Uuring: Tesla autodel on suurim oht õnnetusse sattuda

tehnika.postimees.ee
Copy
Tesla Model S võib maanteel sõita ka automaatpiloodiga, kuid avariid kipuvad tulema hoopis enamasti sellest, et juht pole harjunud pedaali vajutades ülihea kiirendusega.
Tesla Model S võib maanteel sõita ka automaatpiloodiga, kuid avariid kipuvad tulema hoopis enamasti sellest, et juht pole harjunud pedaali vajutades ülihea kiirendusega. Foto: Alexandria Sage / REUTERS / Scanpix

Kuigi uuematel autodel on palju erinevaid turvasüsteeme ja juhiabisid, satuvad need ikkagi õnnetustesse. Uuringuandmed näitavad, et üleilmselt on mingil moel viga saanud autode osakaal kõikidest sõidukitest 52,4 protsenti. See tähendab, et iga teine tehasest väljunud auto teeb mingil hetkel avarii. Kuid mõned automargid on suurema ohufaktoriga, kui teised.

carVertical viis hiljuti läbi uuringu, et selgitada välja, milliste automarkide hulgas on avarii teinud sõidukite osakaal suurim ning kui kalliks läheb keskmine remont.

Ligi kolm neljandikku Tesla autodest on sattunud õnnetusse

Enim viga saanud automarkide seas on esikohal Tesla – 74,3 protsenti kontrollitud Teslade ajaloo aruannetest olid registreeritud vigastustega, järgnevad Hyundai (69,1 protsenti) ja Subaru (68,7 protsenti). Renault (40,8 protsenti), Alfa Romeo (40 protsenti) ja Fiat (39,5 protsenti) on kolm kõige vähem avariidesse sattunud kaubamärki.

Foto: carVertical

Selliste erinevuste põhjust saab selgitada lihtsalt. Renault ja Fiat pakuvad enamasti taskukohaseid, väikese võimsusega autosid, mis on ökonoomsed ja sobivad peresõidukiks.

Hyundai pakub küll ka üsna taskukohaseid, kuid samas «lahedaid» noortemudeleid, mis tundubki hea valik noorematele ja kogenematutele juhtidele. Subaru autod on üldiselt turvalised ja usaldusväärsed, kuid juhid ei oska sageli nelikveolisi sõidukeid ohtlikes olukordades ja rasketes tingimustes õigesti juhtida.

Tesla mudelid on küll täis kalleid ja keerulisi ohutussüsteeme, kuid vähesed on harjunud nende autode ülikiire, peaaegu kohese kiirendamisega.

«Tesladega kehtib paradoks, et neil on samal ajal üks kõige arenenumaid autonoomse juhtimise süsteeme, kuid ka kõige rohkem õnnetusi. Nii suur õnnetuste arv võib viidata sellele, et juhid pole kas Tesla äkilise kiirendamisega harjunud või lihtsalt ei ole nad sõidu ajal piisavalt tähelepanelikud. Pole mingi saladus, et suurim osa avarii teinud Teslatest saadetakse Euroopasse USAst,» selgitab carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.

Ferrari ja Lamborghini on oodatult kõige kõrgemate remondikuludega

Foto: carVertical

Pole muidugi üllatav, et kõrgeim keskmine kahjude väärtus tuleb Ferrari (94 149 eurot) ja Lamborghini (64 608 eurot) puhul ning see näitaja on mitu korda kõrgem, kui teistel sellesse nimekirja kuuluvatel kaubamärkidel. Tesla (14 320 eurot), Dodge (9522 eurot) ja Porsche (8588 eurot) jäävad luksusautomarkidest maha oluliselt madalamate remondikuludega.

Kõrge keskmine kahjustuste summa viitab sellele, et remont on kallis või et konkreetsete mudelite vigastused on suured. Kui eksootiliste autode remondikulud ulatuvad kümnetesse tuhandetesse, siis BMW keskmine kahju on 3994 eurot, Volkswagenil 3539 eurot ja Toyotal 3011 eurot. Uuringuga on välja arvutatud ka ülemaailmne keskmine kahjusumma, mis tuleb 3574 eurot. See peaks võimalikel autoostjatel aitama võrrelda, kas tulevikukulud on suured või väiksed.

«Kulude koha pealt on superautode õnnetused täiesti teisel tasemel. Isegi väike kriimustus võib tähendada pisaraid silma toovaid numbreid. Nii et pole ime, miks Ferrarid ja Lamborghinid on nimekirja tipus,» kommenteeris Buzelis.

Porschel on keskmiselt kõige rohkem vigastusi ühe auto kohta

Nagu arvata võib, esineb tugev korrelatsioon nende autode vahel, millel on registreeritud vähemalt üks vigastus nende autodega, millel on keskmiselt enim vigastusi ühe auto kohta. Porsche on selle edetabelis esikohal keskmiselt 1,71 kahjusündmusega ühe auto kohta, järgnevad Tesla (1,58) ja Hyundai (1,52).

Kõige vähem andmeid kahjustuste kohta on Peugeot´l (0,75), Renault´l (0,73) ning Fiatil (0,7). Need autotehased toodavad enamasti suhteliselt odavaid ja ökonoomseid autosid, mistõttu ka autode omanikud sõidavad harva liiga kiiresti või agressiivselt.

«Kõige populaarsemate kahjustatud automarkide ja kõrgeima keskmise õnnetuste arvu vahel on madal korrelatsioon. Siiski on meie platvormil kontrollitud autode keskmine vanus umbes 9,5 aastat ja tavaliselt on mõne margi sõidukid selle aja jooksul kaks korda kahjustatud,» lisab Buzelis.

Uuringu käigus tuvastati ka mitu äärmuslikku juhtumit, sealhulgas üks Mercedes-Benz, mille tellitud ajaloo aruandes oli 35 sissekannet vigastuste kohta. Mitmekordsed kahjustused on autode juures tavalised ja tekitavad veelgi suuremaid riske, sest selliste sõidukitega ei pruugi sõit enam olla ohutu.

Kuidas uuringut läbi viidi?

Uuringu läbiviimise käigus analüüsiti 2 miljonit tellitud autode ajaloo aruannet neile sõidukitele tekkinud kahjude kohta. carVertical kogus andmed ainult usaldusväärsetest andmebaasidest ja pakub kasutajatele ajaloo aruandeid, mis sisaldavad nii läbisõitu, kahjustusi, omanikumuutusi kui ka muud olulist teavet.

Uuringu eesmärgiks oli välja selgitada, kui levinud on avariikahjustused erinevate automarkide seas.

Kahju keskmine rahaline kulu leiti, liites kokku kõik konkreetse automargi õnnetused ja arvutades nende keskmise väärtuse. Teisest andmestikust selgus keskmine kahjustuste arv ühe automargi kohta, mis arvutati konkreetse automargi õnnetusjuhtumite liitmisel ja summa jagamisel sama automargi kohta tellitud ajaloo aruannete koguarvuga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles