Päevatoimetaja:
Kaido Einama

UURING Eestis on kõige enam levinud just see autovärv

Copy
Sellised värvitoonid iseloomustavad hästi ka Eesti autoparki. Pilt on illustreeriv.
Sellised värvitoonid iseloomustavad hästi ka Eesti autoparki. Pilt on illustreeriv. Foto: Bilderandi / Pixabay

Autojuhtidel on oma autode värvieelistused erinevad, mida sageli mõjutavad isiklik maitse ja kultuurilised tegurid. Autode andmefirma carVertical viis Eestis läbi uuringu, millest selgus, et eestlased eelistavad tagasihoidlikke värve ega ole eredates toonides sõidukitest huvitatud.

Milline võiks olla meie ilma ja olusid kõige paremini iseloomustav toon? Just sellised on ka enamasti meie autod, selgus uuringust.

Valdav osa Eesti autoostjatest valib praktilisi värve

Eestis oli 31,7% kõigist carVertical kontrollitud autodest hallid, 21,1% mustad ja 19% valged. See peegeldab ka trende teistes riikides, kus ühevärvilised sõidukid on kõige populaarsemad. Hall, must ja valge on lisaks veel praktilisemad, kergemini hooldatavad ega vaja liigset tähelepanu, mis on iga autoomaniku jaoks oluline.

2000. aastal oli hallide autode osakaal Eestis 27,6%, mis tähendab, et selle tooni populaarsus on aastakümnetega veidi kasvanud. Valge värvi populaarsus on veelgi kiiremini tõusnud: 8%-lt 2000. aastal 14%-ni 2010. aastal ja 24,4%-ni 2020. aastal.

Paljud juhid väldivad erksaid värve, kuna need võivad aastate jooksul tuhmuda, põhjustades auto väärtuse vähenemist. Sellepärast on oluline hoida autot varjus, et vältida värvi tuhmumist.

«Monokromaatilised toonid on siin pikka aega valitsenud. Valge, hõbedane, hall ja must on populaarsed kogu maailmas. Sinised sõidukid osutusid just 2023. aastal populaarseks valikuks, samas kui ülejäänud värvid jäävad konservatiivsete valikute varju,» ütleb autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.

Tootjad pakuvad nüüd autoostjatele vähem värvivalikuid

Tumedamaid värve kasutatakse sageli luksuslikumates sõidukites. Kuid ainult vähesed juhid eelistavad neid, kuna need toonid tõmbavad ligi kuumust, tolmu ja mustust. Kuigi see ei pruugi olla Kesk- või Lääne-Euroopa ostjate jaoks suur probleem, pole sellised autod lõunapoolsetel turgudel nii populaarsed.

Erksad värvid ei oma aga Eesti kasutatud autode turul eriti märkimisväärset osakaalu: kollased olid näiteks 0,9% kõigist carVertical kontrollitud sõidukitest, punased 6,9% ja sinised 9,6%.

Kollane ei ole olnud kunagi populaarne valik: 2000. aastal olid vaid 2,7% autodest kollased, langedes 2010. aastal 0,5%-ni ja olles 2020. aastal 1,3% juures.

Kuigi punaste sõidukite osakaal on aastate jooksul kõikunud, oli sellel alati stabiilne austajate baas: 2000. aastal 6,2%, 2010. aastal 5,9% ja 2020. aastal 5,9%.

Varem oli sinine pisut populaarsem kui praegu, 2000. aastal 18,2%, 2010. aastal 8,3% ja 2020. aastal 10%.

«Tootjad pakuvad nüüd autoostjatele vähem värvivalikuid. Paarkümmend aastat tagasi nägime palju värvilisi sõidukeid, kuid nüüd on paletid muutunud, kuna enamus ostjaid ei taha massist eristuda ja valivad konservatiivse välimusega sõidukeid. Mõned juhid isegi arvavad, et näiteks punase või kollase auto müümine võtab palju kauem aega kui sama sõiduki müümine, mis on värvitud mustaks või hõbedaseks,» selgitab Buzelis.

Kasutatud autot otsides on oluline eelistada selle seisukorda värvile. Kuna tugevalt kahjustatud ja remonditud sõidukitel võivad olla erinevad värvikihid, soovitab Buzelis proovisõidule minnes kaasa võtta spetsiaalse tööriista värvi paksuse mõõtmiseks.

Tagasi üles