R, 9.12.2022

Elektriautod, mida peab vaid kord kuus laadima

Kaido Einama
Elektriautod, mida peab vaid kord kuus laadima
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Lisaks tuhandele kilomeetrile annavad katusel asuvad päikesepaneelid Mercedes VISION EQXXi rekordilisele tuhande kilomeetri läbimisele hea ilmaga veel 25 kilomeetrit lisaks.

 
Lisaks tuhandele kilomeetrile annavad katusel asuvad päikesepaneelid Mercedes VISION EQXXi rekordilisele tuhande kilomeetri läbimisele hea ilmaga veel 25 kilomeetrit lisaks.  Foto: Mercedes-Benz AG
  • Päikesepaneelid annavad tasuta energiat kümneteks kilomeetriteks.
  • Enamik ajast auto seisab, sel ajal saab päikesega akusid laadida.
  • Mercedes saavutas pika läbisõidu voolujoonelisuse ja auto kaalu langetamisega.

Elektriauto omanikele tekitab enim ärevust see, kas jõutakse järgmisesse laadimisjaama enne, kui aku tühjaks saab. Kui fossiilkütusega saab rahulikult sõita mitu pikka päeva, enne kui tankima peab, siis tavaliste elektriautodega tuleb pikemal reisil laadimisjaamu leida. Kuid ka elektriautode läbisõit muudkui pikeneb. Appi tulevad päike ja parem disain.

Kuni 7 kuud laadimata

Hollandi ettevõte Lightyear hakkab sel sügisel tootma maailma esimest päikesepaneelidega seeriaautot Lightyear 0, mis saab päikesest akudele juurde piisavalt energiat, et sellega saaks laadimata ringi sõita kasvõi mitu kuud.

Euroopas võivad esimesed tellijad omale päikeseautod maja ette saada juba sombuses novembris.

Interjöör on Mercedese kontseptsioonautol samuti eksperimentaalne – katsetatakse uusi juhiabisid ja elektroonilisi lahendusi.

 
Interjöör on Mercedese kontseptsioonautol samuti eksperimentaalne – katsetatakse uusi juhiabisid ja elektroonilisi lahendusi.  Foto: Mercedes-benz Ag – Communicati

Päikesepaneelidega on kaetud sõiduki katus ja kapott, mis annavad päevas juurde 70 kilomeetrit sõiduulatust, kui masin on ilusa ilmaga päikese käes. Täpsemalt peaks iga tunniga saama päikeseenergiast juurde ligi 9,6 kilomeetrit sõiduulatust. Kui aga akud on täiesti täis laetud, saab laadimata sõita kuni 625 kilomeetrit.

Seega sobib Lightyear 0 kõige paremini näiteks tööle ja koju kulgejale. Näiteks: sõidad hommikul tööle, jätad auto päikese kätte laadima ja hiljem sõidad autoga tagasi koju, põigates poest läbi. Nii võib ilma elektrivõrgus laadimata tasuta elektriga hakkama saada mitmeid kuid.

Ettevõte kirjeldab uue auto tutvustuses, et Euroopa lõunapoolsemates riikides, kus on enamasti päikseline ja kus liigutakse päevas keskmiselt alla 35 kilomeetri, peaks aku päikese toel vastu seitse kuud. Hollandis, kus on oluliselt rohkem pilviseid ilmasid, kestaks aga auto lisalaadimiseta kuni kaks kuud. Ilmselt saaks ka Eestis sarnaselt Hollandiga hakkama, aku kestaks paar kuud. Siiski, see on üsna kokkuhoidlik viis autoga sõita, arvestades kasvavaid elektri- ja kütusehindu.

Kõik pole selle uue mudeli juures siiski päikseline. Auto maksimumkiirus on ainult 160 km/h ja nullist sajani kiirendab ökonoomne elektrimootor kümne sekundiga. Seega on tegemist pigem kütusevaba linnamasinaga, millega päeva jooksul pikalt maanteel ei sõida.

Isegi Eesti kehvas kliimas võiks vähemalt suvekuudel saada päikesepaneeliga elektriautoga sõita rohkem kui kuu ilma laadimata, kui Lightyeari lubadused selle auto puhul paika peavad. 
Isegi Eesti kehvas kliimas võiks vähemalt suvekuudel saada päikesepaneeliga elektriautoga sõita rohkem kui kuu ilma laadimata, kui Lightyeari lubadused selle auto puhul paika peavad. Foto: Lightyear

Teine oluline tagasilöök võimalike ostjate plaanidele on masina hind – 250 000 eurot. Tõsi, kütuse pealt õnnestub väike varandus säästa, kuid kas just nii suur? Selle raha eest saaks endale uue kodu osta.

2025. aastal peaks aga tehasest välja veerema juba veel uuem nii-öelda rahvamudel – Lightyear 2, mille hind saab olema üsna normaalne – 30 000 eurot.

Mercedes sõitis tavalise akuga üle 1000 kilomeetri

Mercedese uus töötav kontseptsioonauto VISION EQXX lahendab lühikese läbisõidu probleemi. Testsõidul läbis see rekordilise vahemaa 14 tunni ja 30 minutiga, millest kaheksa tundi oli ka konditsioneer sisse lülitatud.

Mercedes väidab, et uus rekord läbitud vahemaas saavutati puhtalt efektiivsuse tõstmisega. Auto õhutakistuse koefitsent on 0,17, mis on samuti rekordiline. Elektriautol pidi 2/3 energiast kuluma maanteesõidul õhutakistuse ületamisele. 100 kWh aku on umbes sama võimsusega kui ettevõtte toodetaval EQS luksussedaanil, kuid Mercedes suutis EQXXi aku teha ligi 30 protsenti kergemaks ning poole väiksemaks, kasutades sililkoonanoode ja vormel 1 ülikergeid komposiitmaterjale.

Efektiivsuse saavutamiseks ongi kontseptsioonautol kaks täiustust: kergem kaal ja väiksem õhutakistus. Sellepärast on auto kere ülimalt voolujooneline. Näiteks on rattakilbid kinnised ja läbipaistvad, mis hoiavad ära igasuguse turbulentsi, jättes samal ajal nähtavale efektsed roosakaskuldsed magneesiumveljed.

Senine elektrilise sõiduauto rekord ühe laadimisega kuulub üle 83 000 euro maksvale Lucid Airile, mis suudab ilma vahepealse laadimiseta sõita kuni 837 kilomeetrit. Tesla Model S võib aga läbida kuni 650 kilomeetrit. Keskmine elektriauto sõidab ühe laadimisega 300–500 km.

Auto efektiivsuseks on mõõdetud 95 protsenti, mis tähendab, et 95 protsenti elektrienergiat jõuab ratastesse, et masinat edasi vedada. Sisepõlemismootori efektiivsus on 30 protsenti.

VISION EQXX ammutab lisaenergiat katusel olevatest päikesepaneelidest. Ideaalsetes ilmatingimustes võib see lisaks anda kuni 25 kilomeetrit.

Osta kontseptsioonautot paraku ei saa, Mercedes-Benz on selle mudeli spetsiaalselt disaininud nii seest kui ka väljast uute kontseptsioonide katsetamiseks.

Märksõnad
Tagasi üles