Eelmisel kuul teatas Recording Academy mitmest muudatusest Grammy auhindade jagamise osas. Muudatused keskendusid just tehisintellekti kasutamisele laulude loomisel, mille seas kerkis esile reegel, et «ainult inimloomingul» on võimalik saada Grammy auhind ehk tehisintellektiga loodud teoseid ei tunnistata «tõelise» muusikana.
Grammyd kiitsid heaks tehisintellekti loomingu
«Teos, millel ei ole ühtegi inimautorit, ei ole ühegi auhinnakategooria jaoks sobilik,» oli reeglites kirjas.
Recording Academy tegevjuht ja president Harvey Mason jr ütles, et muusikatööstus peab uue tehnoloogiaga leppima ning sama peavad tegema ka Grammyd.
«Kogu loo saab väga selgelt kokku võtta: tehisintellekti elemente sisaldav looming on auhinnale kandideerimiseks selgelt sobiv. Punkt,» rääkis Mason The Associated Pressile. «Me ei hakka keelama Grammy auhinna või Grammy nominatsiooni andmist tehisintellekti abiga loodud teostele.»
Kui tehisintellekt või hääle jäljendamise programm esitab laulus juhtvokaali osa, oleks lugu näiteks sobilik laulukirjutamise kategooriasse, kuid mitte etteaste kategooriasse, sest esitajaks ei ole inimene, selgitas Mason. «Samuti kui laulu laulab stuudios päris inimene ja ta esitab kogu laulu, kuid tehisintellekt kirjutas sõnad või taustamuusika, siis ei ole lugu sobilik loomingu või laulukirjutamise kategooriasse.»
«Kui me näeme, et inimene on teose loomisesse olulise panuse andnud, siis me võtame teose alati arvesse kas auhinnale nomineerimisel või võitjaks kuulutamisel,» selgitas ta. «Me ei soovi tehnoloogiat näha inimloovuse asendajana. Tahame veenduda, et tehnoloogia suurendab või kaunistab inimloovust või lisab sellele midagi. Seepärast võtsimegi selles osas konkreetse seisukoha tulevastel auhindade jagamisel.»
Recording Academy on juba pikka aega kaalunud tehisintellektiga seotud reeglite kehtestamist. See on eriti aktuaalseks muutunud nüüd, kui tehisintellektiga loodud laulud muutusid populaarseks, näiteks David Guetta «Emin-AI-em» ja Grimesi häält jäljendav AI-tarkvara.
Tehisintellekti reeglistiku loomiseks viis Recording Academy läbi ulatuslikke uuringuid ning korraldas ka tehnoloogia tippkohtumisi.
«Kohtusin autoriõiguste ametiga. Me arutasime tulevikuplaane ja kuidas see föderaalsel ja seadusandlikul tasandil välja näeks,» ütles Mason ning lisas, et tehisintellektiga seotud probleemid said viimase kuue kuu jooksul lahendatud.
Grammyde uued tehisintellektiga seotud protokollid kuulutati välja kolm päeva pärast seda, kui Paul McCartney teatas, et «viimane Biitlite laul» on loodud tehisintellekti abil, tänu millele said nad eraldada John Lennoni hääle vanast demost. Tehisintellekti kasutusulatust teadmata ei saanud Mason ei kinnitada ega eitada, kas lugu oleks Grammy nominatsiooniks sobilik.
«Eks me näeme, mis sellest saab,» ütles ta. «Aga ma kujutan ette, et valmisteoses oleks kindlasti komponente, mis oleksid kandidatuuriks sobilikud.»
Kas Grammy vaatajaskond võib järgmisel aastal näha osaliselt tehisintellektiga loodud teoseid auhindadele kandideerimas?
Mida tegelikkuses nomineerimisele esitatakse, pole võimalik ennustada. Samas kinnitab Mason: «Tehisintellekti kasutatakse laialdaselt. Ma kujutan ette, et seda kasutatakse päris mitmes laulus see aasta, seega küll me näeme, kas mõni neist saab nominatsiooni või mitte. Samas olen kindel, et tehisintellekti komponentidega laule esitatakse kandideerima küll.»