Kuigi ülehelikiirusel reisilennukid lendasid juba eelmisel sajandil, pole neist ükski viimase 19 aasta jooksul õhku tõusnud. Nii venelaste Tu-144 kui prantslaste Concorde on läinud ajalukku, kuid asemele tulevad uued lahendused. Kõige konkreetsemad plaanid on ettevõttel Boom Supersonics, kes avaldas eelmisel nädalal Pariisi lennunäitusel oma uue lahenduse tehnilised detailid.
Ülehelikiirusega reisilennukid tulevad tagasi: sõiduaeg lüheneb kaks korda
Ettevõttel on juba 130 eeltellimust sellistelt tuntud lennufirmadelt nagu American Airlines, United Airlines ja Japan Airlines. Tehas saab tootmiseks valmis 2024. aastal, esimesed lennukid sõidavad välja 2025. ning reisijad saavad pardale astuda alates 2029. aastast.
Maailma kiireimat reisilennukit ehitav ettevõte Boom Supersonic teatas aga 20. juunil järjekordsest olulisest etapist ülehelikiirusel reisilennukite tagasituleku teel: Pariisi lennunäitusel näidati ülehelikiirusega lennuki Overture mootori Symphony ja kere täpsemaid detaile. Mootor on samuti tootmiseks valmis.
Ülehelikiirusel reisilennuk Overture lendab kaks korda kiiremini, kui tänapäeva traditsioonilised reisilennukid ning kütuseks kasutab see 100% taastuvallikatest lennukikütust SAF.
Boom sõlmis juba ka esimesed lepingud kere tootmiseks. Aernnovaga tehti tehing Overture´i tiibade, Leonardoga kere ja tiivakasti ning Aciturriga saba stabilisaatorpindade ehitamiseks.
Boom avalikustas nüüd esmakordselt Overture´i täieliku kõigi tehniliste süsteemide ülevaate, kuna lennukiprogramm on hakanud juba kindlalt edenema tootmise suunas.
Boomi tellijate seas on lisaks tsiviillennufirmadele veel militaartööstusettevõte Northrop Grumman, kellega arendatakse ülehelikiirusel lennuki militaarversiooni.
Peamiste esiletõstetud süsteemide hulgas pakuvad Overture'i kütusesüsteemid raskuskeskme juhtimist alla- ja ülehelikiirusega lennu ajal ning ühilduvad keskkonnasäästliku lennukütusega SAF.
Overture´i telik ühildub aga rahvusvaheliste lennujaamade maandumis- ja ruleerimisteede nõuetega ning sobib õhkutõusmiseks ja maandumiseks enam kui 600 sihtkohas.
Lennuki kere katavad täiskomposiit-struktuurid, et suurendada aerodünaamilist efektiivsust ja vähendada kaalu.
Hispaania ettevõte Aernnova, mis on üks maailma suurimaid kosmosetööstuse tarnijaid, kavandab ja arendab Overture´i tiivastruktuuri. Tiivad on struktuurilt peenemad, kui tüüpilised allahelikiirusega lennukite omad, et vähendada õhutakistust, toetades liikumist suurtel kiirustel.
Firma Leonardo valiti aga peamiseks insenerilahenduste loojaks kere konstruktsiooni komponentide projekteerimisel ja kereosade ehitusel. Kuna Itaalia ettevõte Leonardo on kommertslennukite struktuursete komposiit-komponentide alal juba kogenud, toetab firma Overture´i kere konstruktsiooni komponentide projekteerimist. Overture´i kontuuriga kere patenteeritud konstruktsioonil on suurem läbimõõt lennuki esiosas ja väiksem tagaosas. Boom kasutas seda tehnikat, et vähendada lainetakistust ja suurendada kütusesäästu ülehelikiirusel.
Boom ja mootorite disainipartner FTT jätkavad samal ajal Symphony mootori disaini ja arendust. Symphony mootori arhitektuur ja tehnilised näitajad avaldati samuti 20. juunil. Pariisi lennunäitusel näidati 3D-printeril prinditud mootori maketti ⅓ vähendusega. Eritellimusel valmistatud jõuallikas on optimeeritud jätkusuutlikeks ülehelikiirusel lendudeks.