Täna kohtusid Norra transpordi- ja e-mobiilsuse eksperdid Tallinna linna esindajate ning Eesti valdkonnaekspertidega, et arutada nii Eesti kui Balti riikide elektromobiilsuse hoogustamisega seotud küsimusi.
E-mobiilsuse juhtriigi Norra spetsialistid tulid Eestisse keskkonnasõbraliku autotranspordi arendamist arutama
Kohtumistel arutati elektriautosid puudutavate toetuste ja maksusüsteemi muutmise vajalikkust ning elektritaristu ja laadimisvõrgu laiendamisega seotud küsimusi.
Balti jätkusuutliku e-mobiilsuse arendusprojekti algataja on Møller Baltic Import, visiidi organiseeris Norra kaubanduskoda.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi arengu ja investeeringute osakonna juhataja Indrek Gailani sõnul on keskkonnasõbraliku autotranspordi arendamise seisukohalt oluline vaadata nii Eestist kui praegusest ajahetkest kaugemale. «Elektriautode leviku eelduseks on piisava laadimisvõrgu olemasolu nii kodumaal kui naaberriikides. Lisaks peame lahenduste väljatöötamisel arvestama sellega, et tänane sisepõlemismootorit edasi viiv energiakogus hakkab tulevikus tulema meid kõiki igapäevaselt teenindavast elektrivõrgust. See on samuti üks väljakutse, mille arendamise vajadus on riikideülene,» ütles Gailan.
Møller Baltic Import tegevdirektor Ilze Grase-Kibilde sõnul tagab e-mobiilsuse arengu avaliku sektori, ettevõtjate ja kolmanda sektori koostöö.
«Maailmas elektriautode leviku osas esikohal olev Norra pakub riiklikul tasemel tõhusaid toetusmeetmeid ning omavalitsuse ja ettevõtjate tasemel kiiret taristu arendamist,» ütles Grase-Kibilde, kes soovitab regionaalse arengu strateegiliste küsimuste kõrval mitte unustada ka siseriikliku koostöö arendamist. «Kõikide väljakutsetega toimetulekuks võiksid Balti riigid asutada organisatsiooni, mis aitaks riikide transpordisektoril kiiremini liikuda kliimaneutraalsuse suunas.»
Norras on elektriautod juba võimust võtnud
2022. aastal moodustasid 79,3 protsenti Norras müüdud uutest autodest elektriautod. Kokku on riigis arvel juba ligi 600 tuhat elektriautot, mis moodustab enam kui 20% sõidukite koguarvust. Elektriautode laadijaid on Norras üle 1760.
Eestis on täna arvel ligi 3800 elektriautot, 2022. aastal Eestis müüdud uutest autodest olid 6% elektrisõidukid.
Leedus oli 2022. aasta lõpul arvel üle 8000 ja Lätis ligi neli tuhat elektriautot.
Delegatsiooni kuuluva endise Norra transpordiministri Jon Georg Dale sõnul on Norra elektriautonduse eduloo taga kõikide sektorite sujuv koostöö: «Balti riikide ekspertgruppide koosseis võimaldab riikidel igas mõttes laiemat pilti näha.»
Sel kuul loodud jätkusuutliku mobiilsuse (Baltic Future Mobility) töörühma on koondunud kohalikud eksperdid avalikust ja kolmandast sektorist. Eesti töörühma kuuluvad valdkondlikud juhtiveksperdid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist, transpordiametist, Elektrilevi OÜ-st, linnade ja valdade liidust, Tallinna linnast, tulundusühingust Energiaühistu ning korteriühistute liidust. Lisaks on esindatud Norra-Eesti kaubanduskoda, projekti toetab Norra suursaatkond Eestis, Lätis ja Leedus.
2035. aastast tuleb sisepõlemismootoriga uutest autodest loobuda
Ekspertgrupid analüüsivad Eesti, Läti ja Leedu senist kogemust e-mobiiluse piirkondlikul arendamisel ning töötavad välja ettepanekud, kuidas liikuda transpordisektoris edasi kliimaneutraalsuse suunas, sealhulgas loobuda alates 2035. aastast uute sisepõlemismootoriga autode registreerimisest. Viimane on oluline osa Euroopa Komisjoni 2021. aastal heakskiidetud ettepanekute paketist «Fit for 55».
Norra eksperdid Norra elektriautode ühendusest (Elbil ehk Norsk Elbilforening, inglise keeles Norwegian Electric Vehicle Association) ning endine Norra transpordi- ja kommunikatsiooniminister Jon Georg Dale koos Møller Mobility Group esindajatega külastasid eelnevalt 12. aprillil Lätit ja homme, 14. aprillil kohtuvad nad Leedus kohaliku e-mobiilsuse arendamise ekspertrühmaga.