Aas: riigil pole Haapsalu raudtee tarvis enam raha

Raudtee rajamine Riisiperest Turbani

FOTO: Meelis Muuga/Facebook

Valitsus tõmbas eelarvestrateegias maha raudtee ehitamise Turbast edasi Haapsallu ja Rohukülla.

Hetkel käivad sellel trassil tööd Riisipere-Turba 6,3-kilomeetrilisel lõigul, sellele kulub 7,6 miljonit eurot ning tööde valmimise tähtaeg on 30. oktoober. Raudteed ehitab Tiit Pruulile ja Marcel Vichmannile kuuluv OÜ GoTrack ning 13. juuni õhtu seisuga on kontaktvõrgupostid paigaldatud peaaegu Kivitammi tee ülesõiduni.

Kuid majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on koostanud raudtee arendamise tegevuskava aastaiks 2019–2024, milles öeldakse, et neil aastail tuleb otsustada, kas ehitada valmis ka Turba–Haapsalu–Rohuküla raudteeliin või mitte.

Selle raudteelõigu rajamiseks kuluks hinnanguliselt 65 miljonit eurot. Haapsaluni jääb Turbast 46,6 kilomeetrit. Etapi käigus rajataks elektriraudtee koos vajaliku taristuga, ehitatakse Ellamaa kahetasandiline raudtee ja maantee ristumine, veoalajaamad ning omandatakse selleks vajalikud maad.

Riigikogu Haapsalu raudtee toetusrühma esimees Jaanus Karilaid ja Haapsalu linnapea Urmas Sukles pöördusidki 14. mail majandus- ja taristuminister Taavi Aasa poole ettepanekuga jätkata Haapsalu raudtee taastamist teise etapiga Turbast edasi Rohuküla suunas.

Paraku tuli Taavi Aasal oma 14. juunil saadetud ametlikus vastuses tõdeda, et «valitsus arutas riigi eelarvestrateegia koostamise käigus seda ettepanekut, kuid kahjuks ei leitud selle teostamiseks praegu vahendeid».

«Loodame, et selle küsimuse juurde on võimalik tagasi pöörduda sügisel, kui vaadatakse üle uus majandusprognoos, või siis järgmisel aastal uue riigi eelarvestrateegia koostamise käigus,» ei kõlanud ministri vastus just eriti optimistlikult.

FOTO: Kuvatõmmis

Samal päeval esines Taavi Aas  aga ka ERRi saates «Otse Uudistemajast», kus rääkis , et «teeb kõik endast oleneva Haapsalu raudtee taastamise II etapi elluviimiseks». Aas rääkis saates, et tuleb alustada raudtee projekteerimisega Turbast Rohukülani, «sest projekt on kõige alus».

Valitsuse tegevuskavas aastateks 2019-2023 (punkt 14.4) on kiire ja mugav rongiühendus pealinnast Rohukülla teiste projektide seas küll ära märgitud, kuid ilma ühegi konkreetse lubaduseta. On vaid sõnapaar "pidev tegevus".

Seega andis valitsus Aasa sõnade läbi enam-vähem sama vastuse, mille seoses varasema lubadusega tõsta teadurahastust 1 protsendini sisemajanduse kogutoodangust.

Raudteetrass Turbast edasi kavandati maksimaalses ulatuses olemasolevale raudteetammile selliselt, et see võimaldaks projektkiirust kuni 160 kilomeetrit tunnis.

2008. aastal avati Riisipere–Haapsalu–Rohuküla raudtee tammil ligi 60 km pikkune Läänemaa Tervisetee. Facebookis on loodud grupp «Riisipere-Haapsalu raudtee tuleb taastada!».

Tagasi üles