Renault tegi juubeli puhul valmis elektrilise kummivilistaja

tehnika.postimees.ee
Copy
Uude elektrilisse driftiautosse mahub vaid kaks inimest ning standardvarustusse kuulub isegi mängukaru.
Uude elektrilisse driftiautosse mahub vaid kaks inimest ning standardvarustusse kuulub isegi mängukaru. Foto: Renault

Meilegi hästi tuttav väikeauto Renault 5 sai juubilariks - täpselt viiekümneaastaseks ja mida muud võikski sel puhul rahvale näidata kui eriti erilist elektrilist driftimasinat? Mõeldud-tehtud, uus auto tuleb rahva ette juba 17. oktoobril Pariisi autonäitusel.

Siiski pole fossiilkütusemasinaid kiirendusega selja taha jättev driftimiseks mõeldud elektriauto loodud selle tavalise kaheukselise auto põhjal, vaid vihjab seeria võimsaimatele ja kuulsaimatele sportversioonidele Renault 5 Turbo ja Turbo 2.

Mudeli uus tõlgendus on tootja teatel meelega tehtud rikkalik ja selle jõudlus oma klassi tipus. Auto on ka NFT-na digitaalselt kättesaadav.

Hiljuti esitleti Münchenis veel üht Renault 5 masinat - klassikalise mudeli uut elektrilist prototüüpi Diamant, mille kõrval R5 TURBO 3E on seega järgmine näide brändi lipulaeva elektrilisest taassünnist. Renault valmistub täiselektriliseks mudelivalikuks Euroopas alates 2030. aastast.

«See on liialdatud joontega kunstiteos, mis inspireeritud videomängude universumist, vihjetega Renault 5-le ja Renault 5 Turbole nii sees kui väljas,» rääkis Renault ideeautode peadisainer Sandeep Bhambraga juhistest, mis tema tiimile anti näituseauto R5 TURBO 3E arendamiseks.

Foto: Renault

R5 TURBO 3E on ehitatud kiirendus- ja võidusõiduradade jaoks: tagasillaveoga täiselektriline puhas drifter on sarnaselt esivanemale kaheistmeline. Nüüd aga asub jõuülekanne taga – seal on kaks elektrimootorit, kumbki liigutab üht ratast, akud aga on peidetud keskele põranda alla.

R5 TURBO 3E on ehitatud torušassiile, mida kaitsevad lame põhi ja Rahvusvahelise autospordiliidu (FIA) poolt heaks kiidetud turvakaared. Mootori koguvõimsus on 280 kW (380 hj) ja kohene pöördemoment 700 Nm.

Uue põlvkonna R5 Turbo 2 kiirendab 0–100 km/h vaid 3,5 sekundiga (drift-režiimis 3,9 sekundiga) ja saavutab tippkiiruseks 200 km/h. Auto on varustatud 42 kWh akuga. Kiiremate ringide jaoks on masinal ka 50+ roolinurk, et takistustest oleks lihtsam mööduda.

Sõidu ajal filmimise hõlbustamiseks on R5 TURBO 3E-l umbes 10 kinnitusklambrit kaamerate jaoks nii sees kui väljas – näiteks esitulede ja välispeeglite pesades, mis sobivad hästi just driftimiskaadrite jäädvustamiseks.

Kapott, uksed ja kokpit on sama kujuga kui eelkäijatel, kuid seekord on kere valmistatud süsinikkiust. Teisisõnu on R5 TURBO 3E eelnevate põlvkondade edasiarendus. Sellel on ka Turbo 2 ikoonilised õhu sisselaskeavad tagumistel poritiibadel.

Foto: Renault

Auto laius on 2,02 meetrit (25 cm enam, kui esivanemal), pikkus 4 meetrit ja kõrgus 1,32 meetrit. Kõige tähelepanuväärsem omadus on massiivne tagaspoiler, mis hoiab autot suurtel kiirustel kindlalt maapinnal.

R5 TURBO 3E esikaitseraua suured õhu sisselaskeavad jahutavad mootorit ja lisavad survejõudu. Kolm vertikaalset sektsiooni meenutavad kohe Renault 5 Turbo 2 kaitserauda. Ruudukujulised udutuled aga tuletavad meelde paljuski «vanu häid aegu», kuid nüüd on neid tulesid neli ja igaüks sisaldab 16 LEDi.

