FOSSILIVABA REIS ⟩ Virgin Atlantic tegi esimese üle Atlandi lennu toidujäätmetest ja jääkidest tehtud kütusega (3)

tehnika.postimees.ee
Copy
Seal lendavad meie rasvased toidujäägid: Virgin Atlanticu Boeing 787 ehk Flight100 kasutas kütusepaakides ainult 100% SAF-i ehk jätkusuutlikku lennukikütust, mis saadud valdavas osas jäätmetest ja tööstusjääkidest. Esimest korda lennati SAFiga üle Atlandi ookeani, varem on tehtud uutmoodi kütusega vaid lühemaid katselende.
Seal lendavad meie rasvased toidujäägid: Virgin Atlanticu Boeing 787 ehk Flight100 kasutas kütusepaakides ainult 100% SAF-i ehk jätkusuutlikku lennukikütust, mis saadud valdavas osas jäätmetest ja tööstusjääkidest. Esimest korda lennati SAFiga üle Atlandi ookeani, varem on tehtud uutmoodi kütusega vaid lühemaid katselende. Foto: Peter Nicholls / Reuters / Scanpix

Lennufirma Virgin Atlantic on teinud ajaloo esimese transatlantilise lennureisi, mida toitis ainult 100% jätkusuutlik lennukikütus (SAF). Lend VS100, millel lendas Boeing 787 Rolls-Royce Trent mootoritega, startis Londoni Heathrow lennuväljalt 28. novembril 11:49 kohaliku aja järgi, maandus New Yorgi JFK rahvusvahelises lennujaamas kell 14:05. Kütuseks oli SAF-i segu, mis koosnes 88% hüdroprotsessitud estritest ja rasvhapetest, mis on saadud kasutatud toidurasvadest ja tööstuse jääkõlidest. 12% ulatuses oli paagis sünteetilisi aromaatseid kütuseid, mis on valmistatud taimesuhkrutest.

Selle katsega tõestati, et SAF ehk jätkusuutlik lennukikütus (Sustainable Aviation Fuel) on fossiilse päritoluga lennukikütusele ohutu asendus, töötades samades mootorites ning kasutades samu tankimisjaamu nagu traditsioonilise lennukikütusega. Erinevus on vaid süsinikujäljes: SAF-il on see üle 80% väiksem, kuna toorainena kasutatakse mitte maa seest ammutatavaid fossiilseid allikaid, vaid taaskasutatavaid jääke ja jäätmeid. Tõsi, osa kütust on saadud ka taimsetest allikatest.

Rolls-Royce Trenti mootoritega Boeing 787 oli õhus seitse tundi ja 16 minutit. SAF kütuse tarnis Marathon Petroleum Corporationi tütarettevõte Virent. Virgin Atlantic kommenteeris kütuse koostist, et 12% SAK-i ehk taimesuhkrutest aromaatset komponenti oli vaja SAF-i kütusesegus selleks, et anda kütusele tavalise lennukimootori tööks vajalikud omadused.

Vesiniku ja elektriga lahendused pole veel valmis

Kuna vesiniku- ja elektritehnoloogiad ei ole veel lennunduses kasutamiseks valmis, peetakse SAF-i üheks võimalikuks viisiks, kuidas lennufirmad saavad järgmistel aastakümnetel oma heitkogust vähendada, kuna eesmärk on täita lennutranspordi nullheite eesmärk aastaks 2050. SAF-i aga toodetakse väga vähe ning see on palju kallim kui tavaline lennukikütus, mis takistab selle laialdast kasutuselevõttu.

Virgin Atlanticu teatel moodustab SAF praegu vaid vähem kui 0,1% ülemaailmsest lennukikütuse mahust. Lennufirma sõnul on selle katselennu eesmärgiks aga demonstreerida SAF-i sobivust lendudeks, mis on praegu ametlikult sertifitseeritud ainult 50-protsendilise seguna ehk segatuna pooleks fossiilse päritoluga lennukikütusega. Samas on 100% SAF ohutu asendaja, mis ühildub tänapäevaste mootorite ja kütusetaristuga.

Lennu ajal oli pardal ka Virgin Atlanticu asutaja Richard Branson.

Ajalugu on tehtud: 100% SAF-iga lennanud lennuk jõudis edukalt üle Atlandi ookeani kohale. Virgin Atlanticu asutaja Sir Richard Branson, Suurbritannia transpordisekretär Mark Harper ja lennufirma tegevjuht Shai Weiss lendasid kaasa näidates, et kõik on tõesti täiesti turvaline.
Ajalugu on tehtud: 100% SAF-iga lennanud lennuk jõudis edukalt üle Atlandi ookeani kohale. Virgin Atlanticu asutaja Sir Richard Branson, Suurbritannia transpordisekretär Mark Harper ja lennufirma tegevjuht Shai Weiss lendasid kaasa näidates, et kõik on tõesti täiesti turvaline. Foto: Jason DeCrow / Virgin Atlantic / AP / Scanpix

Mis on SAF ja kuidas see toimib?

SAF ehk jätkusuutlik lennukütus on kütus, mis on valmistatud taastuvatest mittefossiilsetest allikatest. Erinevalt tavapärasest fossiilsest lennukikütusest, mis on valmistatud naftast, koosneb SAF tavaliselt taastuvatest materjalidest nagu taimeõlid, jäätmed ja jääkained.

Virgin Atlanticu kasutatud SAF koosnes peamiselt HEFA-st, mis on valmistatud jääkõlidest, ning väiksemas osas SAK-ist, mis pärineb taimesuhkrutest. SAK on vajalik SAF-i segudes, et tagada kütusele vajalikud aromaatsed omadused mootori tööks.

Kuidas SAF aitab keskkonda säästa?

SAF-i peetakse keskkonnasõbralikuks alternatiiviks fossiilsetele kütustele, kuna selle tootmisel vabaneb oluliselt vähem süsinikdioksiidi.

Kuna SAF on valmistatud jäätmetest ja taastuvatest allikatest, aitab see vähendada kliimamuutuste mõju ja toetab lennunduse sektori sihte vähendada süsinikuheitmeid. Virgin Atlanticu lennu puhul näitas see ka seda, et SAF on ohutu ja otse asendatav olemasoleva lennukikütusega.

SAF ei lahenda siiski kõiki probleeme

Vesiniku- ja elektriliste lennukite tehnoloogiaid katsetatakse juba samuti, aga need pole veel valmis olemasolevaid lennukeid asendama, SAF-i saab aga kasutada praegustes lennukites.

Kuid SAF-i puuduseks on praegu kallis hind ja väike tootmisvõimsus, lisaks võib tulevikus kimbutada ka jäätmepuudus, kuna kõik sobivad jäätmed ei suudaks katta kogu lennutööstuse vajadusi. Juurde võetavad taimsed õlid aga ohustavad toidupõllumajandust.

Lennufirma Virgin Atlantic tegevjuht Shai Weiss rõhutas, et SAF-i tootmise laiendamiseks on vaja oluliselt rohkem investeeringuid ja valitsuste toetust, et hinda alla tuua.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles