Koroonapandeemiaga tekkinud pooljuhtide puudus võib kesta aasta lõpuni, ennustab mikrokiipide tootja Qualcomm juht Cristiano Amon.
Nutitelefonidest autodeni: erakordne kiipide puudus avaldab mõju kogu maailmale
Autotööstuses pole praegu kõige olulisemaks uudiseks mõni uus elektrisõiduk või Tesla juhi Elon Muski värskeimad kommentaarid. Autotootjaid painab hoopis ränikiipide puudus. Kuna ettevõtted nagu Ford, General Motors ja Toyota ei saa piisavalt vajalikke komponente, siis kärbivad nad tootmist, kirjutab Cnet.
Probleemid ei piirdu aga vaid autodega. Kiipide puudus mõjutab ka Sony Playstation 5 ja Microsoft Xbox Series X konsoole. Isegi Qualcomm, mis on üks maailma suurimaid mobiiltelefonide kiipide tootjaid, ei suuda klientide nõudlust rahuldada.
«Kui küsiksite, mis mul öösel magada ei lase, siis selleks on tarneahela kriis pooljuhtide tööstuses,» ütles Qualcommi juht Cristiano Amon. Puuduse põhjuseks on suur nõudlus tehnikatoodete järele ja Amoni sõnul võib see kesta aasta lõpuni.
Kui pandeemia eelmisel aastal algas, siis jäid inimesed koju ja ostsid vähem tooteid. Seejärel sulgesid tehased uksed ja ettevõtted kärpisid tootmist. Aga nõudlus taastus oodatust kiiremini ja eriti suur oli see erinevate tehnikaseadmete järele.
Amoni sõnul toimus nõudluses kiire langus ja sellele järgnes järsk tõus, aga tootjad ei suutnud nii kiiresti reageerida. Autotootjad tühistasid pandeemia alguses tellimusi, aga kui nad uuesti tööle asusid, siis polnud enam vajalikke komponente piisavalt saadaval.
Samal ajal põhjustasid USA sanktsioonid Huawei languse nutitelefonide turul, mida tahtsid ära kasutada konkureerivad ettevõtted. See tekitas veel suurema nõudluse protsessorite järele, kuid Amoni sõnul polnud tarneahelad selleks valmis.
«Kui see kõik kokku panna, siis on meil erakordne kriis tarneahelas,» märkis Amon.
Veebruaris teatas General Motors, et tänavu langeb pooljuhtide nappuse tõttu kontserni tegevuskasum 1,5 kuni kahe miljardi dollari võrra. Siiski ei mõjuta puudus ettevõtte investeeringuid elektriautode ega juhita sõidukite tehnoloogiasse.
Euroopa suurim autofirma Volkswagen teatas detsembris, et puudujääk võib kaasa tuua ettevõtte esimese kvartali toodangu vähenemise 100 000 sõiduki võrra, kuna kontserni tarnijad Bosch ja Continental ei saa oma allhankijatelt osasid kätte. Jaapani suuruselt teine autotootja Nissan ja kolmas Honda tunnistasid jaanuaris, et defitsiit sunnib neid toodangut kärpima.