Samuti on ees ja taga roosad, sinised ja kollased LED-ribad, mis vilguvad driftimise ajal, lisades 1980ndate ja 1990ndate videomängude hõngu. Retro-videomängud andsid inspiratsiooni ka kere kaunistavate kamuflaaž-kleebiste jaoks. Külgedel on pleksiklaasist aknad roosad ja kleebis «La vie en rose» tagumisel vasakpoolsel aknal lisab näituseautole magusat äratundmist.

Vihjed ajaloole R5 TURBO 3E disainis on nostalgia, kuid näituseauto kaasaegsed ja mängulised lahendused on väga moodsad. Näiteks kapoti õhu sisselaskeava – järjekordne pilguheit Renault 5 Turbo 2-le – sisaldab hoopis aku laadimispesa ava. Läbipaistvad kereosad – eriti need, mis asuvad tagatulede kohal – pakuvad aknaid, mille kaudu saab imetleda näituseauto elektrilist mehhanismi.

Tuletame meelde, milline R5 esimene põlvkond välja nägi.
Tuletame meelde, milline R5 esimene põlvkond välja nägi. Foto: Lebubu93 / Wikimedia Commons

Süsinikkiust võidusõidu korvistmed, turvarakmed ja rool on Sabelti meeskonna töö. Imposantne püstine käsipiduri hoob ehk iga driftiauto tugisammas keskkonsooli keskel on silmapaistvalt kollane. Seesama kollane põimub roosaga, et lisada sädelust hallile ja mustale tartaanile istmetel ja armatuurlaual, mis meenutab taas 80ndaid. Tartaan tekitab omakorda visuaalse efekti Renault logoga. Ka rooliratta rummul on logo, mis seekord sai valgustuse. Kõik need värvikad detailid on kontrastiks mustale korkpõrandale ning armatuurlaua ülaosa ja uksepaneelide Alcantara materjalile.

Üks Renault 5 Turbo 2 koheselt äratuntav funktsioon moodsas võtmes on R5 TURBO 3E armatuurlaual juhi poole suunatud kümme digitaalset ekraani, mis asendavad kümmet analoognäidikut. Need töötavad nagu nutividinad ning näivad olevat välja hüpanud retromängude universumist. Näiteks auto käivitamiseks tuleb vajutada keskkonsoolil nuppu «Free play». Samamoodi on ümber nimetatud erinevad sõidurežiimid: «Turbo» (driftimiseks), «Track invader» (mängimiseks), «Donut» (360° keerlemiseks) jne.

Selline on samuti sel aastal enne R5 TURBO 3E-d esitletud Renault 5 viiekümnenda juubeli elektriline erimudel Renault 5 Diamant, mille disainis Pierre Gonalons.
Selline on samuti sel aastal enne R5 TURBO 3E-d esitletud Renault 5 viiekümnenda juubeli elektriline erimudel Renault 5 Diamant, mille disainis Pierre Gonalons. Foto: Renault

Viimane detail, mis näitab, et R5 TURBO 3E ennast liiga tõsiselt ei võta, on mängukaru nimega Drifty. Ta on seal, et rõõmustada reisijaid, kel on näituseauto musklitest villand.

R5 TURBO 3E digitaalne teisik ärkab ellu Web3 virtuaalsete mängude universumis ehk detsentraliseeritud Internetis, kus võrguplatvormid ja -teenused kasutavad plokiahelal põhinevat mudelit. Sõiduki jaoks on saadaval ka NFTd (Non Fungible Tokens) ning inimestele, kes omavad neid digitaalseid varasid, pakutakse eksklusiivseid eeliseid ja preemiaid.

R5 TURBO 3E on kohal Renault´ boksis selle aasta Pariisi autonäitusel (17.–23. oktoober). 

R5 TURBO 3E tehnilised näitajad

Pikkus: 4,006 m koos tagatiivaga

Laius: 2,02 m

Kõrgus: 1,32 m

Teljevahe: 2,54 m

Eesmine ülend: 625 cm

Tagumine ülend: 740 cm

Šassii: torukujuline (+ lame alus + FIA heakskiidetud turvakaar)

Kaal: 980 kg (+520 kg akud)

Esirehvid: 225 x 35 R19

Tagarehvid: 325 x 25 R20

Jõuülekanne: täiselektriline

Võimsus: 280 kW (380 hj)

Pöördemoment: 700 Nm

Aku: 42 kWh liitiumioon

Täielik laadimine: 2 tundi 380 V/32 A laadijaga

Tippkiirus: 200 km/h

Kiirendus 0–100 km/h: 3,5 s (3,9 s drift-režiimis)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles