Kopter muutus läbipaistvaks - piloodi kiiver näitab ümbrust läbi lennumasina nii udus kui pimedas

tehnika.postimees.ee
Copy
Uus kiiver paneb kopteripiloodi justkui õhus hõljuma, vaade on vaba igas suunas.
Uus kiiver paneb kopteripiloodi justkui õhus hõljuma, vaade on vaba igas suunas. Foto: Elbit Systems
  • Uue tehnoloogiaga saab madallende teha ka nullnähtavusega
  • Kaamerasüsteem muudab piloodi jaoks kopteri igas suunas läbipaistvaks

Iisraeli päritolu rahvusvaheline kaitsetööstusettevõte Elbit Systems, kes on ka Eestisse relvi tarninud, töötas välja sõjaväehelikopteritele mõeldud navigatsiooniabi, mis andurite, tehisintellekti ja kiivril oleva HMD-ekraani koostöös laseb kopteripilootidel näha läbi õhusõiduki kere. Reaalajas saab kiivrist vaadata igas suunas selge, värvilise ning laia vaatevälja pilti nii päeval, öösel kui kehva nähtavusega ilmaoludes.

Elbiti väljatöötatud lahendus aitab kopteripilootidel toime tulla raskeima ja ohtlikuima väljakutsega ehk väga madalalt lendamisega halva nähtavuse tingimustes. Uus süsteem laiendab sõjaväekopterite operatiivsust ning muudab äärmuslikud ilmastikutingimused ning halva nähtavuse hoopis lahingueeliseks.

Navigeerimist lihtsustav komplekt koosneb hiljuti kasutusele võetud maastikku ja ümbrust piloodile kuvavast süsteemist X-Sight HMD, värskelt välja tulnud andmeid analüüsivast ning takistusi ja ohte kaardistavast tehisintellektil põhinevast missiooniarvutist ja integreeritud andurisüsteemidest, mis ühendavad endas uut tüüpi Xplore radari koos töötava BrightNite multispektraalse kaameralahendusega.

Viimane sisaldab endas nii päeval kui öösel töötavaid kaameraid, sealhulgas soojustundlikke infrapunakaameraid.

Lisaks maastikule näeb piloot kiivri liitreaalsusega ekraanilt kaarti ja olulist lisainfot ümbruse kohta.
Lisaks maastikule näeb piloot kiivri liitreaalsusega ekraanilt kaarti ja olulist lisainfot ümbruse kohta. Foto: Elbit Systems

Xplore kujutab endast aga kompaktset õhuruumi radarit, mida saab paigaldada mistahes lennuvahendi pardale ja mis toimib igasuguse nähtavusega. Radar loob sünteetilise pildi lennust, hoiatades takistuste (nagu elektriliinid ja antennimastid) eest ning aitab madalalt lennata isegi nullnähtavusega.

Helikopteri ninale paigaldatud integreeritud andurite komplekt (BrightNite ja Xplore´i radar) annab lennuteest panoraamse ülevaate, samal ajal ühendab missiooniarvuti anduritelt saadud info kaardivaatega ning lennu- ja missiooniandmetega, esitades kiivri küljes oleval X-Sight HMD visiiril reaalajas värvipilti koos laiendatud R-eality lisainfoga, mis näitab takistusi, ohte, lennutrajektoori ning täiendavat lennu- ja missiooniteavet.

Piloot saab ühe nupuvajutusega valida erinevate rakenduste vahel, mis muuhulgas aitavad navigeerida päeval, öösel või tugeva uduga, analüüsivad võimalike maandumisplatside asukohti ning tuvastavad takistusi ja hoiatavad kokkupõrke eest.

Nii näitab kiiver pilkases pimeduses võimalikku maandumisplatsi.
Nii näitab kiiver pilkases pimeduses võimalikku maandumisplatsi. Foto: Elbit Systems

Uus tehnoloogiline komplekt loodi avatud arhitektuuriga, mis vastab USA sõjalistele standarditele nii riistvara kui tarkvara osas.

Lisaks laseb süsteem klientidel ja kasutajatel lisada erinevaid andureid, seadistada süsteemi vastavalt vajadusele ning töötada välja ja paigaldada missiooniarvutisse lisarakendusi.

Eesti kaitseväel on ettevõttega samuti kokkupuuteid, muuhulgas on ostetud Elbit Systemsilt laskemoona 120 mm kaliibriga miinipildujate jaoks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles