Arvuta välja: kas sul tasub autot omada või kasutada muid alternatiive? (3)

, Coop Panga Liisingu juht
Copy
Foto: Oleksandr Pidvalnyi / Pixabay

Kuigi sõiduki omamine on mugav, kasutatakse järjest enam alternatiivseid liiklemisvahendeid, näiteks taksot või lühirendiautot. Coop Panga Liisingu juhi Martin Ilvese hinnangul tasub isikliku auto ostuotsust tehes vaadata eelkõige seda, mitme kilomeetri läbimiseks aasta jooksul sõidukit vaja ning milliseks kujuneb kilomeetri hind.

Harjumaal elab Rahvastikuregistri andmetel üle 600 000 inimese, kellest suur osa liigub igal argihommikul Tallinna kesklinna tööle ja õhtul tagasi. Valdav enamik eelistab neid sõite teha isikliku autoga. Harjumaal on registreeritud kokku 390 000 autot, millele lisaks liiklevad pealinna tänavail teiste maakondade sõidukid, kuid üha rohkem on kesklinnas märgata ka jalgrattaid, rendiautosid ja elektritõukse.

Kui elu- ja töökoht asuvad üksteisest paari kilomeetri kaugusel, puudub vajadus isikliku auto järele ning selle vahemaa võiks läbida igapäevaselt jalgsi. Kord nädalas või mõned korrad kuus kaugemaid sõite tehes tasub kaaluda kas ühistransporti või sõidukite renditeenuseid. Kuna auto omamine staatusesümbolina pole tänapäeva noortele enam nii oluline ja sõiduki saab vajadusel rentida väga mugavalt mobiiliäpi vahendusel, on üha rohkem neid inimesi, kes seda võimalust kasutavad.

Arvuta liiklemise kilomeetrihind

Kui igapäevaseid sõite tuleb ette rohkem, tasub välja arvutada liiklemise kilomeetrihind. Kui sõidad päevas 40 kilomeetrit, tuleb aastaseks läbisõiduks ca 15 000 kilomeetrit. Kui selliste liikumisharjumustega inimene võtab viieks aastaks liisingusse 20 000-eurose sõiduauto 30-protsendilise jääkmaksumusega, kujuneb liisingu kuumakseks umbes 255 eurot. Lisades sellele ka kindlustuse, hoolduse ja kütusekulud, kujuneb kilomeetrihinnaks ligikaudu 0,45 eurot.

Takso kilomeetri hind võib sellest küll ligi kaks korda kallim olla, ent kui linnainimesel on vaja nädalas teha vaid paar lühemat sõitu, siis pole autoost otstarbekas. Kesklinnas tuleb ju tasuda ka parkimise eest ja seisma pole autot osta mõtet.

Lühemateks sõitudeks rendi auto äpist

Auto rentimine muutus mugavamaks ja taskukohasemaks mobiilirakenduste kaudu. Keskmine rendihind äpi kaudu on 0,36 eurot minut, mis on väga soodne ja teenuse mugavus pakub isikliku auto omamisele tugevat konkurentsi. Kui lühemateks sõitudeks on rendiauto väga hea valik, siis nädalavahetusel kaugemale linnast välja sõites hakkab olulist rolli mängima ajafaktor.

Selliste rendisõidukite tunnihind on umbes 6 eurot ja päevahind 30 eurot.

Kui näiteks Tallinnast kaheks päevaks Pärnusse sõita ja autot ka seal aktiivselt kasutada, võib rentimisele kuluda juba üle 100 euro. Kui kulusid optimeerida ja kohale jõudes rent lõpetada, lisandub ebakindlus, kas tagasisõiduks leitakse teine auto. Juhul kui iganädalaselt on vajadus teha pikemaid sõita, siis kasutegur on isikliku auto poole kaldu.

Foto: Martin Ilves

Auto omamise eelised

Isikliku auto omamise otsust mõjutab lisaks kilomeetrihinnale ka mugavus ja turvatunne, mis on eriti oluline peredele.

Üksinda võib liiklemine olla kergem ja odavam alternatiivsete transpordivahenditega, kuid mitme lapsega peres õigustab sõiduki omamine end üsna kiiresti. Väikse lapse vanemana on hea teada, et vajadusel saab liikuda täpselt sinna, kuhu vaja ja täpselt siis, kui vaja. Kaugtöö populaarsuse kasv ja üldine hinnatõus on aga pannud ka paljusid peresid mõtlema, kas nad saaksid kahe auto asemel hakkama ühega.

Lisaks praktilistele vajadustele ja emotsioonidele võib auto omamise või autost loobumise otsust mõjutada ka investori mõttelaad. Nimelt on autot liisides võimalus saada tulevikus selle omanikuks ja paljusid ahvatleb see, et viieaastase liisinguperioodi möödudes on võimalik auto müügist lisatulu teenida.

Just viimasel kahel aastal on liisingusse soetatud autod osutunud väga heaks investeeringuks. Kaks aastat tagasi soetatud autosid müüakse praegu sama hinnaga, millega need soetati või kohati isegi kallimalt. Kui ebatavalised ajad kõrvale jätta, siis reeglina auto väärtus aja jooksul siiski langeb, aga vana sõidukit saab kasutada uue auto sissemaksuks.

Üldistavalt võib öelda, et kui autot läheb vaja aasta jooksul umbes 5000 kilomeetri läbimiseks, tasub auto ostmise asemel kaaluda alternatiive. Mida vähem on kesklinnas autosid, seda mugavam on kõigil seal liigelda ning autost loobumine aitab ka igakuiseid kulusid vähendada. Kui on aga vajadus läbida aastas rohkem kui 15 000 kilomeetrit või on tegemist väikeste lastega perekonnaga, oleks otstarbekas kaaluda isikliku auto omamist.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles