Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Autorendi väiksem vend

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
A cleaner walks past a Smart car displayed in front of a poster featuring U.S. NBA basketball superstar Kobe Bryant in a showroom in Beijing July 11, 2011. The fast-growing number of affluent, hip Chinese, is enamored with Daimler's Smart car, the tiny but nimble, colorful two-seater that looks almost more toy than transport. Smart, along with Mercedes' compact A class and B class, is part of Daimler's drive to transform itself from a luxury car maker into a full-range producer. The division tallied 5,440 sales in China in the first half of this year, surpassing its entire 2010 total, and challenging sales in the United States, which have stalled after a promising start. China, now the world's biggest auto market, is a must-win play for Smart, which currently counts Germany and Italy as its biggest markets. Picture taken July 11, 2011. To match Feature CHINA-SMART/    REUTERS/David Gray     (CHINA - Tags: TRANSPORT BUSINESS)
A cleaner walks past a Smart car displayed in front of a poster featuring U.S. NBA basketball superstar Kobe Bryant in a showroom in Beijing July 11, 2011. The fast-growing number of affluent, hip Chinese, is enamored with Daimler's Smart car, the tiny but nimble, colorful two-seater that looks almost more toy than transport. Smart, along with Mercedes' compact A class and B class, is part of Daimler's drive to transform itself from a luxury car maker into a full-range producer. The division tallied 5,440 sales in China in the first half of this year, surpassing its entire 2010 total, and challenging sales in the United States, which have stalled after a promising start. China, now the world's biggest auto market, is a must-win play for Smart, which currently counts Germany and Italy as its biggest markets. Picture taken July 11, 2011. To match Feature CHINA-SMART/ REUTERS/David Gray (CHINA - Tags: TRANSPORT BUSINESS) Foto: DAVID GRAY/REUTERS

Aeg-ajalt võib ette tulla olukordi, kus vaja päeva jooksul teha mitu sõitu, kuid taksot igaks korraks võtta pole otstarbekas. Rendiauto oleks aga samuti priiskamine. Appi tuleb teenus, mis paigutub nende kahe vahele.


Auto jagamine või ühisauto ehk inglise keeles car sharing on teenus, mis läänemaailmas juba mitu aastat populaarne olnud. See seisneb autode lühiajalises, tavaliselt tunnipõhises rentimises. Nii on võimalik autot kasutada üheks konkreetseks sõiduks või mitmeks sõiduks lühikese ajaperioodi vältel. Mõneti on tegemist justkui taksoga, aga ilma juhita.

Ühisauto juured ulatuvad juba 1948. aastasse, mil autode lühiajalist kasutamist rentnike poolt katsetati Šveitsis. Kuna teenus eeldab aga operatiivset ülevaadet autode asukohtadest, läbimõeldud ja mugavalt toimivat autode laenamisprotsessi, siis projekt kuigi edukas ei olnud. Ka hilisemad katsetused 1970ndate Prantsusmaal ja Hollandis jooksid paari aastaga liiva.

Autode lühiajaline renditeenus hakkas vaikselt arenema 1980ndatel, eelkõige Saksamaal ja Šveitsis, aga ka Rootsis, Ameerika Ühendriikides, Kanadas ja Hollandis. Kiire areng algas 1990ndatel Euroopas, kui Saksamaal asusid tegutsema mitmed konkureerivad ühisauto firmad.

Eestis uus teenus
Lühiajaline autorent pole Eestis teenuste pakkujate puudumisel populaarne olnud ja mõjub uudsena ka praegu. Siiski on sellelgi turul viimasel ajal katsetaja, kelle rohelisi autosid Tallinna teedel nii seismas kui ringi sõitmas võib näha.

«Alustasime teenuse pakkumisega möödunud aasta juulis, vajalik arendustöö algas muidugi varem,» ütleb Aivo Olev, Minirent OÜ esindaja. Inspiratsioonina ei nimeta Olev aga sugugi mitte välismaiseid car sharing teenusepakkujaid, vaid hoopis kohalikke innovaatilisi ettevõtteid ja teenuseid, näiteks mobiilparkimine, aga ka pakiautomaadid.

Auto jagamise mõte seisnebki selles, et luua toimiv ja kasutajale mugav süsteem, kuidas sama autot mitme inimese jaoks tööle panna. Vähenevad siis ju kogukulud nii kasutaja kui ka kogu ühiskonna jaoks. «Auto püsikulud jagunevad mitme inimese vahel, väiksem autode hulk koormab aga vähem tänavaid ja parkimisplatse,» ütleb Olev.

Innovatsiooni on pealtnäha lihtsas teenuses aga omajagu. «Innovatiivse lahendusena koostöös EMT telemaatikaosakonnaga toimub autode avamine, aktiveerimine ja sulgemine mobiiltelefoni teel,» tutvustab Olev.

Kliendi jaoks tähendab see seda, et ta saab soovi tekkimisel auto kohe kasutusele võtta, kuna puudub vajadus auto füüsilise üleandmise järele rendifirma esindaja poolt. Isegi kui inimene kasutab teenust esimest korda, saab nutitelefoni omanik teha kõik vajalikud toimingud mobiiltelefonis käigu pealt ning mõni minut hiljem juba sõita.

Populaarne maailma suurlinnades
Lühiajaline autorent või autode jagamine on populaarne suurlinnades Ameerika Ühendriikides, Inglismaal ja mandri-Euroopas. Teenuse mõte ongi vähendada liikluskoormust piirkondades, kus on palju inimesi ja rohkelt autosid.

Seepärast ongi teenus eelkõige populaarsem just linnades nagu London, New York, Washington ja Berliin. Aga kas ühisauto võiks populaarseks saada ka Eestis? «Olemegi arvestanud, et meie teenus peaks sobima hästi inimesele, kes kasutab autot päevas keskmiselt 1-3 tundi,» ütleb Aivo Olev, kirjeldades sihtgruppi.

«Näeme palju võimalikke sihtgruppe – töötajad, kellel on vaja linnas asju ajada, aga puudub ametiauto kasutamise võimalus; asendusautona, kui pärisauto hoolduses; turistid, kel soov omal käel linnaga tutvuda, aga miks mitte ka noorel pereemal poodi sõitmiseks, kui pere ainus auto paraku abikaasat tööle ja tagasi sõidutab...» loetleb ta.

ZipCar maailma edukaim
•    Üks maailma edukamaid ühisautofirmasid on 2000. aastal asutatud ZipCar, mis tegutseb Ameerika Ühendriikides, Kanadas ja Inglismaal. Ettevõtte autoparki kuulub üle 8000 auto, teenuse kasutajaks on registreerinud üle poole miljoni inimese.
•    Zipcari kasutajaskond koosnebki registreeritud kasutajatest, kes lisaks iga-aastasele liikmemaksule tasuvad autode rentimise eest kas tunni- või päevapõhiselt. Hinnad on eri linnades erinevad, samuti sõltub rendihind kasutatavast autost. Valikus on nii väike- kui keskklassi autod, aga ka näiteks maasturid.

Märksõnad

Tagasi üles