Stockholmi kesklinnast äärelinna jõuab 50 minuti asemel 25 minutiga
Hõljuvad laevad pole midagi uut, uus on kasutatav tehnoloogia ja elektrimootorid
Liinilaevad tulevad liinile järgmisel aastal, vähendades kütusekulu 95%
Maailma kiireim elektrilaev Candela P-12 Shuttle hõljub vee kohal ja peaks juba järgmisel aastal Stockholmi vetesse jõudma, kuulutades uut meretranspordi ajastut. Veealuste tiibadega kiirlaev vähendab heitkoguseid ja sõiduaega, mis muudab arhipelaagis asuva Rootsi pealinna veetranspordi hoopis põnevamaks kui rongid, bussid ja autod.
Laeva tootja Candela avaldas äsja esimesed pildid maailma kiireimast ja energiasäästlikumast elektrilaevast Candela P-12 Shuttle, mis viib tuleval aastal reisijaid Stockholmi eeslinnast Ekeröst kiirelt kesklinna. Üle vee lennates on 30 reisijaga elektrilaeva kiirus 30 sõlme (56 km/h).
See on tunduvalt kiirem, kui ühegi teise elektrilaevaga maailmas. Elektritransport pakub ka kiiremat igapäevast pendelrännet tööle ja koju kui metroo- ja bussiliinid, millega veetransport konkureerib ning on tohutult energiasäästlikum, kui praegu samal marsruudil kulgevad diiselmootoriga laevad.
Võib-olla kõige olulisem on aga see, et laev on tipptunnil palju kiirem, kui autoga sõitmine.
Suure kiiruse ja pika sõiduulatuse saladuseks on kolm süsinikfiiberkiust tiiba, mis ulatuvad kere alt välja ja tõstavad täiskiirusel laeva kere veest välja veetakistuse vähendamiseks. Veealuste tiibadega laevu on tehtud varemgi, kuid uutest kergetest materjalidest ja elektrimootoritega peaks Candela planeeritav kiirlaev olema esimene selline.
Varem juba 2022. aasta suvel liinile tulema pidanud laeva esimene start on nüüd lükatud 2023. aastasse.
95% vähem energiat
Candela kasutatav uusim tehnoloogia vähendab praeguste laevadega võrreldes energiakulu reisijakilomeetri kohta 95%, lubades ühe laadimisega sõita kuni 50 meremiili (93 km). Kasutades vaid 0,1 kWh elektrienergiat reisijakilomeetri kohta, on laev energiasäästlikum kui näiteks hübriidelektribuss. Lisaks suudab see kuni 200 kW alalisvoolulaadimisega täita aku vähem kui tunniga. Teravad süsinikfiiberkiust veealused tiivad vähendavad laeva veetakistust ja aitavad reisijatel kohati vähendada sõiduaega poole lühemaks.
Candela P-12 süstiklaev, mis planeeritakse järgmisel aastal kasutusele võtta Stockholmi kesklinna ja Ekerö vahel, suudab suurel kiirusel läbida ka kõige pikemad marsruudid Stockholmis ja selle lähiümbruses. Praegu kestab nii kiirbussi, metroo või tavalise praamiga (tipptunnil ka autoga) selle tee läbimine ligi 55 minutit. 15 km meretee Ekerö kesklinna Tappströmi sadamasse läbiks uus laev vaid 25 minutiga, säästes pendelrändajale keskmiselt 50 minutit päevas.
Arhipelaagis võib veealuste tiibadega kihutada täiskiirusel
Kui tavaliselt on Stockholmi arhipelaagis laevade kiirus piiratud lainetuse vähendamiseks, siis veealuste tiibadega elektrilaev võib seal rahulikult täiskiirusel ringi kihutada, kuna tiiburlaev ei tekita peaaegu üldse laineid.
Seega on uuele alusele tehtud erand lubatud 12-sõlmelisest kiiruspiirangust. Tegelikult on tekkiv lainetus isegi väiksem, kui tavalistel kiirusel sõitvate reisilaevade tekitatud lained.
Merehaigust enam ei tule
Esimene elektriline veealuste tiibadega laev tõstab ka reisijate merereisi kogemuse täiesti uuele tasemele, kuna kasutusel on uus arenenud arvutisüsteem, mis kõikumist vähendab. Merehaigusele kalduvad inimesed hindavad sujuvat sõitu ka ebasoodsa ilmaga.
Vaikselt lainete kohal lendav laev tagab stabiilsuse Candela Flight Controller´i ehk juhtarvutiga, mis reguleerib tiiburi asendit sada korda sekundis, tagades ühtlase ja sujuva sõidu ka kerge lainetusega. Candela asepresidendi Erik Eklundi sõnul on kogemus pigem nagu kiirrongis, mitte laevas. Ka vaikus salongis on võrreldav rongisõiduga.
Veetransport ei nõuagi suuri investeeringuid
Erinevalt uute metroo- ja rongiliinide rajamisest ei nõua veetransport jõgede, järvede või merede ääres asuvatelt linnadelt suuri lisainvesteeringuid. Valmis tuleb ehitada vaid sadamad ning varustada need võimsate laadimisjaamadega.
P-12 Shuttle´i mõõtmed on samuti mugavad linnaliikluse jaoks kitsastes kanalites. Salongi mahub kuni 30 reisijat, mis on samuti piisav, kuna Stockholmis on suurte reisilaevade täituvus keskmiselt 17%. See tähendab, et praegu käigus olev 300 reisijakohaga laev veab enamikel päevadel vaid umbes 50 inimest korraga.
Candela pakub võimalust asendada praegused kaks 200-kohalist diisellaeva vähemalt viie P-12 süstikuga, mis kahekordistaks reisijate mahtu ja vähendaks samas tegevuskulusid. Kahe väljumise asemel päevas väljuks P-12 süstik iga 11 minuti tagant. See võimaldab pendelrändadajatel juba oma tegemisi planeerida mitte sõiduplaani järgi, vaid lihtsalt minna sadamasse järgmist väljumist ootama.
Robotiseeritud tehas saab valmis sel aastal
Candela esimene veealuste tiibadega laev saab «kiilu alla» 2022. aasta teises pooles, kui alustab tööd ettevõtte uus automatiseeritud tehas Rotebros Stockholmi lähistel. Pärast esimesi katsetusi asuvad pendel-laevad Stockholmis liinisõite tegema 2023. aasta kevadest.
P-12 tüüpi laevu plaanitakse tootma hakata sadades ühe aasta jooksul.