Elon Muski idee sai kopeeritud: Hiinas tehti oma Hyperloop ehk kiire torutransport

tehnika.postimees.ee
Copy
Selline näeb välja Hiina torutransport koos tulevase rongiga. Pildil on küll demoseadmed.
Selline näeb välja Hiina torutransport koos tulevase rongiga. Pildil on küll demoseadmed. Foto: China Aerospace Science

Elon Muski 2012. aastal välja käidud idee «Hyperloop», millega liigutada inimesi vedavaid kapsleid vaakumtorudes ülikiirelt edasi, on küll veel katsetamisjärgus, kuid Hiinas olevat esimene töötav transpordilõik juba valmis saanud. Hiina teadlased on pannud liikuma spetsiaalse maglev-tüüpi rongi, mis liigub Põhja-Hiinasse rajatud hõrendatud õhuga torus.

Testsõitudel pole veel näitajad väga muljetavaldavad: Põhja-Hiina ülikooli pressiteate kohaselt on katsega saavutatud kiirus kuni 130 kilomeetrit tunnis kahekilomeetrisel katselõigul Datongis, Yanggao maakonnas. Kuid plaanis on saavutada osalise vaakumiga torudes kiiruseks kuni 1000 km/h.

See on China Daily andmetel esimene kord, kui taoline transpordisüsteem läbis täieliku testi koos kõigi tugisüsteemidega.

Põhja-Hiina ülikooli ja Hiina lennundusteaduse ja -tööstuse uurimisinstituudi koostöös valminud torus liigub rong magnetlevitatsiooniga ehk hõljub ja ei puutu toruga kokku. Selliseid ronge on varemgi tehtud ja neid nimetataksegi maglev-rongideks.

Hõrendatud õhk torus aga aitab vähendada õhutakistust, kuna tuhandekilomeetrise tunnikiiruse juures on see juba päris suur.

Kui Musk plaanis alguses torudes vaakumit kasutada, siis nüüd on leitud, et see on liiga kulukas ning hakkama saab ka lihtsalt hõrendatud õhuga.

Peale edukaid katseid kavatsetakse järgmisena välja ehitada 60-kilomeetrine testimislõik Yanggao maakonnas, kus peaks juba saavutatama 1000 km/h liikumiskiirus.

Elon Musk, kes idee välja käis, on ise jätnud projekti unarusse, ehkki seda arendatakse vaikselt edasi. Musk keskendub praegu hoopis maa-alustele tunnelitele, kus liiguvad isejuhtivad Tesla sõiduautod maapealsetest liiklusummikutest mööda. Torudes ühistransporti asus edasi arendama ka Virgin Hyperloop, kuid keskendub praegu pigem kauba transportimise lahendustele vaakumtunnelites. Inimeste vedamise jaoks peeti lahendust alguses liialt ohtlikuks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles