Pakk koju 30 sekundiga? Idufirma tahab pakkuda kullerteenust «kaupade Hyperloopiga»

tehnika.postimees.ee
Copy
Foto: Pipedream

Kui samal päeval paki kättesaamine tundub juba liiga aeglane ning droonikullerit tiheda õhuliikluse pärast varsti enam igale poole tellida ei saa, siis võib kauba tulevikus kohale toimetada Hyperloopi sarnaste maa-aluste torudega, usutakse USA idufirmas Pipedream Labs. Tuleb ainult hästi palju peenikesi käike maa sisse uuristada.

USAs Austinis asuv idufirma Pipedream Labs on valmis mõelnud prototüübi, mis pakub ülikiiret kulleriteenust. Üks võimalus on varustada kodud näiteks köögikapini ulatuva seadmega, mis peale e-poest tellimist torupostiga saabuva tellimuse kümnete sekunditega vastu võtab, aga esialgu võib torustiku paigaldada ka suurte linnade sõlmpunktidesse. Siis on see kiire vahelüli ukseni toimetavate «viimase miili» kullerite ja e-poe müüja vahel.

Laost pistetakse pakk torusse ja tellija lähedal vastuvõtupunktis võtab näiteks rattakuller selle kärmelt peale. Suures linnas ühest otsast teise mööda torusid transportides võidetakse nii ajas kui energiakulus. Muidugi saab tellija ise samamoodi oma saadetise lähimast toruposti väljastuspunktist kaasa haarata, ehk siis see oleks juba nagu kiirendusega pakiautomaat, kuhu kaup hetkega kohale saabub.

Koju toimetamise teenuse kontseptsioonist on Twitterisse postitatud üks video:

Samas Twitteri postituse vestluses mainitakse ära ka sellise uue võimaluse üks suurimatest ohtudest keskkonnale: inimesed harjuvad igasuguseid asju veel kergekäelisemalt tellima ja tarbimishullus saaks sellise 30-sekundilise kohaletoomise võimalusega täiesti uue pöörase hoo.

Torus on võimalik transportida kuni 30 cm läbimõõduga ja 45 cm pikkusega pakikesi, mis pidid moodustama 95% koju tellitavate saadetiste mahust. Vaid suurematele kastidele peab ise järgi minema või laskma kulleril ukse taha tuua.

Transpordikapsel on juba prototüübina valmis. Esimene on vedur, teine kaasasõitev pakiga vagun. Tarkvara juhib paki õigesse torusse ja pidurdab-kiirendab.
Transpordikapsel on juba prototüübina valmis. Esimene on vedur, teine kaasasõitev pakiga vagun. Tarkvara juhib paki õigesse torusse ja pidurdab-kiirendab. Foto: Pipedream

Teoorias võib saadetis torus kihutada kuni 120 km/h, kuid peab aeglustama kurvides ja enne lõppu jõudmist, et paki sisu terveks jääks. Aga ikkagi peaks ummikutevaba liiklusega torus kõik väga palju kiiremini kohale jõudma.

Kuigi iduettevõte teeb juba katseid ühes linnas ja on saanud 1,5 miljoni dollarise rahasüsti, siis pole veel asjad nii kaugel, et saaks mainida linna, kus katsed toimuvad ja teha esimesi katselisi kojukandeid. Kapslid ja mootorid on küll juba valmis koos katsetoruga.

Üheks suurimaks väljakutseks ongi plastist torustiku rajamine. See saab olema sama keeruline, nagu näiteks uue 30 cm läbimõõduga vee- või kanalisatsioonitoru paigaldamine maa alla, ehk nõuab tõsiseid kaevetöid ja -lubasid. Pipedream Labs loodab siiski, et pangalaenudega ja teiste infraettevõtetega koostööd tehes saab need torud paigaldada samadesse trassidesse, kus asuvad side-, vee- ja kanalisatsioonitorud. Lihtsalt tuleb üks toru lisaks ära mahutada.

Valmis süsteemis peaks paki kohaletoimetamise hind jääma 70 sendi juurde ehk on praktiliselt olematu võrreldes tavalise kulleriga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles