Isejuhtiv buss saab aku täis bussipeatuses selle ajaga, kui reisijad peale-maha lähevad
Superkondensaatorite tehnoloogia ei vaja liitium-ioonakusid, kuid sõiduaeg on lühem
Tulevikutranspordi jaoks on väikesed kiirelt akusid laadivad süstikbussid üheks põhilahenduseks
Elektribusside kasutamise suurim takistus on raske sõiduki veel raskemad akud ja pikk laadimisaeg. Eesti iseautofirma Auve Tech ja superkondensaatorite tootja Skeleton Technologies leidsid sellele probleemile lahenduse: superkondensaatorid saab täis sekunditega.
Skeleton Technologiesi ja Eesti autonoomsete sõidukite ettevõtte Auve Tech koostööna valminud ülikiire laadimissüsteem linna ühistranspordi sõidukitele kasutab energiaallikana superkondensaatoreid, mis on jõudnud prototüübist demonstratsiooni etappi ehk sellise masinaga saab juba ringi sõita.
Aku täis vaid peatuses seismise ajal
«Skeletoni insenerid pingutavad linnatranspordi kulutõhusate lahenduste nimel, et see oleks keskkonnasõbralik ja heitmevaba,» ütles ettevõtte tehnoloogiajuht Ardo Kõiv, «tahame luua automaatse laadimissüsteemi, mis on võimeline laadima ühissõidukit lühikese aja jooksul, mis kulub reisijate maha- ja pealeminekuks ehk vaid sekunditega.»
Koostöös Auve Techiga viidi uus tehnoloogia prototüübist demonstratsiooni faasi. Skeletoni meeskond töötas välja superkondensaatoritel põhineva laadimisjaama ja konstrueeris automaatse juhtimissüsteemi katuselaadimiseks pantograafiga ehk sarnase süsteemiga, nagu trollide ja trammide «sarved». Auve Tech arendas sõiduki, mis on superkondensaatori laadimissüsteemi toega.
Tuleviku transpordisüsteem võib tugineda just sellistel pisikestel autonoomsetel sõidukitel, millega inimesi liigutatakse nende kodust vaid lühikese jalutuskäigu kauguselt soovitud sihtkohta. Seega aitab elektriline süstikbuss koos Skeletoni superkondensaatoritega sellist transpordisüsteemi üles ehitada, kus mõnes peatuses korraks peatudes saab sõiduk end hetkega autonoomselt täis laadida ja edasi sõita.
Kiirelt täis ja kiirelt tühjaks
Isejuhtival bussil kasutatakse energiaallikana Skeletoni superkondensaatoreid, mis erinevad tavalistest liitiumioonakudest selle poolest, et traditsiooniliste akudega sõidukid pakuvad pikka sõiduulatust, kuid nende laadimine võib kesta kümnetest minutitest tundideni.
Seevastu superkondensaatorid laevad end täis vaid mõne sekundiga, kuid nende sõiduulatus on palju lühem.
«Tegelikult piisaks üsna vähestest kiirlaadimisjaamadest, et autonoomne buss saaks reisijaid katkematult teenindada,» selgitas Skeletoni tehnoloogiajuht.
Kõivu sõnul tehnoloogia arendamine jätkub: «Süstikbuss sõidab ühe laadimisega üle kaheksa kilomeetri. Simulatsioonid aga näitasid, et kasutades meie superpatareisid, saaks sõiduulatust isegi kümnekordistada.»
Mida superkondensaatoritega lahendus endast kujutab?
Nii laadimisjaam kui ka sõiduk sisaldavad 16 superkondensaatori moodulit.
Laadimine käib automaatselt katuselt, kasutades pantograafisüsteemi, mis tagab võimsuse kuni 600 kW. See on võrreldav umbes 500 USA kodumajapidamise hetkelise energiatarbimisega.
Laadimisjaam ise tarbib elektrivõrgust 15 kW, kogudes elektribussi jaoks energiat. Superkondensaatorid laadimisjaamas laevad end täisvõimsuseni seitsme minutiga.