Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Kuidas osta kasutatud elektriautot? Mõned olulised asjad, millele tähelepanu pöörata

Copy
Artikli foto
Foto: Unsplash

Kasutatud elektriauto ostmine tähendab paljude jaoks hüpet tundmatusse. Kuigi elektriautode populaarsus on viimasel kümnendil kasvanud, pole suurel osal ostjatest aimugi, millele kasutatud elektrisõidukit ostes peaks tähelepanu pöörama. Selles carVerticali spetsialistide koostatud juhendis selgitatakse, kuidas osta kasutatud elektriautot.

Kas elektriauto on oma hinda väärt?

Kütusehinnad kerkivad, sellepärast saab elektrisõiduki ostuga pikemas perspektiivis raha kokku hoida. Kuigi ka elekter ei ole tasuta ja läheb aina kallimaks, võivad elektrisõidukit omavad juhid ikkagi säästa kuni 1000 eurot aastas. Uute elektriautode hinnad on fossiilkütuseid kasutavatest autodest palju kõrgemad, seega kasutatud elektriauto soetamine võib olla vastuvõetavam.

Üllataval kombel on kasutatud elektriautod tihti hoopis paremas seisukorras, kui traditsioonilised sõidukid, sest neil on vähem liikuvaid osi. Pole midagi hullemat, kui osta kasutatud auto ja seejärel matta märkimisväärne summa selle remonti.

Vanematel elektrisõidukitel on aga üks suur puudus – aku vähenenud jõudlus, mille tulemusena lüheneb ühe laadimisega läbitav vahemaa. Tänu tehnoloogia arengule on uute elektrisõidukite ühe laadimiskorraga läbitav vahemaa pikem, kui vanematel mudelitel. See tähendab, et kasutatud auto ostjal tuleb oma sõidukit tihedamini laadida.

Kui kaua elektrisõiduki aku vastu peab?

Olenemata mootori tüübist vananevad aja jooksul kõik akud. Temperatuurimuudatused, korduv laadimine ja suur läbisõit on kõik aku seisukorda halvendavad tegurid.

Enamus autotootjaid annab akudele kaheksa-aastase või 160 000 km läbisõitu katva garantii. Kui sõiduk on selle piiri ületanud, on üsna tõenäoline, et aku jõudlus on uue autoga võrreldes halvem.

Aku eluiga sõltub ka kliimast. Elektrisõidukite liitiumioonakudele ei sobi palavus. Lõuna-Hispaaniast pärit kasutatud elektrisõiduki aku maht võib olla vähenenud, samas kui näiteks Hollandist või Saksamaalt pärit auto aku võib olla hoopis paremas seisukorras.

Spetsialistid soovitavad enne tehingut kontrollida elektrisõiduki aku seisukorra aruannet. Aku vahetamine on kallis, mistõttu tasub aku seisukorda alati kontrollida.

Laadimistaristu olemasolu

Enne elektriauto ostmist võiks tutvuda ka kohaliku laadimistaristuga. Majaomanikud saavad oma sõidukeid laadida garaažis või sissesõiduteel, kuid korteris elavatel inimestel on vähem võimalusi.

Paljudes linnades puudub korralik laadimistaristu ja laadimisvõimaluse leidmine võib osutuda peavaluks. Paagi täitmiseks kulub mõni minut, aga elektrisõiduki laadimine võib võtta aeglase laadijaga kuni pool päeva.

Juhid, kes elavad või töötavad laadimisjaamadest kaugel, raiskavad palju aega ootamisele. Mõned ettevõtted juba pakuvad kaasaskantavaid laadijaid, mis on mõeldud omanikele, kes ei saa oma sõidukit kodus laadida. Siiski laevad need akusid ainult teatud tasemeni ega ole hetkel mõistlik valik.

Miks on oluline kontrollida auto ajalugu?

Kõik autod on erinevad. Kaks identset ja samal aastal toodetud sõidukimudelit võivad olla väga erinevas seisukorras. Sõidustiil, avariilisus ja läbisõit on tegurid, mida tuleks ostes arvestada.

Kõik automüüjad pole ausad ega soovi avaldada oma auto kohta täielikku infot. Kui auto on sattunud avariisse, vähendab see tema edasimüügi väärtust. Enamik inimesi ei soovi osta raske avarii läbi teinud sõidukit, sest sellega ei pruugi olla ohutu sõita ja tulevikus võivad tekkida mehaanilised probleemid.

Mõned ettevõtted, nende seas carVertical, pakuvad võimalust uurida enne ostu sooritamist auto ajalugu. Pärast auto VIN-koodi sisestamist näevad potentsiaalsed ostjad, kas sõiduk on sattunud avariidesse, saavad kontrollida sõiduki tegelikku läbisõitu ja veenduda, et auto ei ole varastatud ning näevad auto registreerimisajalugu. VIN-koodi teadmine aitab ostjal ka hinda alla kaubelda.

Muud olulised asjad, mida kasutatud elektrisõiduki ostmisel arvestada

Pidurid. Kui elektrisõiduk parajasti ei kiirenda, kasutab ta sõiduki aeglustamiseks regeneratiivpidurdust, mis vähendab pidurite kasutamist. Kulunud piduritega autot on palju kasutatud ja seda tuleks põhjalikumalt kontrollida.

Tarkvarauuendused. Elektrisõidukite, nagu teistegi süsteemide tarkvara uuendatakse pidevalt. Arendajad kõrvaldavad teadaolevad vead ja lisavad sõiduki jõudluse parandamiseks uusi funktsioone. Omanikud lükkavad aga sageli süsteemi uuendamist edasi, mistõttu pole harvad need juhused, kui elektrisõiduk töötab vana tarkvaraversiooniga. See näitab, et omanik ei ole sõiduki eest piisavalt hoolitsenud, mis võib tekitada sõiduki ostjale tulevikus probleeme.

Hooldus. Mitte kõik automehaanikud ei oska elektrisõidukeid remontida, mistõttu usaldusväärse töökoja leidmine võib olla ootamatult keeruline. Spetsialistid soovitavad hooldada sõidukit ametlikus esinduses, kus kasutatakse originaalosi ja antakse tööle garantii. Enne kasutatud elektrisõiduki ostmist soovitame kontrollida, kas kõik remonditööd on tehtud usaldusväärses autoremonditöökojas.

Valikute puudumine. Erinevaid bensiini- ja diiselmootoriga automudeleid on tuhandeid, aga elektrisõidukite turul valitseb teine seis. Olukord paraneb aeglaselt, sest järjest enam tootjaid otsustab elektrisõidukite kasuks, samuti kasvab pidevalt uute mudelite arv. Elektrisõidukite järelturg on aga veel palju piiratum, mistõttu 5–10-aastase maasturi või pereauto leidmine võib olla üsna keeruline.

Esimese elektrisõiduki ostmine

Nagu iga kasutatud sõiduki puhul, tuleb enne elektrisõiduki ostmist arvestada paari asjaga. Kui auto ajalugu on puhas ja aku terve, tasub elektri peale üle minna. Kuigi paljud juhid suhtuvad kasutatud elektrisõiduki ostmisse endiselt skeptiliselt, pole muretsemiseks alati põhjust.

Elektrisõiduk tuleb viia enne ostmist põhjalikuks kontrolliks remonditöökotta. Kui kõik on korras, saab harjuda vaikse sõidu ja tasuta parkimisega.

Tagasi üles