Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Vähem kütust ja sujuvam lend: Airbus teeb lahtivolditavate tiibadega lennuki

Copy
Esialgu on kokkuvolditavaid tiibu katsetatud mudellennukil, kuid juba on ostetud ka päris lennuk, millega kavatsetakse sellise lahendusega mehitamata lende tegema hakata. Pildil on arvutirenderdus võimalikust lahendusest.
Esialgu on kokkuvolditavaid tiibu katsetatud mudellennukil, kuid juba on ostetud ka päris lennuk, millega kavatsetakse sellise lahendusega mehitamata lende tegema hakata. Pildil on arvutirenderdus võimalikust lahendusest. Foto: Airbus / Fixion / Dreamstime

Enamus reisilennukeid lendavad ringi tugevamate ja raskemate tiibadega, kui tavaolukorras vaja - selleks, et turbulentsi ajal paremini vastu pidada. Lennukitootja Airbus aga otsustas tavaolukorraks lennukile pisemad tiivad ehitada ning alles siis, kui vaja läheb suuremat kandepinda, voldib lennuk pikemad tiivad lahti. See aitab kütust kokku hoida ning tagab sujuvama lennu.

Reisilennukite projekteerimisel järgivad insenerid põhimõtet, et lennuki tiivad peavad taluma harvaesinevaid äärmuslikke koormusi, näiteks eriti tugevat turbulentsi, kui õhk «kaotab» kandevõime ja lennumasin hakkab rappuma. Seda on kogenud enamus reisijaid, aga eluga on nad pääsenud sellest ebameeldivast olukorrast tänu tiibade vastupidavusele, sest need on ehitatud raskemad ja suurema kandevõimega, kui tavaliselt vaja.

Seega on enamasti tavalistel lendudel tiib hädavajalikust vajalikust palju raskem ja suurem, mis suurendab kütusekulu.

Tagasi üles