Kui ostad «põrsast kotis» ehk kuidas kasutatud autot valides mitte petta saada?

tehnika.postimees.ee
Copy
Hea oleks lasta enne kasutatud auto ostu see üle kontrollida mõnes sertifitseeritud teeninduses, soovitab ekspert
Hea oleks lasta enne kasutatud auto ostu see üle kontrollida mõnes sertifitseeritud teeninduses, soovitab ekspert Foto: Moller Auto

«Eesti turule jõuab endiselt müügile palju kasutatud autosid, mille varjatud vigu pole võimalik spetsialistide abita tuvastada,» räägib Moller Auto ekspert Chris Tõnisson. Siiski on mõned kindlad nüansid, millele saaks igaüks autot ostes tähelepanu pöörata.

«Sageli jõuavad meie esindustesse kliendid äsja ostetud kasutatud autode muredega ja tõesti, ülevaatusel ilmnevadki tõsised kahjustused,» ütleb Tõnisson, «ja esineb ebameeldivaid üllatusi. Näiteks on defektide varjamiseks peale kantud paks värvikiht või puuduvad autol olulised lisad, milleks võivad vabalt olla turvapadjad. Ebaausad müüjad varjavad puudusi üsna hoolikalt ja jätkuvalt tuleb ette seda, et muu hulgas näidatakse tegelikusest väiksemat läbisõitu.»

Kasutatud auto ostja ei oska tihti detailidele tähelepanu pöörata. Infot on palju, puudub kogemus ja ostutehing võidakse sõlmida kiirustades. Varjatakse nii mootori-, käigukasti- kui ka kerekahjustusi. Sellised puudused kipuvad aga selguma alles autoesinduses tehnilises kontrollis.

Läbisõidu kruttimine on endiselt moes

Üks levinumaid pettusi kahjustuste varjamise kõrval on odomeetri näiduga manipuleerimine. Näiteks on müügitehingu ajal näit 230 000 km, kuid tehnilise kontrolli käigus selgub, et tegelikult on läbitud umbes 400 000 km.

See tähendab peaaegu kaks korda kõrgemat kulumisastet ja seetõttu madalamat väärtust.

Chris Tõnisson
Chris Tõnisson Foto: Moller Auto

Praktika näitab, et pahatahtlikud müüjad muutuvad üha jultunumaks. Läbisõidu muutmine on vaid üks võimalik risk – on juhtumeid, kus on müüdud avariijärgselt ebakvaliteetselt taastatud auto. Sõiduk näeb visuaalselt hea välja, kuid alles hiljem selgub, et ei ole kasutatud õige mudeli varuosasid või midagi on üldse välja jäetud.

«See võib olla õnnetuse käigus kannatada saanud hädapidurdussüsteem, kuna see on kallis ja visuaalselt ei ole puudumist näha. Lisaks võivad olla kahjustatud kandekonstruktsioonid ja avanenud turvapatjade asemele paigaldatakse pardaarvutit petvad andurid, mis oma tegelikku funktsiooni ei täida. Ilma spetsialisti abita selliseid defekte tuvastada enamasti ei saa, kuna nende välja selgitamine vajab ekspertide diagnostikat. Taoliste puudustega sõidukid kujutavad aga üsna suurt ohtu sõitjate ohutusele,» hoiatab Tõnisson.

«Teine väga levinud raskesti avastatav pettusmeetod on sõidukisse paigaldatud ökotehnoloogiate väljalülitamine, näiteks eemaldatakse diiselautode tahmafiltrid (DPF) ja AdBlue-süsteemid. Suure läbisõiduga autol on need kulunud ja vajavad asendamist. Kuna nende uuendamine on kallis, ei soovi müüjad sellist kulutust teha ja nii pannaksegi sõiduk müüki nendeta.»

Mida peaks silmas pidama, et vältida “põrsa kotis” ostmist?

Ehkki välisel vaatlusel võib auto korralik tunduda, ei suuda ostja kasutatud auto seisukorda täielikult kontrollida. Kõige kindlam viis kasutatud autot osta on lasta seda kontrollida sertifitseeritud töökojas, kus professionaalsete tehnikute kasutuses on spetsiaalsed diagnostikavahendid.

Foto: Moller Auto

Ostes kasutatud auto margiesindusest, võib olla üsna kindel, et see on läbinud tehnilise kontrolli ja vastab nõuetele. Kui aga ostad kasutatud auto n-ö kahtlaselt edasimüüjalt või otse omanikult ning ei lase sõidukit enne ostu kontrollida, ei saa ebameeldivaid üllatusi sada protsenti vältida.

Töökodades pakutakse spetsiaalset ostueelse ülevaatuse teenust, mille käigus kontrollitakse auto ajalugu, tehnilisi komponente, mootorit, vedrustust, värvi paksust ja muid aspekte, mis võimaldavad teha teadliku ostu. Tehniline kontroll annab oluliselt rohkem vajalikku infot kui tavaline proovisõit, mida enamik kasutatud autode müüjaid pakub.

Millal öelda ei?

Parim indikaator pahatahtlikust automüüjast on tehnoülevaatusest keeldumine. Seevastu ausad müüjad müüvad heas korras kasutatud autosid, räägivad avalikult võimalikest puudustest/kulumistest ja lubavad teha kontrolli ametlikus hoolduses, et neid kinnitada.

Et kasutatud auto ost oleks turvalisem, on soovitatav eelistada autopoode, kus tehnikud on auto üle vaadanud. Kui sobivat sõidukit autopoest ei leia, tuleks lasta spetsialistidel huvipakkuvale autole enne ostu teha tehniline kontroll. Sellele kulutatud raha tasub end igal juhul ära ja võimaldab vältida hilisemaid halbu üllatusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles