Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Klassiku sõiduproov. Tehnilise keerukuse maailmameister: Citroën SM (1971)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Citroëni-entusiast Johannes Väänänen ja Citroën SM (1971).
Citroëni-entusiast Johannes Väänänen ja Citroën SM (1971). Foto: Maret Sal-saller

Sõidame tehnilise keerukuse maailmameistriga Pärnumaal. Proovime nii 1971. aasta SMi kui ka ligi 20 aastat nooremat järeltulijat CXi, selle haruldast GTi Turbo 2 versiooni. SM hõljub kindlalt nagu lendav vaip, ka päris suurel kiirusel.

Raamatus «100 autot» kirjeldab Margus-Hans Kuuse Citroën SMi kui tehnilise keerukuse maailmameistrit, millel on muuhulgas kurvi suunas pööravad esituled. Selline sõiduk liigub ka siinsetel teedel, roolis Soome päritolu leiutaja ja Citroëni entusiast Johannes Väänänen, kel on olnud 45 Citroëni.

Sõiduelamust toetavad omavahel seotud hüdrauliline vedrustus, pidurid ja rooli ise tagasi keerav roolivõimendi DIRAVI (direction à rappel asservi). Rool ei ole mehaanilises kontaktis ratastega, juht ei tunneta rooli kaudu teepinda ning rool lubab teha vaid kaks pööret servast serva! Piduripedaali asemel on kummist muna, mida sujuvaks pidurdamiseks tuleb muljuda väga kergelt. Hüdraulilist rõhku salvestatakse eraldi rohelisse «palli», mis lubab süsteemi rikke puhul veel 30 sekundit autot juhtida. Palle on hüdraulika-Citroënil kokku viis. Unikaalne vihmasensor reguleerib klaasipuhastajate kiirust vastavalt neid käitava elektrimootori koormusele. Nii et kui klaas on kuiv, on raskem pühkida. Ja raadio asub istmete vahel. Ja muidugi esituled, millest sisemised pööravad koostöös rooliga.

Auto keret hoiab vaatamata lasti kaalule ja jaotusele ühel ja samal kõrgusel vastav regulaator.

Märksõnad

Tagasi üles