Eesti kuulutusteportaalidest võib jätkuvalt leida müügil autosid, mille omanikud pole pannud välja nende täielikku ajalugu ja nii võib ilma ühegi sellekohase märketa saada endale masina, mis alles hiljuti on välja näinud nagu lömmis kärsaga põrsas.
Ettevaatust: Eesti portaalides müüakse autosid nagu põrsaid kotis (2)
Aktiivne näide: Volkswagen CC 2.0, esmaregistreeritud 2013. aastal, hind turule vastavuses olevana 11 000 –13 000 eurot ning küljes pildid ilma ühegi kriimuga masinast:
Postimehe lihtne uuring Google'i ja VIN-koodi abil andis aga tulemuseks, et alles mõne aja eest nägi see masin ühes USA autopargis välja selline:
Mingit suurele avariile ja hilisemale kokkukeevitamisele viitavat märget auto kirjeldusest aga ei leia ja nii võib ostja saada endale teadmata ohtliku surmalõksu omanikuks. Auto VIN-koodide põhine tausta uurimine on saanud aga omaette internetiäriks ning vaid ühe sellise päringu eest tuleb välja käia ligi 10 eurot.
Maanteeameti seisukoht sellise kuulutusteäri osas on selge: oluline taust olgu kohe väljas!
«Müüja peaks avaldama kogu info sõiduki kohta, mida ta teab!» ütles Postimehele maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra.
Ta arvas, et nähtavasti võib tekkida vaidlus selle üle, et müüja väitel polnud ta teadlik varasemast avariist.
Ülaltoodud näite puhul see kahtlus aga paika ei pea. «Jah, on sama auto,» tunnistab autot müüv Ken portaalis algatatud vestluses.
Portaali juht: seadused vajavad karmistamist
Auto24 juhatuse esimees Margus Tomberg ütles kommentaariks Postimehele, et seadused paraku müüjale selliseid teavitamise kohustusi peale ei pane.
«Auto24 on teinud koostööd mitmete ametite ja organisatsioonidega, et korrastada kasutatud sõidukite turgu, avaldades sõiduki kohta võimalikult täpset infot, kuid ostjal on siiski kõige suurem roll sõiduki kohta info hankimisel ja tema saaks mõjutada müüjat vastavat infot avaldama,» tõdes ta.
Tomberg arvas, et kindlasti oleks abiks seadusandlikud muudatused, näiteks odomeetri näidu fikseerimine lisaks tehnoülevaatuse külastamisele ka teeninduse külastusel ja rehvivahetuse puhul.
«Auto24 on väga otseselt huvitatud sellest, et kuulutustes olev sõidukite info vastaks tegelikkusele ja valeinfot kuulutustes ei esitataks,» kinnitas Tomberg.
Ideaalis võiks tema hinnangul liikluskindlustusfond edastada auto24 süsteemi kahjujuhtumite info, kuid kahjuks fondiga sellist koostööd praegu ei ole.
«Siiski tuleks ostjal hoolega andmed üle kontrollida. Tuleks rahulikult uurida huvipakkuva sõiduki tausta ja vajadusel kaasata erinevaid abilisi või spetsialiste sõiduki olukorra hindamiseks,» sõnas portaali juht.
Ebaausate müüjate osakaal on siiski viimaste aastate jooksul langustrendis.