Päevatoimetaja:
Kaido Einama

SÄUTSUSÕDA ALGAB TAAS Twitter toob tagasi poliitilised reklaamid (1)

Copy
Elon Musk taastas Trumpi konto Twitteris (uue nimega X)
Elon Musk taastas Trumpi konto Twitteris (uue nimega X) Foto: Andre M. Chang

Twitter, mis sai hiljuti uueks nimeks X, toob esimest korda pärast 2019. aasta USA presidendivalimisi poliitilised reklaamid oma platvormile tagasi. See samm tehakse enne 2024. aasta presidendivalimisi ja Twitter väidab, et nad palkavad töötajaid oma turva- ja valimismeeskondade laiendamiseks.

Twitter kinnitab, et nad võitlevad igasuguse poliitilistest reklaamidest lähtuva valeinformatsiooniga, hoolimata sellest, et Musk koondas suure osa töötajatest, kes jälgisid valeteavet, vaenulikku käitumist ja sihipärast ahistamist.

Valimisi silmas pidades väidab ettevõte, et platvormil on vaja lubada poliitilisi reklaame, et inimesed saaksid «oma huvidest reaalajas rääkida» ja Twitter saaks loomulikult selle suhtluse ajal raha.

«Värskendame seda poliitikat, et tagada õige tasakaal tegeledes kõige kahjulikumat tüüpi sisuga – sellise sisuga, mis võib hirmutada või petta inimesi ning sundida loobuma oma õigusest osaleda kodanikuprotsessis – ja samas mitte tsenseerida poliitilist arutelu,» ütles Twitter oma blogipostituses.

Twitteri endine tegevjuht Jack Dorsey rakendas reegli, mis keelab poliitilised reklaamid, sest Facebooki vastu esitati süüdistused valeinformatsiooni levitamisest kasu saamises. Tol ajal Facebook poliitilisi reklaame faktide alusel ei kontrollinud.

«Meil pole õige öelda, et me teeme kõvasti tööd, et takistada inimestel valeinformatsiooni levitada, aga kui keegi maksab meile selle eest, et me sihiliselt sunniksime inimesi poliitilist reklaami nägema... noh... nad võivad teha mida iganes nad tahavad!» ütles Dorsey aastal 2019.

Ettevõtte uus poliitreklaam näib olevat otseses vastuolus otsusega ennistada ametisse avaliku elu tegelased, kes on pidevalt õhutanud vihakõnet ja valeinformatsiooni, sealhulgas presidendikandidaat Donald Trump, kes postitas Twitterisse uuesti esimest korda eelmisel nädalal pärast kolmeaastast keeldu.

Dorsey blokeeris Trumpi Twitteri konto 2021. aasta jaanuaris ettevõtte reeglite rikkumise eest, sest Trump levitas Twitteris valeinformatsiooni ja õhutas tormijooksu Kapitooliumile Washingtonis. Twitteri ostnud vastuoluline ärimees Elon Musk taastas Trumpi konto läinud aasta lõpus.

Trumpi esimeseks postituseks on tema vahistamisfoto koos tekstiga: «Valimiste sekkumine. Ärge kunagi alistuge!» kuna ta väidab jätkuvalt, et 2020. aasta presidendivalimistel varastati tema valimisvõit.

Twitter väidab, et poliitiliste reklaamide keelu ümberpööramisega võitlevad nad endiselt väärinfo vastu. Ettevõte plaanib lisada postitustele, mis rikuvad kodanikuühtluse poliitikat, sildikesed, mis aitaks nende sõnul teadvustada postituses olevat valeinformatsiooni. Lisaks väidab ettevõte, et nad keelavad «vale või eksitava sisu reklaamimise, sealhulgas vale või eksitava teabe, mille eesmärk on õõnestada üldsuse usaldust valimiste vastu, püüdes samal ajal säilitada vaba ja avatud poliitilist arutlust.»

Pärast seda, kui Musk vallandas enamiku Twitteri töötajatest, kelle kohustuseks oli vale või eksitavat teavet eemaldada ja modereerida, ütles Twitteri valeinformatsiooni levikut uurinud Columbia ülikooli äriprofessor Gita Johar NBC Newsile, et Twitteri otsus «teeks veebilehest kuulujuttude, vandenõuteooriate ja valede keskuse ning need valed võtaks nii platvormil kui inimeste kujutlusvõimes võimust.»

Selle aasta alguses läbi viidud uuring näitas, et väärinfo levitamine Twitteris suurenes 44 protsenti pärast seda, kui Musk sotsiaalmeediaplatvormi 2022. aasta oktoobris ära ostis.

Uuring näitas, et Twitteris on 490 «superlevitaja» kontot, mis propageerivad valeinformatsiooni ja vandenõuteooriaid, ning viitas, et selliste kontode levik võib olla tingitud sellest, et Musk vallandas Twitteri sisu modereerimise meeskonna.

Twitter väidab, et poliitiliste reklaamide taaslubamine ei kujune probleemiks, kuna ettevõte laiendab oma turva- ja valimismeeskondi, lisades, et see pakub ka ülemaailmset reklaamide läbipaistvuskeskkonda, mis võimaldab kasutajatel näha poliitilisi reklaame. Seda teeb Twitter aga ainult seepärast, et eelmisel nädalal jõustunud Euroopa Liidu digiteenuste seadus nõuab seda.

Tagasi üles