Viimastel aastatel on üha enam hakatud tähelepanu pöörama sellele, mis on meie igapäevatoodete kasutamise järelmõjud, eriti mis puudutab digitaalseid tehnoloogiaid, nagu nutiseadmed ja sotsiaalmeedia. Selles kontekstis tuleb mängu ka eetiline tootedisain – kuidas luua teenust või toodet, arvestades inimeste heaolu ja taustatingimusi?
Eetiline tootedisain: miks Google muudab telefonikaamerate ilurežiimi
Eetilisest tootedisainist räägitakse eelkõige sotsiaalmeedia kasutamise juures – see on arvestamine võimalike moraalsete dilemmadega erinevate toodete, sealhulgas ka teenuste arendamise käigus. Tavapärasem ja mõistetavam eetiline tootedisain on näiteks taaskasutatavate materjalide kasutamine või elusorganismide piinamise vältimine tootmises. Digitaalses kontekstis võib see tähendada näiteks rakenduste disainimist nii, et nende mõju, eriti negatiivne, igapäevaelule oleks minimaalne. Näitena võib välja tuua Androidi operatsioonisüsteemis vaikimisi esineva «digitaalse heaolu» (ingl k digital wellbeing) funktsionaalsust, mis näitab erinevate rakenduste kasutamise mustreid, reguleerib sotsiaalmeedia tarbimise aega ning aitab automaatselt välja lülitada erinevaid telefonifunktsioone sõltuvalt kellaajast, asukohast või päevast.
Märksõnad
- arengupsühholoogia
- digikaamera
- disain
- disainer
- disainerid
- eetika
- eetikakoodeks
- fotokaamera
- Google Photos
- google pixel 3a
- google pixel 3axl
- isiksusepsühholoogia
- kaamera
- kaamerad
- käitumispsühholoogia
- masinõpe
- noor
- noored
- noorus
- nuti
- nutitelefon
- pixel
- pixel 4a
- pixel 5
- psühholoogia
- sotsiaalpsühholoogia
- Tartu Ülikool
- teadus
- tehisintellekt
- tehisintelligents
- teismeiga
- teismeline
- teismelised
- telefon
- telefonikaamera
- tootedisainer
- ärieetika