EKSPERT SOOVITAB Meeldetuletus autoomanikule: vaata enne sügist need asjad üle!

tehnika.postimees.ee
Copy
Amservi järelteeninduse juht Ahti Aasala
Amservi järelteeninduse juht Ahti Aasala Foto: Amserv

Kui suvel on autoga korralikult kilomeetreid kogutud ja loodus jättis liikurile oma jäljed, soovitab järelteeninduse ekspert oma neljarattaline enne sügist kindlasti üle vaadata ja veenduda selle heakorras. Vesine ja sombune aeg on ees ja kulunud suverehvid või läbipaistmatu esiklaas kujutavad liikluses ohtu nii endale kui ka teistele, ütleb Amservi järelteeninduse juht Ahti Aasala.

Kui rehvid on läbi

«Me kõik soovime sooja ja päikeselist vananaistesuve, kuid kahtlemata ootab ees ka vihmane ja pime periood,» tõdeb Aasala ja lisab, et kindlasti pole hea mõte minna talvele vastu lõpuni kulunud suverehvidega. «Kokkuhoiu eesmärgil proovivad paljud sõita suverehvidega n-ö lõpuni, see tähendab mustri täieliku kulumiseni. Kui suverehvidel mustrit enam pole (alla 1,6 mm), siis teekattega haarduvalt rehvi pinnalt vett ära ei juhita, tekib vesiliug ja auto ei ole juhitav – tagajärg sellises olukorras on ettearvamatu.»

Kes uusi suverehve vastu sügist soetada ei soovi, sellele annab Aasala nõu paigaldada lamellrehvid autole alla juba sügisel: «Siiski tuleks enne talve veenduda, et lamellide jääk on üle 3 mm, vastasel juhul ei tohiks ka nendega enam liikluses sõita.»

Juhul kui suverehvid on lõpuni kulunud ja lamelle hoiul ei ole, tasub uurida sooduspakkumisi, sest Amservi järelteeninduse juhi sõnul soovivad rehvimüüjad suve lõpus oma laod suverehvidest tühjaks saada, sest peagi algab talverehvide hooaeg ja uuel aastal tulevad tootjatel uued mudelid sisse.

Sama protseduur, mis igal aastal

Kooliaasta alguses on ilmselt paljud lapsevanemad koostanud nimekirjad lastele vajalikest kooliasjadest, mis tuleb poest soetada.

Sarnaselt võiks Aasala arvates iga autoomanik teha vähemalt oma peas väikese nimekirja asjadest, mis vajaksid auto ülevaatamisel tähelepanu. Lisaks rehvide heakorrale soovitab ta üle vaadata esiklaasi ja tuled. Kokku kolm olulist osa autost, mis tagavad mugava ja ohutu sõidu.

«Esiklaas peab olema puhas ja läbipaistev – ideaalis mõrade ja täketeta, kaetud vetthülgava klaasivahaga,» jätkab Aasala, «klaasipühkijad töökorras ja paagis klaasilt putukaid eemaldav pesuvedelik.»

Tema sõnul ei viitsi paljud autoomanikud eraldi ainult klaasipühkijatega tegeleda ja ootavad nende vahetamiseks järgmist teenindusaega. Nähtavuse seisukohast pole see parim mõte, sest ootamatult halvenevates ilmastikutingimustes pole rabeda või rebenenud kummiäärega klaasipühkijatega midagi teha, sest klaas puhtamaks ei saa ja nähtavus on halb.

Tuhmunud esituld saab poleerides ja laki või kilega kattes taastada
Tuhmunud esituld saab poleerides ja laki või kilega kattes taastada Foto: Erik Mclean / Pexels

«See võib-olla tundub iseenesest mõistetav, kuid ikka ja jälle on vaja meelde tuletada, et autoomanikud kontrolliksid, kas nende sõiduki välised valgustid töötavad ja esitulede valgusvihud on reguleeritud. Kui tuleklaaside plast on tuhmunud või kollane, siis seda saab mõnel korral poleerimisega eemaldada,» lisab Aasala, rõhutades, et oluline on poleeritud pind peale poleerimist katta, et see kohe uuesti UV-kiirguse ja mehaanilise kulumise mõjul tuhmuma ei hakkaks. «Meie teeme seda UV-kindla lakiga, aga tulede katmiseks kasutatakse ka spetsiaalset kilet.»

Kui ees seisab tehnoülevaatus

Kõike eelmainitut soovitab Aasala kõrva taha panna ka nendel autojuhtidel, kellel on autoga lähiajal plaanis korraline tehnoülevaatus: «Auto kasutaja või omanik saab enne ülevaatusele minemist teha ise ringi ümber auto ja hinnata kriitilise pilguga selle seisukorda. Väga lihtne on ise kontrollida, kas kõik välised valgustid põlevad, klaasipuhastid pühivad, seisupidur peab ja helisignaal töötab.»

