Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Venemaal lendavatele lennukitele anti kannibalismiluba (20)

Copy
Märtsis 2020 sai Vene juhtiv lennufirma Aeroflot endale uue lääne päritolu lennuki Airbus A350-900, mida esitleti pidulikult Šeremetjevo lennuväljal. Nüüd tuleb liisingufirmadelt ära võetud lennukitele varuosi leida teistelt maa peale jäänud lennuvahenditelt, sest sanktsioonidega ei saa neid ametlikult osta.
Märtsis 2020 sai Vene juhtiv lennufirma Aeroflot endale uue lääne päritolu lennuki Airbus A350-900, mida esitleti pidulikult Šeremetjevo lennuväljal. Nüüd tuleb liisingufirmadelt ära võetud lennukitele varuosi leida teistelt maa peale jäänud lennuvahenditelt, sest sanktsioonidega ei saa neid ametlikult osta. Foto: Maxim shemetov / REUTERS / Scanpix

Vene lennutranspordiamet Rosaviatsia otsustas anda lennukiparandajatele loa kasutada varuosi teistelt maa peale jäänud lennukitelt, et tagada kasutuses olevate lennumasinate töö. See tähendab, et mõnesid varuosi, mida tavaliselt asendati vaid uutega, võib nüüd võtta ka juba kasutatuna ja neid pärast kontrollimist paigaldada.

Pärast Ukraina invasiooni algust rakendati Venemaale ühe sanktsioonina keeld välismaiseid lennukeid kasutada ja need tuli liisingufirmadele tagastada. Kreml otsustas lennukid konfiskeerida ja kasutab neid praegugi. Kuna sanktsioonid kehtivad ka Venemaa kasutatavate lennukite varuosadele, pikendas Rosaviatsia eelmisel aastal 90 protsendil lennukitest kasutusluba aasta lõpuni. Nüüd aga lõdvendatakse varuosade kasutamise reegleid, kirjutab Aviation Week.

Ajalehe Izvestija andmetel «võetakse maa peal seisvalt õhusõidukilt tagavaraosa, aga selle lennukõlblikkuse kinnitusmärgiste saamiseks tuleb seda testida ja seejärel uuesti katsetada pärast paigaldamist teisele lennukile».

Enamik Venemaal kasutatavaid lennukeid on liisitud ning registreeritud Iirimaal ja Bermudas. Nende riikide reeglite järgi tuli lennuvahendeid ka hooldada. Nüüd on Venemaa aga hakanud kasutama enda kehtestatud hooldusreegleid. 

Aviation Weeki andmetel on Venemaa lennuettevõtjad ilmselt leidnud alternatiivseid viise lennukite varuosade hankimiseks. Sellele vihjab ka Rosaviatsia luba paigaldada osi, mille on heaks kiitnud paarkümmend välisriiki, nagu Aruba, Brasiilia, Bermuda, Kanada, Hiina, Egiptus, India, Iraan, Iirimaa, Iisrael, Jordaania, Mehhiko, Lõuna-Aafrika, Tai, Türgi, AÜE, Ühendkuningriik ja Usbekistan.

Hiina teatas eelmise aasta juunis, et lubab lääne lennukite varuosi Venemaale tarnida, kirjutab Aviation Source News.

Vene lennunduse au ja uhkus Sukhoi Superjet 100 on plaanitud välja vahetama vastava kategooria lääne lennukid. Lääne päritolu mootor uutele lennukitele ei tule aga tootjalt, vaid võetakse kasutatud varuosade laost.
Vene lennunduse au ja uhkus Sukhoi Superjet 100 on plaanitud välja vahetama vastava kategooria lääne lennukid. Lääne päritolu mootor uutele lennukitele ei tule aga tootjalt, vaid võetakse kasutatud varuosade laost. Foto: Sergei Karpukhin / Reuters / Scanpix

Venemaa plaanib nüüd kiiresti asendada lennukipargi kodumaal toodetud lennukitega, kirjutab Aviation Source News. Nimelt telliti augustis 323 Venemaal toodetavat lennukit, millest 73 on reisilennukid Sukhoi Superjet, 210 kitsakerelised lennukid Irkut MC-21 varustatuna Vene mootoritega ning 40 keskmise suurusega 210 reisijakohaga lennukit Tu-214. Kuna Sukhoi Superjet kasutab Prantsuse päritolu lennukimootoreid, siis otsustati uued reisilennukid varustada juba kasutusel olnud mootoritega, «mis on suurepärases töökorras», kirjutab Simple Flying.

Märtsis 2022, kui lääneriigid keelasid lennuvahendite tarned ja teenused Venemaale pärast selle riigi invasiooni Ukrainasse, viis Moskva kohalikku registrisse üle umbes 600 läänes valmistatud ja liisingufirmadele kuuluvat lennukit, usaldades Rosaviatsiale täielikult nende lennukõlblikkuse tagamise.

Tagasi üles