R, 27.01.2023

Korstnast tuleb vaid veeauru: sakslased ehitavad kütuseelemendiga kruiisilaeva

tehnika.postimees.ee
Korstnast tuleb vaid veeauru: sakslased ehitavad kütuseelemendiga kruiisilaeva
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Uut tüüpi kütuseelementidega kruiisilaev on ka teismoodi kerekujuga, et liikumisel vähem kütust kuluks.
Uut tüüpi kütuseelementidega kruiisilaev on ka teismoodi kerekujuga, et liikumisel vähem kütust kuluks. Foto: Meyer Group

Kruiisilaevandus on üsna suure keskkonnajäljega ning selle operaatorid tahavad samuti oma mainet rohelisema transpordiga puhastada. Saksa laevatehas Meyer Werft ehitab praegu uutmoodi luksuskruiisilaeva Silver Nova, mis varustatakse maailma suurima kütuseelementide süsteemiga.

Reisilaev saab kütuseelementide süsteemiga sadamasse sõita ilma sisepõlemismootorite abita ja toodab heitmena vaid veeauru. Koostöös Freudenberg e-Power Systemsiga tahetakse paigaldada samasugune jõuallikas ka reisilaeva AIDAnova pardale.

Kütuseelement on kõrge efektiivsusega ning kasutab puhtaid kütuseid. MEYER Grupp tegeleb praegu uute toormaterjalide katsetamisega, nagu näiteks regeneratiivselt toodetud vesinik, metanool ja biogaas.

Kliimaneutraalset metanooli kasutatakse laeval vesiniku tootmiseks. Kuna tegemist on lihtsalt alkoholiga, mida saab toota erinevatest jäätmetest ja biomassist ning tavalistes tingimustes on metanool vedel, saab seda hästi vedada ning kasutada efektiivsete kütuseelementide jaoks veeldatud vesiniku tootmiseks.

Kütuseelemendi korstnad, muundur ja juhtelektroonika ning kõik vajalikud tugikomponendid asuvad ühes moodulis, mida on koos kaitsekonstruktsiooniga lihtne ühes tükis pardale tõsta.

Uus laev on hübriidtehnoloogiatega, mis kasutavad erinevaid roheenergia saamise ja säästmise viise. Sadamas seistes lülitab alus oma generaatorid välja, kasutades maapealset elektrisüsteemi. Sadamas olles on laeva heitmed seega nullis. Liikumiseks on olemas hübriidjõuallikad, mille põhikütuseks on veeldatud maagaas (LNG). Seda toetavad kütuseelemendid ja akud, mida kasutatakse sadamasse sisse sõitmisel ja väljumisel. 

Eeldatavasti on see esimene kruiisilaev, mis saavutab sadamasse jõudmise, viibimise ja lahkumise ajal peaaegu täieliku heitmevabaduse, kasutades seistes maismaal asuvat energiavarustust ning avamerele liikumiseks kütuseelementi.

Ka prügitöötlemine toimub laevas ning selleks kasutatakse gaasijaama, mis prügist gaasi toodab. Muud keskkonnasäästu lahendused on veel näiteks igasuguse jääkssoojuse taaskasutamise süsteem ja kerekuju, mis parandab tõukejõudu ja vähendab liikumiseks vajalikku energiatarvet. Laev saab olema uutmoodi asümmeetrilise keredisainiga.

Silver Nova pikkus on 244,2 meetrit, laius 29,6 meetrit ja veeväljasurve 54 700 tonni. Sellel on 11 tekki ja alus mahutab 728 külalist koos 556 meeskonnaliikmega. Meyer Werfti laevatehas Saksamaal Papenburgis ehitab uut laeva Monacos asuva luksuskruiisifirma Silversea Cruises (Silversea) tellimusel. Ettevõte kuulub USA-s asuvasse ülemaailmsesse kruiisivaldusettevõttesse Royal Caribbean Group. Uus keskkonnasäästlikest tehnoloogiatest kubisev alus läheb maksma 180 miljonit eurot.

Silver Nova on Silversea laevastiku 11. kruiisilaev, mis tarnitakse 2023. aasta suvel. 71-päevane avareis «Grand Voyage South America 2024» on plaanis 4. jaanuaril 2024. See jõuab 38 sihtkohta 18 riigis Kesk- ja Lõuna-Ameerikas, sõidetakse ümber Ladina-Ameerika ja mööda Amazonase jõge Manausesse Brasiilias. Laev teeb esmakülastuse ka Lõuna-Ameerika lõunapoolseimas tipus asuvasse Ushuaiasse.

Märksõnad
Tagasi üles