Üsna üllatava sammuna, mis on pannud paljusid mõtisklema nende kasutajate privaatsuse üle, on nii Facebook kui ka Instagram avalikustanud plaanid tellimusteenuse kasutuselevõtmiseks Euroopas. Tellimusteenus lubab kasutajatele reklaamivaba veebikogemust. Uus funktsioon on saadaval kogu Euroopa Liidus ning selle hind on 9,99 eurot kuus veebikasutajatele ja 12,99 eurot kuus iOS-i ja Androidi kasutajatele.
Tahate, et Facebook ei nuhiks teie järel? Makske hingehinda! (2)
Sotsiaalmeedia hiiglased, kes on sageli segatud andmete privaatsust puudutavatesse aruteludesse, reklaamivad nüüd oma uut pakkumist kui vahendit, mille abil Euroopa kasutajad saavad taastada kontrolli oma veebipõhiste tegemiste üle. Nende platvormide taga oleva ettevõtte Meta sõnul on nende toodetele jätkuvalt tasuta juurdepääs neile, kes otsustavad tellimust mitte osta. Nad kinnitavad, et mittetellijate kasutuskogemus jääb muutumatuks ja olemasolevad reklaamieelistuse tööriistad jäävad kergesti ligipääsetavaks.
Loe ka vandeadvokaat Maarja Pildi asjakohast kommentaari:
Reklaamivaba liitumisvõimalus on kohandatud 18-aastastele ja vanematele isikutele Euroopa Liidus (EL), Euroopa Majanduspiirkonnas (EMP) ja Šveitsis. Esialgu hõlmab see kõiki seotud Facebooki ja Instagrami kontosid, kuigi Meta plaanib lingitud kontode eest lisatasu kehtestada. Alates 1. märtsist 2024 lisandub iga lingitud konto eest lisatasu 6 eurot veebis või 8 eurot iOS-is ja Androidis. Ettevõte lubab, et niikaua kui teie tellimus kehtib, ei kasutata teie andmeid suunatud reklaami jaoks.
Kuigi reklaamivaba veebiplatvorm võib tunduda unistuse täitumisena paljudele, kes on väsinud pealetükkivast ja suunatud reklaamist, peitub võti aga peenemates punktides. Sellele reklaamivaba oaasile juurdepääsu saamiseks peavad kasutajad maksma liitumistasu, mis tõstatab küsimuse, et kas see on tehnoloogiahiiglaste jaoks veel üks viis, kuidas oma pühendunud kasutajabaasilt raha teenida.
Kriitikud väidavad, et Facebook ja Instagram peaksid seadma esikohale pakilisemad probleemid, nagu nende andmetöötlustavad ja valeinformatsiooni levik nende platvormidel. Selle asemel näib, et nad pakuvad tellimusteenust varjatud jõupingutusena, et saada kasu rahulolematumast kasutajaskonnast.
Norra appihüüd e-privaatsuse tugevdamiseks
Norra on esitanud ametliku avalduse Euroopa Andmekaitsenõukogule, et see kaaluks kogu kontinenti hõlmavat Meta andmete kogumise tavade keelustamist Facebookis ja Instagramis reklaamimisel, laiendades seda kogu Euroopale.
Norra andmekaitseamet, tuntud kui Datatilsynet, tegi varasemalt ähvardusi trahvida Metat iga päev ühe miljoni krooniga (umbes 83 000 eurot), et veenda ettevõtet andmete kogumist lõpetama. Augustis algatas Datatilsynet igapäevased trahvid, väites, et Meta pole nende nõudmisi täitnud. Juulis jõustunud keeld, mis viis trahvide määramiseni, aegub aga 3. novembril. Seetõttu soovib Norra selle olukorra lahendamiseks "siduvat otsust".
Lisaks tekitab see tellimusmudel küsimusi e-privaatsuse tuleviku kohta Euroopas. Arvestades Facebooki ja Instagrami andmekäitluse vastuolulist ajalugu, tekitab reklaamivaba tellimisteenuse kasutuselevõtt muret selle üle, kuidas kasutajaandmeid uues raamistikus hallatakse. Kas tellimuse eest maksvad kasutajad saavad nautida täiustatud andmekaitset, samas kui tasuta kasutajad jätkavad maadlemist samade privaatsusprobleemidega?
Facebook ja Instagram on rahaahned
See samm rõhutab ka laiemat probleemi, mis puudutab tasuta e-teenuste elujõulisust. Facebook ja Instagram on juba aastaid reklaamidega raha teeninud ning see samm tellimusteenuse poole on pannud paljusid mõtlema, kas reklaamitoega platvormidel on raskusi kasumlikkuse säilitamisega või on see lihtsalt katse oma kasutajate pealt rohkem raha teenida.
Sotsiaalmeedia ettevõtted seisavad silmitsi järjest suurema kriitikaga ja kasutajate usaldus ettevõtete vastu on kõigi aegade madalaimal tasemel. Facebooki ja Instagrami reklaamivaba tellimusteenuse kasutuselevõtt Euroopas tekitab seetõttu mitmeid küsimusi. Kuigi reklaamivaba kogemuse võlu on ahvatlev, peaksid kasutajad ja reguleerivad asutused olema valvsad oma õiguste ja privaatsuse kaitsmisel.
Selle tellimusteenuse avalikustamine on selge meeldetuletus, et tehnoloogiahiiglased soovivad oma kasumit maksimeerida. Kas see uus pakkumine pakub lõppkokkuvõttes Euroopa kasutajatele turvalisemat ja reklaamivabamat kogemust või osutub see järjekordseks nutikaks manöövriks, et oma kasutajatelt rohkem raha välja vingerdada, jääb alles näha.