Hubble'i teleskoop avastas esimesed tõendid, et Jupiteri suurimal kuul on veeauru

tehnika.postimees.ee
Jupiteri suurim kuu Ganymedes
Jupiteri suurim kuu Ganymedes Foto: SCANPIX

Astronoomid avastasid esimest korda tõendid, et Jupiteri suurimal kuul Ganymedesel on veeauru.

Teadlased tegid avastuse Hubble'i kosmoseteleskoobi vanu ja uuemaid andmeid uurides. Veeaur tekib Ganymedese pinnal asuvalt jäält, teatas NASA.

Varasemad uuringud on viidanud, et Ganymedesel võib olla rohkem vett kui kõikides Maa ookeanides kokku. Kuna aga temperatuur Jupiteri kuul on väga madal, siis on kõik jääs.

Astronoomid uurisid Hubble'i viimase 20 aasta jooksul tehtud vaatlusi ja avastasid tõendid veeaurust.

Stockholmi Kuningliku Tehnikainstituudi teadlased võrdlesid Hubble'i teleskoobi universumi struktuuri uurimise spektrograafiga 2018. aastal ja vahemikus 1998–2010 kogutud andmeid. Teadlased arvasid varem, et Ganymedesest tehtud UV-fotodel oli kuu atmosfääris näha hapnikku, kuid see osutus hoopis veeauruks.

Temperatuur Ganymedesel muutub päeva jooksul, kuid see võib tõusta ekvaatoril nii kõrgele, et tekib veeaur.

Euroopa Kosmoseagentuur (ESA) plaanib järgmiseks aastaks missiooni JUICE, mis peaks 2029. aastal jõudma Jupiterini. Eesmärk on uurida Jupiteri ja selle kolme suuremat kuud.