Päevatoimetaja:
Kaido Einama

10 tuttavat asja, mis kaovad autode juurest lähiaastatel jäädavalt (1)

Copy
Halogeentuled, küljepeeglid ja ilukilbid võivad olla varsti eilne päev, uute autode juures neid enam ei kohta.
Halogeentuled, küljepeeglid ja ilukilbid võivad olla varsti eilne päev, uute autode juures neid enam ei kohta. Foto: Mikes-Photography / Pixabay

Autod saavad pardale aina rohkem elektroonikat ja juhiabisid, mis tähendab, et mõned traditsioonilised asjad autode algusaegadest pole enam vajalikud. Need ongi hakanud juba kaduma ja uute autode tulles kaovad ilmselt jäädavalt.

Lisaks siin olevale kümnele trendile toovad ka elektriautod veel hulga uuendusi, millega kaovad ära paljud asjad, millega oleme harjunud. Näiteks pole elektriautodel enam kapoti all mootoriplokki ning puuduvad iluvõred, mille kaudu fossiilkütusega mootor õhku ammutas. Kuid kaob veel palju muudki.

1. Autovõtmed

Nupust käivitamine on juba aastaid tavaline olnud, kuid enam pole mingit põhjust autot võtmest avada. Autosse sisse pääseb mobiiliäpiga, tagavaraks võib olla ka sõrmejäljesensor või mõni kasutajaga kaasas olev kiip.

2. Küljepeeglid

Need küljelt välja ulatuvad ja talvel jääs olevad füüsilised juhiabid on oma aja ära elanud. Tankides ja soomusautodes kasutatakse 360 kraadi kaameraid, et kitsa vaatepilu asemel oleks näha kõik masina ümber toimuv, miks siis ei võiks sama olla kasutusel ka autodes, tehnoloogia selleks on ju olemas? 

Kaamerad tahavaatepeeglite asemel kõrvaldavad moonutused ja pimedad sektorid, kust juht midagi ei näe ja suurel ekraanil armatuurlaual võib hoopis paremini näha, mis auto ümber toimub. Lisaks vähendavad küljepeeglite asemel väikesed kaamerad õhutakistust ja parklas ei sõida keegi enam peeglit katki.

3. Autoraadiod

Autoraadio ühe argumendina auto varustuses ei pane enam kedagi sõidukit selle järgi valima. Kõik moodsad autod tulevad juba andmeside ja striimimise toega või on ühendatavad nutitelefoniga, sest siis saab kuulata just seda, mida ise tahad ja just siis, kui ise tahad. FM raadiodki on saadaval üle interneti. Hoopis olulisem on autos meediakeskus, mis teeb kõike ja kui tõesti vaja, otsib üles ka kohaliku raadiojaama.

4. Kaugtulede lülitid

Automaatsed kaugtulede lülitid on pärit juba 1990ndatest, kuid seni pole need veel vaikimisi standardiks saanud. Samas on andurid ja kaamerad paljude autode pardavarustuses ning nende põhjal automaatselt kaugtulesid sisse-välja lülitada on üsna lihtne. Lähemal ajal saab selle täielikult automaatika hoolde usaldada.

5. Hulk füüsilisi nuppe armatuurlaual

Tesla on selles osas juba teed näidanud - kõikide lugematute armatuurlaua nuppude asemel saab kõik ära paigutada suurde puuteekraani. Võib küll nuriseda, et puutepinnalt ei saa intuitiivselt vajutada ja peab pilgu korraks teelt ekraanile pöörama, kuid nuppe hakkavad aina enam asendama ka häälkäsklused. Harvem vaja minevate ja mitte nii kriitiliste toimingute jaoks saab näpuga ekraanilt nuppu vajutada või lihtsalt öelda, kui jahedaks näiteks konditsioneeri keerata tahad.

6. Sigaretisüütaja pesa

Seda lisa ei kasutata juba aastaid või isegi aastakümneid selleks, milleks see kunagi loodi - sigareti süütamiseks. Autos suitsetatakse harva, sigaretisüütaja pesa oli pigem kasutuses erinevate autovarustuse seadmete toiteks. Nüüd saab aga mobiile ja muid elektroonikavidinaid autos laadida USB pesade kaudu ning tulevikus juhtmevaba laadimise alusel. Mõnedel autodel on lausa 230 V seinakontakt olemas. Sigaretisüütajat pole enam vaja ja vaevalt et see kunagi tagasi tuleb.

7. Halogeenpirnid ja hõõgpirnid

Valgustus on pea kõikjal kolinud LED-ide peale, ka autodes pole mingit mõtet läbi põlevaid ja vahetatavaid halogeenpirne edasi kasutada. Pealegi on osade pirnide vahetamine tehtud nii keeruliseks, et neile ligipääsuks peab osa autot lahti lammutama. Hoopis odavam on toota LED-valgusallikaid, mis on heledamad ja peavad vastu kuni kogu auto eluea. Neid pole vaja kunagi vahetada. 

8. Varurattad

Autotootjate üks argumente on mahukas pakiruum. Sellest võtab aga tavaliselt suure osa kuhugi põhja alla peidetud varuratas, mida ei taheta enam täismõõtmetes teha, et ruumi kokku hoida. Ka pisike ajutine varuratas, mida on tülikas vahetada, on määratud kadumisele, sest ruumi on ju juurde vaja. Kas asemele tulevad ja jäävad ajutised kiired paranduskomplektid, mis lasevad katkise rehvi vahtu täis või hakatakse rohkem kasutama selliseid rehve, millega saab ka «tühjalt» sõita, seda näitab aeg.

9. Ilukilbid

Odavamate plekkvelgede kaunistamiseks on traditsiooniliselt kasutatud plastist ilukilpe, kuid nende aeg näib nüüd samuti läbi saavat. Nüüd osatakse teha ka piisavalt ilusaid plekkvelgi, mis ei vaja kaunistamist ning valdavalt kasutatakse siiski juba erinevaid valuvelgi.

10. Tagurduskaamerad

Nagu öeldud, on küljepeeglid kadumas ja ka tahavaatekaameral pole suurt mõtet, sest lähiaastatel saavad autod kogu ümbrust näitava kaamerasüsteemi ja parkimiseks kasutab enamus juhte siis iseparkimist. Autost võib välja tulla parkla ääres ning auto ise sõidab ja pargib end vabale kohale ära.

Märksõnad

Tagasi üles