Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Ekspert annab nõu: kuidas valmistada autot ette suviseks automatkaks ja mida teha häda korral?

Copy
Automatkale minnes peab arvestama, et auto saab kohati vatti palju rohkem, kui igapäevasõite tehes
Automatkale minnes peab arvestama, et auto saab kohati vatti palju rohkem, kui igapäevasõite tehes Foto: Johnny_px / Pixabay

Praegu kestab see kahekuine hooaeg, mil eestlased enim automatku ette võtavad. Topauto järelteeninduse juht Aivar Kägu annab nõu, kuidas oma neljarattaline kaaslane enne suvist pikemat sõitu ette valmistada ja mida teha, kui kuskil üksildases paigas mõni viperus kimbutab.

Automatkamisele on iseloomulik, et kilomeetrid kogunevad üsna kiiresti isegi siis, kui  vaid Eestimaal ringi tiirutada, rääkimata Lätti või kaugemalegi sõitmisest. Sellepärast soovitab Kägu enne minekut üsna kriitiliselt üle vaadata veermiku enim kuluvad osad, nagu sillad, puksid, pidurid ja laagrid.

«Kuna pidurid on turvalisuse mõttes üks olulisemaid osi, tuleks erilist tähelepanu pöörata nende seisukorrale. Näiteks kui sõita kuhugi mägisemasse paika Euroopas, siis ei ole mõtet teele asuda, kui piduriklotsidest on kolmandik alles, vaid klotsid enne minekut ära vahetada, vastasel juhul nad lihtsalt ei pea pikka matka vastu,» selgitas Kägu. «Samuti võiks lasta südamerahu huvides autoteeninduses üle vaadata pukside ja laagrite seisukord, sest ise on teinekord raske hinnata, kui palju on nende eluiga järel.

Vedelikud vaheta enne pikemat reisi

Teiseks tuleks veenduda, et autol on värskelt vahetatud kõikvõimalikud vedelikud, alates õlidest ning lõpetades piduri- ja jahutusvedelikuga. Pikal sõidul saab auto rohkem koormust ja pole mõtet riskida sellega, et keset reisi tuleb hakata remonditöökoda otsima.

Kindlasti võiks veenduda, et autol on olemas rattavõti, tungraud ja varuratas, et purunenud rehvi korral ratas vahetada ja sõitu jätkata.

Enne pikemat sõitu võiks varuratta rõhku ja seisukorda lasta kontrollida autotöökoja spetsialistil. Uuematel sõidukitel ei pruugi varuratast olla, kuid sel juhul tuleks vaadata, et rehviparanduskomplekt on töökorras ja selle kasutus kehtiv. Siis tasuks lasta autotöökoja tehnikul endale näidata, kuidas see töötab.

Mida teha rehviparanduskomplektiga?

«Meil on olnud juhtumeid, kui inimesel on autos kompressor ja rehviparandusvaht olemas, aga ta lihtsalt ei oska neid kasutada. Osad vahud näiteks lastakse otse rehvi sisse, osad vahud käivad kompressori külge,» rääkis Kägu.

«Kui rehvirõhu hoiatussüsteem märku annab, et tuvastatud on rehvirõhu kadu, siis tuleks autos kaasas oleva kompressoriga rehvirõhku kontrollida ja rehvid täis pumbata. Kui rehvis on väike nael või kruvi, siis soovitame pigem rehv täis pumbata ja esimesse võimaliku töökotta suunduda. Vahtu võiks kasutada siis, kui seda võimalust kohe ei ole,» lisas Kägu.

Artikli foto
Foto: Nicolás/Pixabay

Küll tuleb aga meeles pidada, et pärast katkise rehvi remontimist vahuga tuleks esimesel võimalusel ikkagi remonditöökotta minna, sest rehv tuleb veljelt maha võtta, puhastada ja korralikult remontida, et edasisõitmine oleks maksimaalselt turvaline. Automatka lõpuni vahuga remonditud rehviga Kägu sõita ei soovita.

«Lisaks on rehvivahuga see mure, et kui sõidukil on rehvirõhuandurid, võib vaht ventiili rikkuda. Mõningatel juhtudel ei ole võimalik ventiili eraldi vahetada ja seda tuleb teha koos anduri vahetusega,» ütles Kägu.

Kuidas mudast välja saada?

Igasuvine probleem automatkadega on seegi, kui sõiduk kipub soisemates või liivasemates kohtades kinni jääma.

Kägu soovitab enne offroad'ile minekut siiski kainelt oma auto võimekust hinnata ning arvestada ka sellega, et matkavarustust ja inimesi täis auto on tublisti raskem kui tühimassi korral.

«Metsas aitavad hullematest kohtadest välja tugevad oksad, mida tasub rehvide alla panna ja vaikselt gaasi andes proovida edasi liikuda. Kui autorattad on aga juba tugevalt pinnasesse kaevunud, siis ei aita tavaliselt muu, kui kutsuda appi sõber või autoabi. Üksildases paigas viibides võib see muidugi tähendada tundidepikkust ootamist,» ütles Kägu.

Tulekustuti korda

Meeles tuleb pidada ka seda, et autos oleks kontrollitud tulekustuti ning kui automootorist tõuseb suitsu, siis ei tohi kapotti kohe täielikult avada, sest kui tulekoldele hapnikku anda, eskaleerub põleng kohe. Tule kustutamist tuleb alustada kapoti serva vahelt. Ühekilosest tulekustutist ei pruugi aga piisata, seega on nutikal automatkajal sõidukis suurem tulekustuti.

Neile, kes lähevad välismaale matkale uuema autoga, soovitab Kägu üle kontrollida, millised garantiitingimused läbitavates riikides autole kehtivad, kuna need võivad olla Eestist erinevad. Kindlasti tuleks veenduda, et sihtriigis autoabi teenus kehtiks.

Lõpetuseks võiks aga veenduda mugavusvarustuse korrasolekus. Selleks tasub täita konditsioneer, vahetada kojamehed ning vaadata, et töötaks kõik auto elektriseadmed.

«Reisil on vaja laadida autos mitmeid telefone ja muid seadmeid, seega võiks kaasas olla varukaitsmeid, sest kui ühendada korraga palju elektritarbijaid, kipuvad autol kaitsmed läbi minema, eriti sigaretisüütaja kasutamise korral,» rääkis Kägu. «Need, kes armastavad telkima minnes pidu panna ja autoraadiost pikalt muusikat kuulata, peaksid arvestama sellega, et ükski autoaku ei pea hommikuni vastu, mistõttu tuleb vahepeal lasta automootoril töötada.»

Tagasi üles