PILDID Ummikutest üle: USAs sai esimese kasutusloa lendav elektriauto

tehnika.postimees.ee
Copy
Lendav auto on nagu droon, millel on rattad, kuid liikluses aitab see aeglasematest kohtadest üle lennata
Lendav auto on nagu droon, millel on rattad, kuid liikluses aitab see aeglasematest kohtadest üle lennata Foto: Alef Aeronautics

USA Föderaalne Lennuamet (FAA) andis välja esimese sertifikaadi sõidukile Model A, mida California idufirma Alef Automotive nimetab lendavaks elektriautoks, kuna see suudab liigelda tavalises tänavaliikluses, kuid vajadusel õhku tõusta ja lennata.

See on esimene täiselektriline liikur, mis suudab nii lennata kui ka teedel sõita ja mis sai USA valitsuse heakskiidu, kinnitab tootja.

Sõiduki hind on 300 000 dollarit (ligi 270 000 eurot) ja see mahutab kuni kaks reisijat. Mööda maad sõidab masin ühe laadimisega 320 km, õhus 175 km. Esimesed tellijad saavad oma tänava- ja õhuristleja kätte 2025. aastal.

Alef Automotive´i lendav elektriauto Model A sai FAA-lt siiski loa nn eksperimentaalses kategoorias, mis ei anna veel täit õigust selliseid masinaid tootma ja müüma hakata.

Foto: Alef Aeronautics

Model A on esimene eksperimentaalse sertifikaadi saanud elektriauto, mis lisaks lendamisele võib kulgeda tänavaliikluses nagu tavaline auto, kuid ei arenda paraku kuigi suurt kiirust, sobides seega pigem linnaliiklusse.

Auto maksimaalne kiirus on 40 kilomeetrit tunnis, kuid nagu tootja kodulehel märgib, on kiiremaks kohalejõudmiseks sobiv valida maapealse kulgemise asemel juba lendamine.

Alefi asutajameeskonnal, kuhu kuuluvad Constantine Kisly, Pavel Markin, Oleg Petrov ja Jim Dukhovny, on pikk kogemus inseneri- ja tehnoloogiaarenduse vallas ning tiim on töötanud lendavate autode ehitamise vallas alates 2015. aastast. Täissuuruses prototüüp valmis 2019. aastal.

Foto: Alef Aeronautics

Lendavate autode arendaja on saanud toetust tuntud investoritelt, kelle hulka kuulub Tim Draper (kes oli üks esimesi riskikapitaliste, kes investeeris Teslasse), endine DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) juht ja Ford Aerospace´i töötaja  Anthony Tether, NBA korvpallistaar Luis Scola, Bugatti ja Jaguari disainer Hirash Razaghi ja teised.

Esimene toode Model A on praegu ainuke vertikaalse õhkutõusmise ja maandumise võimalusega lendav elektriauto, mis sobib sõitmiseks ja parkimiseks linna olemasolevasse infrastruktuuri. Kabiin on muu kerega ühendatud kardaanliigenditega, mis tagab sujuva ja stabiilse sõidu ja lennu. Ohutuse suurendamiseks, heli summutamiseks ja ruumi kokkuhoiuks pole masinal väljaavanevaid propellereid, vaid need asuvad autokujulise sõrestiku all.

Foto: Alef Aeronautics

Peamiste ohutuskomponentide hulka kuuluvad veel kõigi põhikomponentide kolme- kuni kaheksakordne kordamine, reaalajas tuhandepunktiline auto korrasoleku diagnostika, lennueelne stardi tagasilükkamise diagnostika, takistuste tuvastamine ja vältimine, liuglemisega maandumine ja ballistiline langevari, mis maandab kogu sõiduki koos reisijatega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles