanne ajendas meid järele vaatama, millised on võimalused selliste üllatuste vältimiseks. 

Rakendust Google Play ennast kindlasti ühestki Androidi platvormil tegutsevast telefonist eemaldada ei saa. Kasvõi seetõttu, et selle abil toimub kõigi teiste rakenduste ajakohasena ja turvalisena hoidmine. Ja just selles keskkonnas ongi nii tasulisi kui tasuta äppe ja mobiilimänge ning lisaks tasu eest allalaaditavat muusikat.

FOTO: Kuvatõmmis

Google Play seadete all saab määrata ka seda, milliste elektrooniliste maksevahenditega saab äppide eest maksta. Kõige levinumad viisid on sinna oma internetiostu õigustega pangakaardi andmete lisamine ning järjest kasvava trendina oma mobiilioperaatori mobiilimakse. Määramine käib asukohas Menüü (ülal vasakus nurgas olev hamburger) -> Makseviisid.

Kurja juureks osutubki tihti just see viimane – oma mobiilioperaatori mobiilimakse, kui ostud lisatakse järgmise kuu mobiiliarvele ning kus selle makseviisi aktiveerimisega saab hakkama ka algklasside laps.

Nüüd uurimegi, kuidas oleks võimalik lapsed takistada omapäi ostude tegemine. Variandid on järgmised:

Parooli nõudmine

Iga ostu puhul parooli nõudmine tuleb kõne alla siis, kui lapse telefonis on kasutusel lapsevanema Google’i konto ja laps ise selle konto parooli ei tea. Google Play pakub sellisel juhul varianti iga ostu puhul parooli nõudmist.

FOTO: Kuvatõmmis

Aktiveerimiseks tuleb minna asukohta Menüü -> Seaded -> Nõua ostmisel autentimist ja valida seal variant «Kõikide Google Plays tehtud ostude puhul selles seadmes».  Nii hakataksegi iga ostu puhul küsima teie Google’i konto parooli ja tundmatud ostud välistatakse.

Sisu piiramine

Google Play pakub alajaotuses Menüü->Seaded->Vanemlik järelevalve võimalust ka teatud äppe ja muusikat lapsele üleüldse mitte kuvada. Põhiliselt äpis märgitud vanemusepiirangu alusel. Paraku on see absoluutselt ebatõhus abimees, kuna otsinguga tulevad ikka kõik rakendused välja ning võimalust tasulisi rakendusi mitte kuvada pole. Tasulised võivad olla ka vanusepiiranguga äpid.

Mobiilioperaatori enda lahendused

Tele2 pakub näiteks ostude välistamiseks sisuteenuste piirangut, mis on tasuta. Teenus piirab lisaks Google Play teenuste tellimisele ka kõik teised tasulised sisuteenused (näiteks mobiilne parkimine, M-maksed, digilehe tellimused, M-loto, Apollo kino piletite tellimine jne).

Telial on interneti iseteeninduses iseteenindus->mobiil->mobiilsed teenused->haldan lisateenuseid->mugavusteenused->maksed mobiiliga võimalik ära võtta linnuke Google Play tagant ja see peaks välistama m-maksete tegemise. Telia SAFE turvarakendus otseselt uute äppide installimist ei keela, küll võimaldab aga rakendus uute alla laaditud äppide kasutamise piiramist.

Elisal on aga olemas stopp-teenus, millega on võimalik piirata erinevaid teenuseid teenusgruppide lõikes. Näiteks saab eraldi limiidi määrata eritariifsetele sõnumitele, parkimisele, mobiilimaksetele, positsioneerimisele ja kõnekaardi laadimisele.

Lapsega rääkimine

Kõige õigem lahendus on muidugi lihtsalt lapsega rääkimine – selgitada talle Google Play tööpõhimõtet ja kokku leppida, et enne iga äpiostu tegemist oleks vägagi hea luba küsida ja kokkulepe saavutada. See toimib.

Tagasi üles