Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Hiina supertanker heiskas purjed ja hoiab nüüd kümnendiku kütust kokku

Copy
Hiina purjetanker saab tuult ära kasutades fossiilset kütust oluliselt kokku hoida. Purjelaevandus tuleb tagasi ka muude kaubalaevadega, mõned hakkavad liikuma täielikult tuule jõul.
Hiina purjetanker saab tuult ära kasutades fossiilset kütust oluliselt kokku hoida. Purjelaevandus tuleb tagasi ka muude kaubalaevadega, mõned hakkavad liikuma täielikult tuule jõul. Foto: CCS
  • Lisaks Hiinale heiskavad kaubalaevadel purjed ka teised riigid
  • Costa Ricas ehitatakse juba 250-tonnise kandevõimega klassikalist mitmemastilist purjelaeva
  • Rootslased tahavad oma purjekaga vähendada kütusekulu 90 protsenti

Hiina supertanker kasutab rohelist tehnoloogiat – tuult kinni püüdvaid seadmeid, mis aitavad laeval taastuvenergia toel uutmoodi säästlikumalt edasi liikuda. See tundub kuidagi tuttav? Jah, purjelaevad tulevadki tagasi, sest see aitab lihtsasti kütust kokku hoida.

Septembri lõpus sai Daliani laevaehitustehases valmis Hiina 333-meetrise pikkusega supertanker New Aden, mis on esimene nii suur alus, mis kasutab edasiliikumiseks ka tuule jõudu. Neli 40 meetri kõrgust jäika purje on arvutiga juhitavad ning ei suuda kogu energiat anda laeva pärituules edasilükkamiseks, kuid on nüüdseks näidanud, et kütusekulu väheneb sellise lahendusega 9,8 protsenti.

Ühe purje pind on 1200 ruutmeetrit, materjalina on kasutatud kerget ja jäika süsinikfiiberkiudu.

Laeva meeskond ei pea uue jõuallikaga midagi lisaks ära õppima, ehkki purjetamist oskavad ilmselt enamik meremehi niigi. Kogu purjede juhtimine on automaatne ja süsteem arvestab nii tuule suuna, tugevuse, ilma kui mootori kasutamisega.

Kuigi laev veab fossiilset kütust lähis-ida ja kaug-ida vahel, on selle transport nüüd siiski natuke vähem naftat kulutav tegevus. Täielikult tuule jõul pole veel nii suuri aluseid suudetud liikuma panna, kuid väiksematel moodsatel kaubalaevadel on ennegi jäikasid purjesid kasutatud ning plaanitakse seda teha lähitulevikus aina rohkem. 

Rootsi ettevõte Oceanbird, kes tutvustas oma kontseptsiooni juba mitu aastat tagasi,  tahab 2024. aastaks valmis saada autosid vedava purjelaeva, mille mastid on samuti 40 meetri kõrgused ja tõusevad püsti vastavalt vajadusele. Sellist süsteemi pidi saama lisada ka olemasolevatele fossiilkütusega laevadele. Rootslaste plaan on hiinlastest ambitsioonikam – purjedega peab nende alusel mootor töötama vaid kümme protsenti teel oleku ajast ja vähendama kütusekulu kuni 90 protsenti.

Prantsuse ettevõttel Airseas on aga teistsugune lähenemine – nende plaanides on varustada kaubalaevad hiiglasliku lohepurjega, mis pärituules trossi otsas taevasse heisatakse. Selline lahendus pidi andma soodsa tuulega kuni 20 protsenti kütuse kokkuhoidu.

Costa Rica ettevõte Sailcargo aga ehitab 2024. aastaks valmis üsna klassikalise mitmemastilise puidust purjeka «Ceiba», millega saab vedada 250 tonni kaupa ning mis suudab ka ainult tuule jõul edasi liikuda. Klassikaline laev on varustatud elektrimootoritega sadamates ja kalda ääres manööverdamiseks.

Tagasi üles