Baltikumi esimene päikeseauto võitleb Marokos ekstreemsete tingimustega

tehnika.postimees.ee
Copy
Solaride'i esindusmeeskond testib päikeseautot Marokos.
Solaride'i esindusmeeskond testib päikeseautot Marokos. Foto: Tiit Liivik

Alanud on Eesti esindusmeeskonna «Solaride» eelviimane testimise päev päikeseautode võistlustel Marokos. Viimaste ööpäevade jooksul on kogetud raskusi ning hirmuhetki, mis on andnud tiimile väärtuslikke kogemusi ja teadmisi nii võistlusolude, meeskonnatöö kui auto tehnilise võimekuse vaates.

Proloog: 18. november – Baltikumi esimene päikeseauto asub treileris kolme meeskonnaliikme juhtimisel mööda maismaad Maroko poole teele. Autot on testitud vaid loetud kilomeetrid ning ööl enne starti ilmneb ootamatu viga mootorite ja kontrollerite koostöös. Siiski asutakse teele, sest ilma võistluskogemuseta uuele hooajale vastu minna ei saa. Meeskond on ärevil, ent valib siiski optimistliku hoiaku. Auto jõuab Marokosse päev enne esimese etapi algust. Läbitakse kogu päeva kestev tehniline kontroll. Solaride pääseb rajale!

Solaride'i päikeseauto võistluse stardipunktis.
Solaride'i päikeseauto võistluse stardipunktis. Foto: Tiit Liivik

Päev 1: läbitakse 158 kilomeetrit ning keskmist kiirust suudetakse hoida 80 km/h juures. Meeskonda tabab esimene avariiohtlik olukord, kus kohalik auto keerab ootamatult päikeseautole ette ning juht peab tegema äkilise manöövri. Selle tagajärjel puruneb rehv, mis omakorda lõhub vedrustuses ühe komponendi. Meeskond tegutseb operatiivselt ning peagi võib sõit jätkuda. Kui jõutakse järskude tõusudeni, ei õnnestu kontrolleritest piisavalt võimsust kätte saada ning esimene etapp tuleb lõpetada koduses Respo treileris.

Päev 2: kuumus lõhub elektroonikat. Samuti esineb probleeme esivedrustusega, kuna teeolud on oodatust hullemad ning auto on plaanitust mõnevõrra raskem. Tänu öösel tehtud muudatustele MCU koodis suudetakse teisel päeval juba ka mägedes sõita. Meeskond õpib iga päevaga oma autot paremini tundma ja tunnetama.

Päev 3: auto saavutab uue tippkiiruse 98 km/h ning tehakse esimene möödasõit. Suuremat kiirust sel võistlusel meeskonna turvalisuse huvides püüdma ei minda. Järsust mäest alla tulles pidurid kärssavad ja seda on päikeseautoski tunda. Kuna auto on disainitud Austraalia laugetele ja sirgetele teedele, osutub mõni Maroko tõus päikesemasina jaoks siiski liiga järsuks. Ent meeskondlikult suudetakse ka need olukorrad eestlasliku jonnakusega lahendada. Päikeseauto läbib kolmandal etapil rekordilised 390 kilomeetrit. Võistluse korraldajad ja teised meeskonnad imetlevad ja tunnustavad Eesti tiimi igal sammul visaduse eest ning ei suuda ära imestada, kuidas nii väikse eelarve ja ajaga selline masin üldse valmis saadi.

Päev 4: täna alustati eelviimase etapiga, kus on vaja läbida 500 kilomeetrit. Ees ootavad taas karmid tõusud, kaamelid ning auklikud teed. Sõidupäeva võib potentsiaalselt varjutada ka möödunud ööl laagrit tabanud raju liivatorm. Õnneks suutis meeskond operatiivselt tegutseda ning auto kiirelt haagisesse sulgeda.

Solaride'i päikeseauto Maroko teedel.
Solaride'i päikeseauto Maroko teedel. Foto: Berta Kisand

Iga päev toob üllatusi kogu tiimile. Solaride'i tegevjuhi Kristel Leifi sõnul on sellised õppetunnid meeskonnale ülimalt väärtuslikud ning aitavad valmistuda 2023. aastal Austraalias toimuvaks võistluseks «Bridgestone World Solar Challenge», mis on veelgi ekstreemsem. «Olen meie tiimi soorituse ja meeskonnatöö üle pisarateni uhke ning ootan elevusega värskeid uudiseid ja õppetunde,» sõnas Leif.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles