Porsche tehases hakati õhust ja veest gaasi ja bensiini tootma (3)

tehnika.postimees.ee
Copy
Haru Oni piloottootmise kohal kõrgub esialgu küll vaid üks tuulik, mis toodab aastas neli korda rohkem energiat, kui samasugune Euroopas, kuid peagi saab neid olema palju ning õhust ja veest sünteesitava e-kütuse hind hakkab langema.
Haru Oni piloottootmise kohal kõrgub esialgu küll vaid üks tuulik, mis toodab aastas neli korda rohkem energiat, kui samasugune Euroopas, kuid peagi saab neid olema palju ning õhust ja veest sünteesitava e-kütuse hind hakkab langema. Foto: Porsche AG
  • Esimesed liitrid sünteeskütust lasti Porsche 911 paaki
  • Tulevikus võib ökopuhas neste jõuda ka vormelitesse

Nafta, mida fossiilkütusena maapõuest ammutatakse, pole midagi muud kui põhiliselt vesiniku ja süsiniku aatomid, mida annab ka mujalt võttes näiteks metaani või metanooli molekulideks kokku panna. Seda nimetatakse sünteeskütuseks. Tšiilis avati just tehas, mis tahab mõne aasta jooksul kiiresti taolise süsinikuneutraalse energia massidesse tuua, kasutades toorainena õhku ja vett.

Tšiilis avatud Haru Oni näidistehas on valmis saanud mitmete suurfirmade koostöös. Lisaks Porschele kuuluvad arendajate hulka Siemens Energy, Exxon Mobil, Enel Green Power, ENAP, Empresas Gasco jt.

Kui järgmisel aastal on plaanis toota 130 tuhat liitrit, siis 2024. aastal 55 miljonit ja 2026. aastal juba 550 miljonit liitrit kütust.

Pidulikul Highly Innovative Fuelsi tehase avamisel lasi Tšiili energiaminister Diego Pardow tseremoonial esimesed toodetud bensiiniliitrid Porsche 911 paaki.

Sünteetiline kütus pärineb kohapeal toodetud tuuleenergia abiga vee elektrolüüsil saadud vesinikust ja süsihappegaasist, millest eraldatakse vajalik süsinik.

Tootmise asukohas Punta Arenas puhub 270 päeva aastas sobilik tuul, mis toodab tehase tootmise jaoks vajalikku elektrit. Tuuleenergia toodang on seal ilma tõttu ligi neli korda suurem, kui keskmises Euroopa tuulepargis.

Porsche AG hangete eest vastutav juhatuse liige Barbara Frenkel ning arendus- ja teadusuuringute juhatuse liige Michael Steiner tangivad Porsche 911 autot Haru Oni ​​piloottehases valmistatud sünteeskütusega, mille tooraineks on vesi ja õhk (õigemini õhust eraldatud süsinik). Punta Arenas on Tšiilis piisavalt tuuline paik, kus sünteesiks vajalikku elektrit toodavad tuugenid 270 päeva aastas.
Porsche AG hangete eest vastutav juhatuse liige Barbara Frenkel ning arendus- ja teadusuuringute juhatuse liige Michael Steiner tangivad Porsche 911 autot Haru Oni ​​piloottehases valmistatud sünteeskütusega, mille tooraineks on vesi ja õhk (õigemini õhust eraldatud süsinik). Punta Arenas on Tšiilis piisavalt tuuline paik, kus sünteesiks vajalikku elektrit toodavad tuugenid 270 päeva aastas. Foto: Porsche AG

Peale vee elektrolüüsi vesinikuks ja hapnikuks kombineeritakse vesinik õhust ja tööstuslikest allikatest kinni püütud süsinikuga, et sellest siis metanooli sünteesida, mida saab hiljem muundada pikemateks süsivesinikeks, mida kasutatakse kütusena. Kütuse jaoks vajalikku süsinikku püütakse ka õhust, kuid seni pole see piisavalt soodne vajalikus mahus saamiseks, seega võetakse vajalikku toormaterjali juurde ka tööstuses tekkivatest süsinikujäätmetest.

Sünteetiline kütus on tavalise bensiini omadustega ja seda võib lasta sisepõlemismootoriga auto paaki, ilma et midagi oleks vaja ümber ehitada. Porsche saab esialgu kogu kohapealse toodangu endale ja kasutab seda Porsche Supercupi võistlussarja läbiviimisel. Kuna Vormel 1 plaanib hakata alates 2026. aastast kasutama süsinikuneutraalset kütust, siis võib just see toodetav sünteesbensiin olla ka vormelivõistluste jaoks pea ainus sobiv alternatiiv.

Tootmisüksuste juurde rajatakse tuulepargid hiiglaslike elektrituulikutega. Pildil on ühe sellise jaoks rajatav vundament.
Tootmisüksuste juurde rajatakse tuulepargid hiiglaslike elektrituulikutega. Pildil on ühe sellise jaoks rajatav vundament. Foto: Porsche AG

Tehase rajajatel on plaanis selliseid tootmisi avada üle maailma 12, sealhulgas USA-s ja Austraalias eesmärgiga püüda igas asukohas kokku 2 miljonit tonni süsinikdioksiidi aastas.

Kuna praegu veel õhust püütud süsinikdioksiidist tootmiseks ei piisa, arendatakse seda tehnoloogiat edasi võimsamaks ja odavamaks. Juurde võetakse CO2 toorainet kas biomassist või tööstuslikest allikatest.

Sünteetilise kütuse tootmishinnaks arvatakse kujunevat ligi 1,9 eurot liitri kohta, millele lisanduvad maksud ja transpordikulud, seega tegemist on veel fossiilkütusest palju kallima alternatiiviga. Tootmismahtude suurendes loodetakse hind odavamaks saada.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles