Unistuste mootorrata soetamist võivad takistada nii kõrged hinnad kui piiratud valik. Kuidas siis siis oma raha eest võimalikult palju väärtust leida? CarVertical jagab mõned nipid.
Kuidas mootorratast ostes raha säästa?
Osta enne või pärast hooaega
Autot saab edukalt kasutada aastaringselt liigselt muretsemata, kuidas see muutuvate ilmastikutingimustega hakkama saab. Mootorrataste puhul sama mõttekäik ei kehti, sest talvisel ajal need eriti palju kasutamist ei leia.
Ostjatel on võimalus seda olukorda enda kasuks pöörata – väljaspool meeldivat sõiduhooaega on rattad reeglina odavamad.
«Parima kasutatud mootorrataste valiku leiab tavaliselt kevadel. Hooaja algus toob aga kaasa ka hinnatõusu ja võimalikult odavat hinda taga ajavad sõitjad peaksid rattaid otsima pigem hilissügisel ja talve alguses,,» räägib carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.
Buzelis osutab, et kasutatud mootorrataste keskmised hinnad on madalaimad oktoobrist veebruarini. Teisalt hakkavad mootorrataste hinnad märtsi alguses kiiresti kasvama ja saavutavad oma lae maiks.
Uue asemel osta kasutatud tsikkel
Viimase paari aasta jooksul on mootorrataste tootjad seisnud vastamisi täpselt samade probleemidega nagu autotootjadki. Tarneahelate katkemised ja puudus vajalikest komponentidest on hinnad lakke viinud ning ooteaegu pikendanud.
Sellele lisaks on kasutatud ratta ostmisel ka teine põhjus, miks raha rohkem alles jääb – sel viisil saab vältida järsku hinnalangust, mis tekib uue rattaga poest välja sõitmisel.
Kontrollitud mootorratta keskmine vanus on ligi 10,7 aastat. See tähendab, et esimest korda endale mootorratta ostjad on harjunud uue asemel kasutatud ratast soetama.
Erinevate uuringute kohaselt langeb mootorrataste väärtus kõige järsumalt just nende kasutamisperioodi esimeste aastate jooksul. Hiljem muutub amortisatsiooni graafik märkimisväärselt laugemaks. Seega saab ratta aastate pärast maha müüa oluliselt väiksema suhtelise hinnakaotusega.
Uute mootorrataste puhul esineb ka tihti rohkem toote- või disainivigu, mis vanematel mudelitel kõrvaldatud (või vähemalt on nende vigade kohta piisavalt infot).
Kuigi kasutatud mootorratta ostuga on võimalik säästa suuremaid summasid, siis sellega tulevad kaasa ka erinevad riskid.
Kontrolli vigastusi ja läbisõitu ning kauple hinda alla
Kasutatud mootorrataste turul on sarnaselt autoturuga tõsine probleem läbipaistvusega. Müüjad püüavad sageli maksimeerida oma kasumit sel viisil, et müüvad peidetud puudustega rattaid. Kõige tavalisemad näited on varjatud vigastused või tagasi keritud odomeeter.
Mootorrataste ajaloo aruannete põhjal saab väita, et platvormil kontrollitud ratastest 50,38% olid raporteeritud vigastustega, mis viitab, et nendega on keegi sattunud õnnetustesse. Yamaha mootorratastel esines kõige rohkem registreeritud vigastusi, Triumphi rataste remondikulud olid aga kõrgeimad – keskmiselt 9315 eurot.
16,7 protasendil kontrollitud ratastest oli vale läbisõit. Kui vaadata ainult kasutatud mootorrataste müügikuulutusi veebis, siis võib avastada, et enamikul neist on läbisõit 10 000 kuni 20 000 km. Tegelikkuses võib läbisõit olla kuni kümme korda suurem. Nii suure läbisõiduga mootorratta juhtimine võib olla väga ohtlik.
Ühelt poolt peaksid ostjad vältima vigastustega mootorrattaid, sest nendega tekivad turvariskid – isegi mootorratta kõige lihtsam mehhaaniline viga võib kaasa tuua tõsise vigastuse. Teiselt poolt aga võib peidetud puudustele tähelepanu juhtimine anda eelise müüjaga läbirääkimiste pidamiseks ja kokkuvõttes raha säästa.
«Odomeetripettuste või vigastuste kohta tõendite kogumine on mootorratta ostmisel väga tähtis samm. Ajaloo aruande hankimine on hea algus – sealt saate lugeda kindlustusfirmade ja teiste asutuste poolt kogutud andmetes salvestatud informatsiooni, mis näitavad kahjustusi, läbisõidu tagasikerimist ja muud tähtsat teavet,» selgitab Matas Buzelis.
Teiseks oluliseks näitajaks, mida mootorratta puhul vaatama peaks, on selle taustakontroll varguse välistamiseks. carVerticali andmed näitavad, et enim varastatud mootorrattaid on pärit Ukrainast, Ühendkuningriigist, Poolast või Rumeeniast.
Ärge piirduge siiski vaid ostetava mootorratta ajaloo kontrollimisega – tehniline ülevaatus professionaali juures on igal juhul väärt mõte.