Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK) kuulutas täna välja täiselektriliste sõidukite ostutoetuse taotlusvooru, kuid millegipärast soovib riik, et eestlased endale korralikke kalleid elektriautosid ei ostaks.
Eesti toetab taas elektriautode ostu – aga kummalise hinnapiiriga (8)
Toetuse summa ühe sõiduki kohta on 5000 eurot ning keskkonnaministeerium on otsustanud, et elektrisõiduki hind võib olla kuni 50 000 eurot käibemaksuta.
See tähendab, et näiteks Teslade valikust toetab riik ainult kõige odavama ehk Model 3 mudeli soetamist, selle hind jääb 40–50 tuhande piiresse. Nissan Leafide hinnad jäävad näiteks 31–40 tuhande euro kanti.
KIKi projektikoordinaator Aive Haavel selgitas Postimehele, et hinnalae põhjus seisneb selles, et kallimate autode puhul läheks toetuse osa nii väikseks, et ei avaldaks mõju ostuotsusele.
Taotlusi saab igal juhul sisestama hakata tänasest, kuid nende esitamine algab 17. jaanuaril kell 9.
«Oleme toetuse aspektid koos keskkonnaministeeriumiga põhjalikult läbi töötanud, arvestanud huvigruppide tagasisidet ning teinud parima, et jõuda tasakaalukate ja heade tingimusteni. Loodame, et juba õige varsti võime Eesti teedel kohata uusi keskkonnasõbralikke sõidukeid,» selgitas KIKi juhataja Andrus Treier.
Ta märkis, et riik ootab millegipärast kandideerima eelkõige suurema transpordivajadusega kasutajaid, kelle sõidukite läbisõit on suur ja enamik sõitudest tehakse linnades.
Kellele on toetus ette nähtud?
Taotlejateks võivad olla Eesti äriregistris registreeritud ettevõtjad ja Eesti isikukoodi omavad füüsilised isikud, seega ka e-residentidest mitteresidendid. Eraisikutele makstavast toetusest peab KIK tulumaksuseaduse kohaselt kinni ka tulumaksu.
Elektrisõidukiga tuleb nelja aasta jooksul läbida vähemalt 80 000 kilomeetrit ning sellest vähemalt 80% Eestis. Elektrisõiduki esimese 80 000 kilomeetri läbimiseks kulutatud energiakulu ulatuses tuleb tarbida taastuvenergiat.
Maksimaalselt toetatakse 15 sõiduki ostmist ühe ettevõtjast taotleja kohta ning ühe sõiduki ostmist füüsilisest isikust taotleja kohta. Elektrisõiduk tuleb kindlustada kaskokindlustusega kuni läbisõidunõude täitmiseni.
Toetuse saamiseks tuleb elektrisõiduk soetada Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tunnustatud automüüjalt. Kui toetuse saaja ei soovi autot soetada AMTELi tunnustatud automüüjate nimekirjas olevalt automüüjalt, on lubatud auto soetada ka Euroopa majanduspiirkonna riigist või Šveitsist elektriauto valmistajalt, ametlikult esindajalt või valmistaja või ametliku esindaja tunnustatud edasimüüjalt. Sel juhul tuleb toetuse saajal esitada KIKile dokumendid, mis kinnitavad automüüja vastavust kehtestatud nõuetele.
Taotluse juurde tuleb esitada auto müügipakkumus, kuid võib esitada ka auto ostu-müügilepingu. Oluline on silmas pidada, et auto ostu-müügilepingut ei võinud sõlmida varem kui määruse jõustumise kuupäeval, milleks oli 16. detsember 2019.
Taotluste esitamine algab 17. jaanuaril 2020 kell 9 ning kestab kuni 600 000-eurose esimese vooru eelarve täitumiseni. Kogu meetme maht on 1,2 miljonit eurot.
Toetust antakse Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemissüsteemi enampakkumistuludest ning toetusmeetme töötas välja keskkonnaministeerium.