Miks salastati idufirmade nimekiri, ei tea.
Teiseks proovime kindlaks teha, millal saab idufirmast tavafirma, mis sellesse nimekirja enam kuuluda ei tohiks.
Üldtunnustatud kriteeriumi kohaselt ei tohiks idufirma toode või teenus olla end veel äriliselt tõestanud, tal puudub väljakujunenud kliendibaas ja ärimudel on pidevas aktiivses arengus ning võib isegi kardinaalselt muutuda protsessi käigus. Tegemist on ajutise kooslusega, mis alles otsib ärimudelit, ning mille peamine eesmärk on enamikul juhtudel saada mõnele suurele ära müüdud.
Need kriteeriumid peaksid vähendama eeltoodud nimekirja kardinaalselt. Taksoäppide või rahvusvaheliste rahavahendajate klientuur on teadagi kes, ärimudel selge ning ainult kahjumist ei piisa staatuse saamiseks. Kümme aastat tegevust ei viita enam samuti ajutisusele ja ärimudeli otsimisele.
Kui ikka on juba aastaid jäädud kindlaks ühele ärimudelile, arendustööd ei käi enam öösel kell 2 kuskil kitsas uberikus pitsat närides, uusi «raputavaid» arendussuundi pole peale tulnud, investorite huvi ei paista kuskilt ja uusi riskantseid turge kah väga ei vallutata, siis…
Küsimus on eelkõige arendusmeeskonna mentaalsuses, riskide võtmises, kasvuihaluses. Kas Facebook ja Bolt on start-up'id – minu isiklikul hinnangul ikka veel on. Mõlema puhul toimub meeletu kasv, seniste kivisse raiutud süsteemide raputamine ja üha uute ja ootamatute teenuste väljatoomine.
Kindlasti peaks võtma erandina ka teaduspõhiseid idufirmasid, kuna teadustöö ja uurimine võivad aega võtta üüratu aja ja arengud on ettearvamatud – näiteks süsinikupõhised superkondensaatorid.