Elektriautode buum Brasiilias võib viia suhkruhinna üleilmse languseni

Ronald Reinap
, reporter
Copy
Elektriautode populaarsus võib viia suhkru uputuseni.
Elektriautode populaarsus võib viia suhkru uputuseni. Foto: Edgard Garrido

Uuringu kohaselt võivad elektriautod vähendada etanoolinõudlust 40% võrra 2035. aastani. Brasiilia suhkrutööstusel pole muid alternatiive, kui toota etanooli asemel suhkrut.

Maailma suurim suhkrutootja Brasiilia võib maailmaturu suhkruga üle ujutada, kuna üleminek elektriautodele vähendab nõudlust põllukultuuridel põhinevate biokütuste järele, selgub mõjuka tööstusharu juhi tehtud uuringust, vahendab Bloomberg.

Nõudlus bioetanooli järele, mida valmistatakse peamiselt Brasiilia suhkruroost, hakkab tõenäoliselt vähenema 2030. aastal, kui elektriautod muutuvad üha levinumaks, ütles Soren Jensen, mõjuka suhkrukaupleja Alveani endine tegevjuht, kes koostas uuringu koos Mariana Perina Jirousekiga. See ei jäta maailma suurima suhkrutootja ja eksportija vabrikutele muud võimalust kui magusainet rohkem toota.

Selline üleminek Ladina-Ameerika suurimas riigis on löök maailma suhkruturule, kuna ülemaailmse ülejäägi ja madalamate hindade valu hakkavad tundma sellised suured suhkrutootjad nagu Tai ja India, kus selle tootmiskulud on kõrgemad. See on tagasilöök ka tootjatele, sealhulgas Raizen Energiale ja BP-le, kes on hiljuti laiendanud oma etanooli tootmisvõimsust. Samas võidaksid sellest tarbijad ja suhkrut kasutavad ettevõtted.

«On selge, et uute tehnoloogiate kasutuselevõtt kujutab endast märkimisväärset ohtu Brasiilia suhkrutööstusele,» ütles Jensen. «Selle tööstusharu ettevõtjad peavad seda investeerimisotsuste tegemisel arvesse võtma.»

Etanooli nõudlus, mis mõnel aastal moodustab üle 50% kogu Brasiilias purustatud suhkruroo kogusest, võib uuringu halvima stsenaariumi kohaselt hakata vähenema 2025. aastal ja langeda umbes 40% kuni 2035. aastani. Aastatel 2035 kuni 2040 väheneb nõudlus veel 20%, mis tähendab, et nõudlus jääb vaid 40%-le praegusest tasemest.

Brasiillased on kasutanud etanooli kütusena alates 1970ndatest aastatest. Nõudlus kasvas järsult pärast 2000. aastat, kui autotööstus hakkas tootma paindliku kütusega autosid, mis võivad töötada ainult biokütusel või etanooli ja bensiini segul. Brasiillased valivad tavaliselt ühe või teise kütuse sõltuvalt hinnast.

Brasiilia suhkrutootjad suudavad kiirelt üle minna suhkru tootmiselt etanooli tootmisele, mis võimaldab neil reageerida muutustele maailma suhkruturul. Ülejääkide ajal valmistasid ettevõtted rohkem etanooli, mis paljudel juhtudel kõrvaldas ülemaailmse suhkru ületootmise. Elektriautode kasutuselevõtt tähendab seda, et Brasiilia kaotab oma võime suhkruturgu tasakaalustada, mis kahjustab teisi tootjariike, kes juba praegu võitlevad väheneva nõudlusega, kuna terviseteadlikud tarbijad väldivad magusainet.

Viimase 15 aasta jooksul on see paindlikkus olnud suhkru ületootmise aastatel peamiseks amortisaatoriks, ütles Jensen. Ilma selleta muutuvad hinnad volatiilsemaks, ütles ta.

Brasiilia autotööstus on juba hakanud otsima etanoolile uut funktsiooni. Jaapani Nissan teinud koostööd Sao Paulo Energeetika- ja Tuumauuringute Instituudiga, et töötada välja tehnoloogia, mis kasutab biokütust vesiniku tootmiseks. Saksamaa Volkswagen ja Bosch hakkavad analüüsima etanooli kasutavate kütuseelementide tulevikustsenaariume.

Brasiilia elektrifitseerimine toimub mitte hiljem kui viis aastat pärast seda, kui see on toimunud välismaal, ütles Stellantise Lõuna-Ameerika tegevjuht Antonio Filosa. See viivitus «võimaldab meil eksperimenteerida,» ütles Filosa, kes usub, et etanoolile on veel tulevikku.

 
Tagasi üles