Joosep Põllumäe: innovatsiooni pole mõtet teha ainult innovatsiooni pärast

Joosep Põllumäe
, Elisa valdkonnajuht
Copy
Joosep Põllumäe
Joosep Põllumäe Foto: Elisa

Tehnoloogiaettevõtete jaoks on uuendusmeelsus osa nende olemusest ning IT-spetsialistid otsivad pidevalt võimalusi, kuidas olemasolevaid oskuseid lihvida, midagi uut proovida ja leida seninägematuid lahendusi keerukatele probleemidele. Elisa valdkonnajuht Joosep Põllumäe märgib aga, et kuigi uudsed ideed ja uute tehnoloogiate juurutamine on soositud, siis ei saa innovatsiooni teha vaid innovatsiooni pärast ning enne kui ettevõte täie hooga millelegi uuele pühendub, tuleks mõista, miks, kuidas ja mida täpselt tehakse.

Kuigi ettevõtted võivad soovida anda oma inimestele piiramatult vabadust katsetada, siis mida suuremaks ja keerulisemaks muutub organisatsioon ning selle pakutavad tooted-teenused, seda tähtsamaks muutub ka oskus oma tehnoloogiaparki hallata ning tagada, et ühes toa nurgas tehtav samm ei ajaks uppi kõikide teiste tööd. Kuigi esmapilgul võib tunduda mõne projekti juures uue programmeerimiskeele või raamistiku rakendamine kui väike muutus, siis mida tugevamalt on omavahel seotud ettevõtte erinevad osad, seda suurem on ka väikese muutuse võimalik mõju.

Suuremate mõjude kõrval ei saa tähelepanuta jätta ka väiksemat skaalat. On väga haruldane, et ükski IT-spetsialist töötaks vaid omaette, täiesti eraldatult kõikidest teistest ning mõne projekti kallal ihuüksi.

Väiksemas idufirmas võib IT-osakond tõepoolest koosneda kahest sõbrast, kuid suuremate ja keerukamate projektidega on seotud kümneid inimesi, kes kõik peavad suutma mõista, kuidas mingi süsteem töötab ja mis juhtub, kui kuskil koodis üks rida ära kustutatakse. Kui üks tiimiliige otsustab ühtäkki vahetada Java .NETi vastu ning endale määratud moodulid just nii valmis programmeerida, on probleemid kiired tekkima.

Läbimõtlemine ei tähenda seismajäämist

See aga ei tähenda, et ettevõtted peaksid jääma paigal tammuma juba varem tallatud radadel. Kuigi liigne innovatsioon võib midagi lõhki ajada, siis innovatsiooninappus hakkab asju teiselt poolt ussitama.

IT-inimesed on loomu poolest uuendusmeelsed ja soovivad aeg-ajalt oma kogemustepagasit laiendada, seega pidevalt uutele mõtetele kätt ette pannes on lihtne jõuda olukorda, kus parimatest parimad hakkavad endale jõukohast väljakutset otsima kuskil mujal. Mingil hetkel jõuab iga tehnoloogia jaoks kätte ka «parim enne» kuupäev, mis tähendab, et uute lahenduste leidmine on vajalik ka pelgalt ärilistel kaalutlustel.

Seetõttu on kõigil veidigi suurematel organisatsioonidel oluline leida tasakaalupunkt ja õppida innovatsiooni juhtima.

See hõlmab ühelt poolt pädevate protsesside ja praktikate paikapanemist, teiselt poolt aga piisaval tasemel ootuste ja soovide juhtimist. On selge, et kui öelda uusi ideid lauale käivale töötajale iga kord, et tema mõtteid ei saa rakendada, siis ühel hetkel enam uusi mõtteid välja ei käidagi. Seega on tähtis, et kõik spetsialistid mõistaks, miks otsuseid tehakse, kuidas ja mis alustel uusi tehnoloogilisi lahendusi kasutusele võetakse ning mis on need kaalutluskohad, mis tuleb enne täielikult millelegi uuele pühendumist läbi analüüsida.

Praktikas tähendab see, et kõik projekti kallal töötavad inimesed peavad mõistma, mis on nende pingutuse lõppeesmärk ning see, kuhu üritatakse välja jõuda; millised on need takistused, mis hetkel eesmärkideni jõudmisel ees seisavad ja millest need tulenevad; milline on meeskonna koostöömudel ja kuidas mõjutavad ühe töötaja tegevused teiste omi ning millised on ettevõtte üldised praktikad ja head tavad, kuidas uued lahendused «massidesse» viiakse. Kui kõik need põhimõtted on tiimile üheselt mõistetavad, on lõpptulemuseks töörütm, kus uued lähenemised julgetakse lauale panna, need üheskoos läbi mõeldakse ning kui kõik uuele mõttele oma õnnistuse annavad, siis see ka praktikasse rakendatakse.

Kõige selle juures tasub meeles pidada, et enamikus ettevõtetes on vajadusel võimalus uusi ideid kinnitada ka väiksemal tasemel. Kuigi 99 protsenti projektidest võivad olla jagatud suuremate tiimide vahel, siis alati on kuskil mingi väike analüüsitööriist, ruumide broneerimise süsteem või dashboard, millel on näiteks vaid neli kasutajat ja mille kallal töötatakse siis, kui kellelgi selleks aega on. Kui suurema projekti kallal ei pruugi töötajal olla võimalik oma soovitud uudset tehnoloogiat kasutada, siis äkki on just see koht, kus ta soovidele vastu tulla?

Innovaatilisus ja soov midagi uut ära teha on midagi, mida peaks iga ettevõte julgustama. Küll aga on see midagi, millele tasub alati läheneda läbimõeldult – iga kolme kuu tagant tervet oma tehnoloogiaparki välja vahetada pole jõukohane kellelegi ning pidevalt viimaste trendide tuultes kõikumine hakib kiirelt fookuse ja järjepidevuse. Innovatsioon on tervitatav, aga seda läbimõeldult.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles