Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Lõpuks ometi vaikus: idufirma ehitab ulmelise välimusega hääletut lennukit (2)

Copy
Uutmoodi lennuvahend tõuseb taevasse ringi sees olevas augus hõrenduse tekitamisega, millega imetakse eestpoolt õhk sisse ja see viibki lennukit hääletult edasi.
Uutmoodi lennuvahend tõuseb taevasse ringi sees olevas augus hõrenduse tekitamisega, millega imetakse eestpoolt õhk sisse ja see viibki lennukit hääletult edasi. Foto: Jetoptera
  • Liikuvad mootori osad puuduvad, edasiviivaks jõuks on õhuimpulsid
  • 0,8 helikiirust saavutav lennumasin suudab vertikaalselt õhku tõusta ja maanduda
  • Lennuk on kuuldav alles 60 meetri kauguselt ja võib lennata madalal tänavate kohal

Inimesi kandvad droonid ja kullerteenused multikopteritega on küll tõusev tulevikutrend linnatranspordis, kuid neid lahendusi painab üks suur puudus: multikopterid tekitavad ebameeldivat lärmi, mis jõuab inimestele liiga lähedale ja toob palju hullema müra, kui maapealne liiklus. Kanada idufirmal Jetoptera on selle vastu rohtu.

Pealtnäha on Jetoptera tehnoloogia pärit nagu teiselt planeedilt. Puuduvad liikuvad osad, tiivikud ja reaktiivmootorid. Nende asemel on lihtsalt «augud», millest lastakse õhk läbi. Firma insenerid on katsetanud, et suruõhujugadega impulssmootor suudab tekitada sellise tõukejõu, mis väikelennuki alguses vertikaalselt õhku tõstab ja siis mootoreid horisontaalasendisse keerates kuni 0,8-kordse helikiirusega edasi liigutab.

Seda kõike teeb liikuvate osadeta jõuallikas peaaegu hääletult. Midagi on kuulda alles 60 meetri kauguselt. Seega kui taolised lennumasinad linna kohal kasvõi paarisaja meetri kõrgusel kulgevad, pole maa peal kuulda midagi. See võiks olla hea lahendus lendavatele autodele.

Firma õhusõiduk näeb hoopis teistsugune välja, kui tavaline lennuk.
Firma õhusõiduk näeb hoopis teistsugune välja, kui tavaline lennuk. Foto: Jetoptera

Jetoptera lennuki disain kasutab hajutatud tõukejõudu. Lennukikeres asuvad avad ongi edasiviiva jõu allikaks. Selline lahendus on rohkem kui 10% efektiivsem traditsioonilistest lennukitest ja vähendab kütusekulu enam kui 50% võrreldes väikeste turboreaktiivmootoritega.

Õhujugadega tõukejõu süsteem säästab lennuki kaalust ligikaudu 30% võrreldes turbopropellermootoritega ning vähendab oluliselt ka lennuvahendi keerukust. Jetoptera lennuk on võimeline kohapeal hõljuma nagu kopter või lendama edasi nagu tavaline jäikade tiibadega lennuk kiirusega kuni 990 km/h.

Kuidas see kõik töötab, võib pealtnäha tunduda müstiline, kuid lahenduse taga on juba aastakümneid tagasi leiutatud süsteem. Nagu Jetoptera kodulehel kirjeldatakse, saadab lennumasin väikese koguse suruõhku läbi tahapoole suunatud pilude rõngakujulise tõukejõumootori sisse. Nn Coanda efekti tõttu tekitab see alarõhu, mis imeb ümbritseva õhu tõukejõumootori esiosast sisse ja viibki lennukit edasi.

Firma on lahendust arendanud juba 2016. aastast, kuid on just nüüd hoo sisse saanud pärast esimesi edukaid katseid tuuletunnelis väiksema prototüübiga. «Lõpetasime äsja oma tuuletunneli testimise USA õhujõududega tehtud lepingu alusel. Tulemused toetavad meie ootusi,» ütles ettevõtte tegevjuht Andrei Evulet selle aasta alguses pärast esimesi edukaid katsetusi. Lahendusest on seega huvitatud ka USA õhujõud.

Tuuletunnelis kasutati firma Pratt & Whitney turbokompressorit, mis suudab tekitada vertikaalseks õhkutõusmiseks ja lendamiseks vajaliku tõukejõu.

Paraku peitub seni suurim probleem taolise lennumasina energiaallikas. Idufirma juhi sõnul ei ole akutehnoloogia veel arenenud piisavalt energiatihedaks, et saaks taolise lennuvahendi valmistada vaid elektritoitel. Kasutatakse hoopis gaasiturbiinkompressorit, mis on kergem, kui akupangad ja mis toodab vajalikku suruõhku. Väiksema lennuki õhus hoidmiseks poole tunni jooksul läheb vaja ligi 100 kWh energiat. Seda saab 26 kg lennukikütusest või 600 kg liitiumakudest. Kui akude energiatihedus peaks jõudma üle 1500 Wh/kg, on alles võimalik seda Jetoptera lennukis kasutada, selgitatakse. Praegused akud on veel liiga rasked.

Tagasi üles