Samuti võiks kontrollida rehviturvise jääki ja esiklaasi seisukorda (juhi vaatevälja segavaid mõrasid ei tohi olla). Aasala meenutab liiklusseaduse paragrahvi, mis sätestab, et ülevaatusel peab autos olema ohukolmnurk, tõkiskingad ja kehtiva sertifikaadiga tulekustuti. Kui tegu on ettevõtte sõidukiga, siis ka esmaabivahendid.

Kuidas valida hea tehnoülevaatuse koht?

Kuidas saada aru, kas tehnoülevaatuse viib läbi vilunud spetsialist või on eksperdi töös puudujääke? Aasala arvates kvaliteediprobleemi siinsete tegijate seas märgata ei ole ja üldiselt teevad kõik ülevaatajad kohustusliku osa ära. Loomulikult saab ka transpordiamet ülevaatuspunktidesse paigaldatud kaamerate abil teha järelkontrolli igale tehtud ülevaatusele.

Ta lisas, et ülevaatajad vastutavad korrektselt tehtud töö eest oma litsentsiga. Hea ülevaataja teeb ära kohustusliku ja märkab ning annab soovitusi, millele peaks kasutaja tähelepanu pöörama nii ohutuse kui mugavuse seisukohast.

«Tehnoülevaatuse teostaja peaks kindlasti olema suhtluses konkreetne ja kliendile arusaadav, et auto omanik saaks aru, mis on kohustuslik ja mis soovituslik,» lisab Aasala.

Levinumad probleemid tehnoülevaatusel

«Käesoleva aasta numbrid ütlevad, et Eesti teedel liikleva sõiduauto või tarbesõiduki keskmine vanus on 15 aastat ja korralisel ülevaatusel osalenud sõidukitest igal kuuendal avastatakse puudus(ed), mis tuleb enne korduvülevaatust korrastada,» avab Amservi järelteenindusjuht valdkonna statistikat.

Toyotate müügi ja teenindusega tegelev Amserv teeb ka autode tehnoülevaatusi ja Aasala sõnul esineb autode tehnokontrollis kõige sagedamini valgustusseadmetega seotud puudusi: «Enamikul autodest on tuled plastist klaasiga. Ilmastiku, kulumise ja kasutusaja mõjul plast aga tuhmub, tõmbub kollaseks või isegi mõraneb. Palju on juhtumeid, kus mõni valgusallikas on kustunud. Kui see on esilaternas, siis enamjaolt märkab seda juht ka ise, aga kui näiteks ei põle numbrituli, siis pigem mitte. Esitulede puhul esineb päris palju ka seda, et tuled on reguleerimata ja valgusvihk näitab puude latvasid, auto alla või mõõdab hoopiski maanteekraavi.»

Viimaste aastate statistika näitab ka seisupiduri halvenevat seisukorda.

«Siin võib tõmmata võrdusmärgi automaatkäigukastiga sõidukite eelistuse vahele, kus kasutajad piirduvad käigukangi parkingu asendisse lükkamisega. Kui seisupidurit ei rakendata, jäävad trossid ja klotsid kinni. Tõenäoliselt hakkab see trend siiski varsti uuesti kahanema, sest uuematel mudelitel toimib seisupiduri rakendamine juba automaatselt.»

Kellel seisab auto tehnoülevaatus ees, sellel soovitab Aasala valida ülevaatuspunkt, kuhu saab aja ette broneerida – neid tekib tema hinnangul kogu aeg juurde, kuna planeeritud töögraafik korrastab ka ülevaatuspunkti tööd. Kõiki ülevaatuspunkte näeb transpordiameti veebileheküljel, kust leiab endale sobiva asukohaga teenusepakkuja.

«Ma ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kellele meeldiks oodata tehnoülevaatuse järjekorras. Kui aeg on broneeritud, pole reeglina vaja ka järjekorras oodata,» nõustab Amservi järelteeninduse juht autoomanikke.

Mida peaks hübriid- või elektriauto omanik teadma tehnoülevaatusest?

Aasala sõnul kehtivad tehnoülevaatusel hübriid- ja elektrisõiduautodele samad nõudmised, mis diisel- ja bensiinimootoriga autodele: «Transpordiamet pole uut tüüpi autodele eraldi tähelepanu pööranud, see tähendab, et suures osas teostatakse ülevaatus samadel alustel. Küll aga tasub ülevaatuses täpsustada, kas autole on märgitud ära mõni kehtiv tehasekampaania – tänu sellele võib auto kasutaja hoida kokku remondikuludes. Mugav ja kasulik on teostada tehnoülevaatus ametliku edasimüüja juures, kes on auto garantiitingimuste ja tehase kampaaniateinfoga kindlasti kursis.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles