R, 9.12.2022

Vesiniku-hübriidlennuk sirutas tiivad välja ja tegi värske rekordi

Timo Korv
, ajakirjanik
Vesiniku-hübriidlennuk sirutas tiivad välja ja tegi värske rekordi
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Vesiniku-hübriidlennuk HY4.
Vesiniku-hübriidlennuk HY4. Foto: H2FLY

Vesinikulennundus on saanud tuule tiibadesse. Uued tehnoloogiad on küpseks saamas, lennumasinad püstitavad värskeid rekordeid.

Saksa lennundusettevõte H2FLY püstitas uue maailmarekordi. Nende vesiniku-hübriidajamiga lennukist HY4 sai 13. aprillil esimene vesiniku jõul töötav reisilennuk, mis ületas rekordkõrgusena 2134 m (7000 jalga) lennulae, teatab Hydrogen Central.

Päev enne seda, 12. aprillil tegi HY4 ka esimese vesiniku toitel lennu ühest suuremast lennujaamast teise. Lend kulges Stuttgartist Friedrichshafeni, rekordmarsruudil pikkust 124 kilomeetrit.

H2FLY kaasasutaja ja tegevjuht dr Josef Kallo kostis saavutuse peale:

«See on H2FLY jaoks märkimisväärne saavutus, kuna seni pole kahe kommertslennuvälja vahel lennanud ükski teine vesinikkütusel töötav reisilennuk.»

2016. aastal arenguteed alustanud HY4 on omapärase kahekerelise ehitusega lennuk, mis põhineb Pipistrel Taurus G4 mudelil. Pipistreli G4 on täielikult elektriline õhusõiduk, aga HY4 on hübriidajamiga – toiteallikaks on madala temperatuuriga vesiniku-kütuseelemendi süsteem, mida toetavad akud.

Lennuki reisikiirus on 145 km/h ning prognoositav lennuulatus kuni 1500 km. Maksimum hinnanguline lennukaugus kehtib küll vaid minimaalse kandevõime ja optimaalsete lennutingimuste juures.

Kaalu säästmiseks hoitakse vesinikku kõrge rõhu all (ca 400 bar) kahes süsinikkomposiidist paagis, üks kummaski keres. Need toidavad kütuseelementi. Lisaks täiendavad 80 kW maksimumvõimsusega elektrimootori vooluvarustust tippnõudluse hetkedel liitiumioonakud.

Selle toitesüsteemi töötas välja Saksa lennundusuuringute keskuse (DLR) termodünaamika instituut koostöös pikaajalise kogemusega vesinikutehnoloogia pioneeridega firmast Hydrogenics.

HY4 teeb oma avaliku debüüdi sel nädalal (27.–30. aprillil) Friedrichshafenis toimuval AERO ekspositsioonil. Seni on HY4 testimine toimunud eranditult Stuttgarti lennujaama ümbruses oleval testimisalal.

AERO konverentsi juhid Roland Bosch ja Tobias Bretzel ütlesid ühisavalduses:

«Säästev lennundus on selle aasta AERO Friedrichshafeni keskne teema.»

H2FLY loodab sedasi avada heitkoguste vaba ja säästva lennureiside ajastu. Lähiaastate plaaniks on lendama panna suurem vesiniku-hübriidlennuk, mis veab kuni 40 reisijat kuni 2000 km kaugusele.

Vaata videost järele, kuidas nimetatud vesinikuhübriid lendab:

Märksõnad
Tagasi üles