Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Tulika juht: ennustus taksonduse väljasuremisest osutus ennatlikuks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tulika Takso asutaja ja juht Mati Saar.
Tulika Takso asutaja ja juht Mati Saar. Foto: Tulika

Traditsiooniline taksondus ei ole äpitaksonduse turule tulekule vaatamata kuhugi kadunud ning pigem on kliendid hakanud vanade heade taksode juurde tagasi pöörduma, leiab Tulika Takso juht Mati Saar.

«Domineerivad nn platvormitaksod Bolt ning Yandex, kuid võib julgelt öelda, et ennustus traditsioonilise taksonduse väljasuremisest  on osutunud ennatlikuks,» ütles Mati Saar Postimehele.

Eestis tegutsev platvormitaksondus rõhub tema sõnul jätkuvalt  soodsale hinnale. Kuna  Bolt on saanud omale  globaalse haardega väärilise vastase Yandexi takso näol, siis klientidele kahtlemata jätkuvad head ajad ning taksosõit on odav, aga kindlasti ei kesta see Mati Saare hinnangul igavesti.

Ta tõdes, et traditsioonilist  taksoteenust pakkuvate firmade hulk on drastiliselt vähenenud, kuid tugevamad ja tuntumad jätkuvalt tegutsevad.

«Platvormitaksondus ei suuda täita kogu turunõudluse segmenti, märgatavalt  suureneb või pöördub  tagasi oma endiste tellimisharjumiste juurde  osa kohalikust klientuurist, kuna hindab  eelkõige kvaliteeti, turvalisust ning stabiilset hinda, mida  ei suuda alati pakkuda platvormitaksondus,» rääkis Saar.

Jätkuvalt on Tallinna Lennujaamale ning Tallinna Sadamale oluline, et terminalide ees on olemas toimiv taksoteenus, samal arvamusel on ka suuremad hotellid.

«Kuna Uber on mingil põhjusel Eesti turu vastu huvi kaotanud, aga Bolti ja  Yandexi tuntus on Euroopa riikides väga piiratud, siis ei ole võimalik kogu välisturistide taksonõudlus üles ehitada Bolti või Yandexi võimalustele,» rääkis Saar.

Tulika teatas eile, et vahetab välja oma autopargi hübriidautode ja gaasiautode vastu seetõttu, et autotööstuses toimuvad globaalses mõttes arengud, mis kuidagi ei tekita kindlust, et tulevik on bensiini  päralt.

Tallink Takso: ootame seadusemuudatust

Tallink Takso juhatuse liikme Tõnu Uusmaa sõnul elab Eesti taksoturg turgu korrastava taksoseaduse ootuses ning loodab, et uus parlament selle vastu võtab.

«MKMis valminud eelnõu on selge ja kõigile arusaadav – tänased sõidujagajad on võrdsed taksovedajatega, dokumendid peavad olema korras ning sarnaselt taksofirmadega vastutavad nad oma teenuse eest,» rääkis Uusmaa.

Kliendile tähendab see tema sõnul kindlust teenuse kvaliteedis – juhi puhtas taustas, euronormidele vastavas autos ja tasutud kindlustuses.

«Riigile aga võrdsete mängureeglite kehtestamist ning eeldatavasti ka veidi täiendavat maksutulu,» märkis Tallink Takso juht.

Seadusemuudatus tuleb

Eesti riik on võtnud nõuks järele anda mitme huvigrupi survele ning panna sõiduvahendajad Bolt (Taxify),  Uber ja Yandex vastutama selle eest, et ükski nende juht ei pakuks enam teenust puhta tausta, korras auto ning õigesti makstud kindlusmakseteta.

Ainuüksi sellist muudatust sisaldava ühistranspordi seaduse muutmise eelnõu koostamine on toonud kaasa aga asjaosaliste vägagi valulise reaktsiooni – seda kuni ähvarduseni, et Eestis pole mõtet sõidujagamise äri enam edasi ajada.

Bolti ja Uberi peamine loosung oma tegevuse algusest peale on olnud see, et nemad on vaid sõitude vahendajad ega vastuta ise muu kui kvaliteetse IT-teenuse ehk äppide eest. Nii pandi kirja see ka maailma ühte innovaatilisemasse ühistranspordiseadussesse, kus neid kahte nimetatakse vaid infoühiskonna teenuseks.

Kõik kohustused on riik seni veeretanud kliendiga otseselt kokkupuutuvatele taksojuhtidele – nad peavad omama taksoveoluba, sõidukikaarti, teenindajakaarti, hoolitseme kindlustusmaksete ja riiklike maksude tasumise ning muidugi klientide hea teenindamise eest.

Peamise põhjuse selleks on andnud sõnades vägagi avatud Taxify soovimatus jagada oma taksojuhtide tegevuse kohta andmeid, kellega iganes ja mis iganes mahus.

Ühistranspordiseaduse valmiv ja veel sel aastal riigikokku jõudev redaktsioon räägib sellest, et infoühiskonna teenuste osutajad on tegelikult taksoveokorraldajad ja nad peavad hakkama oma naha ja kõrvadega vastutama selle eest, et iga viimasel kui äpi vahendusel teenust pakkuval juhil oleks dokumentidega kõik korras.

«Tulevikus on üheselt selge, et ka taksoveo korraldaja peab tagama, et teenuse pakkumiseks on kõik vajalikud load taotletud,» selgitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda.

Tagajärg: Eestis ei saa ega tohi olla enam ühtegi sõiduteenuse pakkujat, kellel puuduks auto korrasolekut tõendav sõidukikaart. Kuna need kaardiandmed on ka MTRis, kuhu on ligipääs kindlustuspakkujatel, siis pole ühelgi sõidujagajal enam pääsu taksodele ette nähtud vägagi kõrgete liikluskindlustusmaksetest.

Tagasi üles