Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Amsterdami tudengid said valmis üliefektiivse vesinikuauto, mis sõidab 1 kg vesinikuga üle 2000 km (3)

Copy
Selline näeb rekordit püüdma minev auto välja: väga kerge (80 kg), väga voolujooneline ja paagis vaid kilogramm vesinikku.
Selline näeb rekordit püüdma minev auto välja: väga kerge (80 kg), väga voolujooneline ja paagis vaid kilogramm vesinikku. Foto: Eco-Runner
  • Jaaniõhtul alustatakse kolmepäevast retke, et püstitada vesinikuauto uus maailmarekord
  • Tudengitiim usub, et tulevikus pole üht lahendust, vaid on nii elektriautod kui vesinikuautod.

Mais tõi Hollandi Delfti Tehnikaülikooli tudengimeeskond maailma ette tõhusaima vesinikauto. Pärast kuus kuud kestnud projekteerimist, ehitamist ja katsetamist on ERXII lõpuks valmis.

Auto suudab läbida üle 2000 kilomeetri vaid ühe kilogrammi vesinikukütusega — see on umbes sama kaugus, kui Amsterdami ja Kiievi vahel.

Seda väidet testitakse aga alles juunis Prantsusmaal toimuval Shelli Eco-maratonil, kus Eco-Runner läheb teiste Euroopa üliõpilasmeeskondadega võistlema vesinikul põhinevate sõidukite pikima läbisõidu maailmarekordi ületamiseks ilma vahepealse tankimiseta.

Sel aastal tuleb ületada 2056 kilomeetri pikkune rekordvahemaa, mille saavutas 2022. aastal metanooli kütuseelemendiga auto Renault Zoe.

80 kg kaaluv süsinikkiust valmistatud sõiduk on disainitud võimalikult aerodünaamiliseks ja näeb veetilga kujuline välja. Eks masinast keskkonda heidetud jääkprodukt on ju samuti veetilgad. Kuid see kuju on antud muidugi sellepärast, et kerge auto oleks võimalikult väikese õhutakistusega ning tarbiks vähem kütust.

Ühtlase kiirusega 45 km/h peaks ERXII suutma 2056 kilomeetri pikkuse distantsi läbida kolme päevaga.

See on aga vaid üks mitmest vesinikul töötavast autost, mida Eco-Runneri tudengitiim on viimastel aastatel välja töötanud.

Vesinikuauto on ringrajal juba võistelnud.
Vesinikuauto on ringrajal juba võistelnud. Foto: Eco-Runner

«Selle aasta projekti põhirõhk on efektiivsusel ja töökindlusel,» ütles meeskonna juht Julian de Klerk. «Kuigi eelmine kontseptsioon osutus efektiivseks, siis sel aastal püüdsime parandada auto töökindlust rekordi püstitamise eesmärgil. Ja muidugi on ka auto välimus päris futuristlik.»

Eco-Runneri tiim näeb oma väikest vesinikku kasutavat autot tulevikuvisioonina, kus «kõik autod on väiksemad, kergemad ja aerodünaamilised», ning rõhk on ühiskasutusel, kuna inimesed suhtuvad transporti jätkusuutlikumalt ja efektiivsemalt.

Telfti Ülikooli tiim uue autoga maratoni eel.
Telfti Ülikooli tiim uue autoga maratoni eel. Foto: Eco-Runner

See lahendus saabub meile tiimi arvates ajal, mil Euroopa on üleminekul fossiilkütusel töötavatelt sõidukitelt jätkusuutlikumatele alternatiividele. Kuigi sõiduautode segmendis on suurim rõhk praegu elektriautodel, usub Eco-Runneri meeskond, et näiteks vesinikul töötavatel linnamaasturitel oleks samuti koht tänavatel.

«Elektriautod on jätkusuutliku liikuvuse lahenduse osa, kuid elektrivõrgu ressursid on juba täitumas,» ütles vesinikuauto tiimi operatsioonide juht Eliane van Boxtel. «Kogu maailma elektrifitseerimine pole võimalik. Vesiniku- ja elektriautod käivad käsikäes. Üht suurt võitjat selles mängus pole.»

Kuidas vesinikkütusega auto töötab?

«See on tegelikult väga sarnane tavalise elektriautoga, ainult et me ei salvesta energiat elektrina akusse, vaid vesinikku. See vesinik juhitakse paagist auto kütuseelemendisse, kus õhust võetud hapnikuga reageerides vabastab element elektrienergiat, reaktsiooni ainus jääkprodukti on vesi,» selgitab kütuseelementide insener Feiko Kwa, «seda elektrit kasutatakse siis elektrimootorite käitamiseks. Vesinik on väga kerge kütus ja seda saab tankida umbes viie minutiga, mistõttu on see mobiilsuse sektoris väga sobiv lahendus.»

Allikas: Eco-Runner

Tagasi üles