GPS-i segamise ala Venemaa linnade kohal laieneb, kardetakse Ukraina droonirünnakuid

tehnika.postimees.ee
Copy
5. detsembrist on Ukrainast idas asuvate Venemaa linnade ümber tekkinud suur ala, kuis GPS-i segatakse ja navigatsiooni ei saa kasutada.
5. detsembrist on Ukrainast idas asuvate Venemaa linnade ümber tekkinud suur ala, kuis GPS-i segatakse ja navigatsiooni ei saa kasutada. Foto: ekraanipilt / GPSJam.org

Veebilehe GPSJam.org andmetel on pärast droonirünnakuid sügaval sisemaal asuvatele sõjaväelennuväljadele kiiresti kasvanud GPS-i levita ala, mis tähendab, et arvatavasti nendes kohtades segatakse satelliitidelt tulevate navigatsioonisignaalide vastuvõttu. 

GPS-i segamine on suurem, kui kunagi varem nähtud, kommenteeris nähtust väljaandele Wired Eesti kaitsetööstusettevõtte SensusQ ekspert Erik Markus Kannike. Ekspertide arvates proovib Venemaa nii laialdase navigatsioonisignaalide segamisega takistada võimalike GPS-iga varustatud droonide saatmist tähtsate sõjaväeobjektide pihta.

Detsembri alguses tabasid tundmatud droonid Engels-2 sõjaväebaasi, kus said viga ka kaks tuumavõimekusega pommitajat Tu-95, mida kasutatakse eemalt Ukraina ründamiseks rakettidega.

Vene välisministeeriumi sõnul kasutas Ukraina rünnakuteks nõukogudeaegseid modifitseeritud droone Tupolev Tu-141 Striž, et «teha kahjutuks Venemaa pikamaalennukeid».

GPSJam.org on veebileht, mis kogub üle maailma lennukite parda-andmeid navigatsioonisignaali kvaliteedi kohta. See veebisait on alates detsembri algusest registreerinud üha rohkem GPS-i häireid Venemaa strateegilistes linnades Saratovis, Volgogradis ja Penzas, samuti on segajatest «õhukuppel» juba varem eksisteerinud Kaliningradi kohal ning häireid on olnud ka Peterburi ja Moskva lähistel. Uued 5. detsembrist tekkinud leviaugud on aga enneolematult suured.

Moskva ümbruses on Venemaal GPS-i segatud juba pikemat aega, samuti pole väga uued leviala augud Murmanski lähedal Norra ja Soome piiri ääres.

Nendes kohtades on keeruline drooni lennutada ning auto navigatsiooniseadmed ei suuda adekvaatselt teed juhatada.

GPSJam.org kogub lennuinfot nii, nagu seda teeb tuntud lennukite träkkimise sait Flightradar24.com, võttes aga lennukite edastatavatest andmetest välja GNSS-i ehk globaalse satelliidisüsteemi signaalitugevuse näidu. Kui see tulemus on nõrk või puudub, siis ilmselt signaali häiritakse. Seega on andmed üle maailma saadaval vaid sealt, kus asub miski lennuvahend sisselülitatud transponderiga kas maa peal või õhus. Ukraina kohalt, kust lennuinfot ei tule, pole võimalik näha ka GPS-i signaali segamist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles