Päevatoimetaja:
Kaido Einama

6 trendi, mis iseloomustavad automaksu eelsel aastal Eesti autorurgu

Ilmselt hakatakse Eestis juba sel aastal autosid ostma ka tulevat automaksu silmas pidades.
Ilmselt hakatakse Eestis juba sel aastal autosid ostma ka tulevat automaksu silmas pidades. Foto: Volkswagen

2023. aastal pöördus autoturg taas kasvule. Võrreldes 2022. aastaga kasvas sõiduautode müük 14 protsenti. Seljataha jäid tarneprobleemid ja peale tuli arvestatav hulk uusi mudeleid. Millised on aga autoturu peamised trendid, mida näeme nüüd automaksu eelsel aastal?

1. Tarbijate kasvav huvi elektriautode vastu

Möödunud aastal osteti Eestis 1400 elektrilist sõiduautot, mis moodustas kogumüügist 6,3%. See on üle kahe korra enam, kui 2022. aastal.

Elektriautode müügi kasvu tingis mitmekesine valik turule tulnud uutest mudelitest, mis katavad tarbijate erinevaid vajadusi. Võib öelda, et tarbijate huvi elektriautode vastu on aina suurem, isegi kui see alati reaalseks ostutehinguks ei vormu.

Seda kinnitab ka meedia suur huvi just nende olukordade vastu, kui elektriautoga midagi juhtub. Võtame kasvõi möödunud külmaperioodi, mil probleeme põhjustas suuresti see, et inimestel puudus väga külmade ilmastikutingimuste puhul piisav kogemus elektriautode kasutamisega ning polnud teadmisi, kuidas akut säästa ja efektiivselt laadida.

Samasugust tähelepanu ei saanud aga mittekäivituvad diisel- või bensiinimootoriga autod ehk unustati, et ka sisepõlemismootoriga autodel on miinuspooled just väga külmade ilmadega.

Iseenesest on see loomulik osa uue tehnoloogia kasutuselevõtul, kus esimesed entusiastid on oma kogemuse saanud ja valikule truuks jäänud ning järg on nende käes, kes soovivad enne muutustega kaasaminekut selle lahenduse sobivuses põhjalikumalt veenduda.

Küll aga annavad suuremate autotootjate jätkuvad investeeringud e-autode tehnoloogia arendamisesse kinnitust, et mobiilsuse tulevik on elektri jõul liikuvad sõidukid.

Volkswageni uus pikima sõiduulatusega elektriauto ID.7.
Volkswageni uus pikima sõiduulatusega elektriauto ID.7. Foto: Volkswagen

Järjest pikemat sõiduulatust pakkuvad uued mudelid, mis on varustatud tipptasemel tehnoloogiaga, lubavad oodata alanud aastal oluliselt suuremat müügi kasvu, sest säästlik mõtteviis on kasvavate kulude kontekstis tarbijate jaoks aina tähtsam. Näiteks jaanuaris Eestisse jõudnud Volkswageni tippmudel ID.7 lubab sõiduulatust ühe laadimisega üle 600 km. Samal ajal tehnoloogia kiire arenguga on elektriautode hinnad kõikjal maailmas ja nõnda ka Baltikumis muutumas soodsamaks – seega võib öelda, et tarbija saab vähema raha eest nüüd rohkem.

Lisaks pakuvad tootjad elektriautode akudele pikendatud garantiid, mis annab tarbijale kindluse aku vastupidavuse osas.

Volkswageni elektriautode akude puhul on see näiteks kaheksa aastat või kuni läbisõiduni 160 000 km. Elektriautode atraktiivsust soodustavad ka riigipoolne toetus uute elektriautode ostul ning uusarenduste juurde rajatavad laadimisvõimalused.

2. Üleminek hübriidautodele

Möödunud aastal müüdi Eestis üle 4000 hübriidauto, kasv 2022. aastaga võrreldes oli 20% ja ka tänavu võib eeldada sama trendi jätkumist.

Hübriidmudelitest kasvas enim pistikhübriidide müük – 40%. Pistikhübriidide mõnevõrra kallima hinna kasuks räägib ökonoomsus - uued pistikhübriidajamitega mudelid (nt Tiguan eHybrid, Passat GTE ja Golf GTE) võimaldavad kuni 100 kilomeetri pikkust elektrilist sõiduulatust ja kiiret alalisvooluga laadimist. Nii saab igapäevased linnasõidud teha täielikult elektri toel ja pikemateks sõitudeks annab turvatunnet sisepõlemismootori olemasolu.

3. Kasv linnamaasturite ja crossoverite segmendis

Eelmisel aastal kasvas maasturite osakaal sõidukite müügist 61 protsendini. Eestlaste poolehoid linnamaasturitele ja crossoveritele on jätkuv, samas ei välista turule lisandunud hübriid- ja elektrilised versioonid enam ökonoomsust ja keskkonnasäästlikkust. Maastur pakub võrreldes madalate autodega turvatunnet liikluses ja head läbivust talveoludes.

4. Tehisaru integreerimine uute tehnoloogiatega

Paljud autotootjad on arendamas või juba turule toomas virtuaalset assistenti, mis töötab tehisintellekti abil.

Näiteks veebruaris eelmüüki jõudval uuel Volkswagen Golfil on Chat GPT-d kasutav häälabiline, mis oskab rikastada vestlusi, anda sõidukispetsiifilist teavet ja infot huvipakkuvatel teemadel.

Uus pistikhübriid Volkswagen Golf sõidab vaid elektriga kuni 100 km, kokku aga kuni 1000 km.
Uus pistikhübriid Volkswagen Golf sõidab vaid elektriga kuni 100 km, kokku aga kuni 1000 km. Foto: Volkswagen

5. Kliimaeesmärkidele suunatud algatused

Euroopa Liidu ja paljude Euroopa riikide eesmärk on saavutada kliimaeesmärke, mis hõlmavad ka autotööstust. See on suunanud autotööstust tootma rohkem keskkonnasõbralikke sõidukeid ja arendama uusi tehnoloogiaid.

Ka Volkswagen ei ole siin erand, vaid oma suurima elektriautode valikuga ja sertifitseeritud süsinikneutraalse tootmisega pigem suunanäitaja.

6. Automaksuks valmistumine

Tõenäoliselt näeme sel aastal, et ees ootav automaks kannustab inimesi ostuotsust langetama ning seeläbi elavneb nii uute kui ka kasutatud autode turg.

Teatud suurusklassini toetab automaks elektri- ja hübriidautodele üleminekut, sest inimesed teevad valiku tõenäoliselt autode kasuks, mille saastemäär ning kaal madalam. Kas ja kuidas see enimmüüdud mudelite pingerida mõjutab, saame näha lähiaastatel.

Tagasi üles