Pärast seda, kui uus auto esinduse väravast välja veereb, kaotab see hetkega tuntava osa oma müügihinnast. Kuigi sõiduki väärtus kahaneb aja jooksul jätkuvalt, kaotavad mõned automargid kiiremini väärtust kui teised. Et teha kindlaks, millised automargid kaotavad kõige rohkem väärtust, uurisid ja analüüsisid carVerticali autoeksperdid aastatel 2019‒2022 Euroopas, USA-s ja Austraalias üle 72 miljoni andmeühiku.
Loe, millised autod hoiavad oma väärtust kõige kauem (1)
Siin on nende tehtud uuringu tähtsaimad järeldused.
Porsche hoiab oma väärtust kõige kauem
Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) ja MINI (-85,5%) on kolm automarki, mis amortiseeruvad kõige vähem ja mille väärtusest jääb kõige rohkem alles pärast auto madalaima turuväärtuse lahutamist alghinnast. Nii näiteks kaotab Porsche ajas ainult 64,4% oma väärtusest, samas kui Lexuse sama näitaja on 89,9%.
«Porsche toodab sportautosid ja selle mudelid on ka igapäevaseks sõitmiseks piisavalt praktilised. 911 on ilmselt üks autoajaloo ikoonilisemaid autosid, millel on tohutu hulk fänne. Pole ime, et nõudlus ületab pakkumise. Porsche autod on töökindlad, vastupidavad ja nende eristuv välimus meelitab kliente ligi,» selgitas Matas Buzelis carVerticalist.
Suure jääkväärtusega sõidukite seas on ka traditsioonilisemad automargid Hyundai ja Toyota. Need sõidukid on taskukohasemad ja nende hoolduskulu on tavaliselt väiksem, mis suurendab nende ihaldusväärsust kasutatud autode ostjate seas.
Kuigi mõned premium-klassi automargid nagu Jaguar, Land Rover ja Lexus kalduvad vähem amortiseeruma, ei ole see mitte alati nii.
Paljud premium-klassi autod kaotavad rohkem väärtust, kui nende odavamad kolleegid
Nagu graafik näitab, amortiseeruvad enim Chrysler, Audi ja Seat.
Näiteks jõuab uue Chrysleri suurim amortisatsioon lõpuks -96,8%-ni (keskmiselt 25 aasta pärast), mis teeb sellest turu kõige rohkem väärtust kaotava automargi. Tegelikult on umbes pooled amortisatsioonigraafiku «vales otsas» olevatest automarkidest premium-klassi sõidukid. Kuigi tarbijatele meeldivad Infiniti, BMW ja Volvo, väheneb nende väärtus aja jooksul märkimisväärselt.
Võrdluseks võib öelda, et Toyota autod saavutavad vähima väärtuse 19-aastaselt ja BMW-d lausa 21-aastaselt. Kuid Toyota sõidukid kaotavad umbes 88,7% oma väärtusest, samas kui BMW kaotab 93,8%.
Millised tegurid neid erinevusi põhjustavad?
«BMW-l ja ka teistel luksusautodel on tavaliselt omadusi ja tehnoloogilisi täiustusi, mida kasutatud autode ostjad ei väärtusta. Kui saate endale lubada uue BMW, Mercedes-Benzi või Land Roveri, soovite tõenäoliselt kogu luksust ja kõiki uuendusi. Aga ostja, kes otsib kasutatud autot, seab ebavajalike funktsioonide ees esikohale hoopis hinna ja hoolduskulu. Seetõttu on paljude klientide jaoks kasutatud Toyota BMW-st atraktiivsem,» ütles Buzelis.
Ka Audi (-96,2%), Seati (-95,8%) ja Škoda (-95%) omanikud ei peaks oma vana sõidukit müües head pakkumist ootama.
Kasutatud autod jõuavad oma madalaima väärtuseni erineval ajal
carVerticali analüütikute sõnul on kõige amortiseerunumate sõidukite keskmine vanus 20‒23 aastat. Erinevad automargid saavutavad madalaima väärtuse erineval ajal.
Porsche ja MINI maksavad 15-aastaseks saades suhteliselt kõige vähem. Pärast seda hakkab nende väärtus uuesti kasvama. Hästi säilinud mudel võib olla väärtuslik investeering. Skaala vastaspoolel on Isuzu, Suzuki, Kia ja Dacia ‒ need jõuavad kõige madalamale väärtustasemele 30-aastaselt.
Kui mudelit peetakse haruldaseks, võib auto väärtus aja jooksul oluliselt kasvada. 90. aastatel tootis BMW M5 E34 Touringut ainult 891 ühikut. Neist 20 kandsid erinimetust Elekta ja need ehitati Itaalia turu jaoks. Need 335-hobujõulise 3,8-liitrise mootoriga mudelid said ka erilise värvilahenduse ja interjööri. Kasutatud Elekta leidmine on täna nagu nõela otsimine heinakuhjast. Autohuvilised peaksid olema valmis maksma vähemalt 100 000 dollarit, et üks selline oma garaaži parkida.
Kui tavaline auto satub prügimäele tõenäoliselt 20‒30 aasta pärast, siis dokumenteeritud hooldusraamatu ja laitmatu ajalooga Porsche või Jaguar võib aja jooksul veelgi väärtuslikumaks muutuda.